Nepenthes "Rebecan" hoito hakusessa....

Nepenthes "Rebecan" hoito hakusessa....

ViestiKirjoittaja animalhouse » 15 Tammi 2008, 13:18

Heippa kaikille :D
Ostin ihan uteliaisuuttani kukkakaupasta kannukasvin ja nyt askarruttaakin esim. kastelu. Ohjeissa joita olen netistä lueskellut...lukee että kastellaan joka toinen pvä tms. Eikö juuret silloin märänny, kun se lilluu märässä mullassa :roll: ?
Olen itse kastellut n. kerran viikossa läpimäräksi...eikä vesi jää sisomaan lautaselle. On kostea koko viikon. Nyt olen huomannut, että uusien versojen kärjet alkavat mustumaan. Olenko siis metsässä kastelun suhteen...luusi nyt että johtuisi liika märkyydestä, toi mustuminen. uusiakin kannuja näköjän alkaa muodostumaan, mutta ei kaikkiin lehtien päihin. Kukka roikkuu amppelissa ja suihkuttelen sitä n. kaksi krt päivässä. Ja sittenkun nämä isot ja vanhat kannut alkavat kuihtua, niin voidaanko ne leikata pois vai annetaanko käpristyä ihan kuiviksi?
Auttakee :lol:
animalhouse

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 15 Tammi 2008, 13:27

MÄ oon kastellu aina päältäpäin noita kannukasveja ja valunut vesi aluslautaselta pois seisomasta.
Ja noin kerran viikossa kastellu niitä ja sumutellut kans päivittäin.
(tai ainakin yrittänyt muistaa)

Kannujen suhteen mä oon leikannu ne pois kun vähän alkaavat päästä olla ruskeita ja kuivia, tosin on jokunen kannu päässyt kuivumaan kokonaan ennen kuin oon leikannu pois.
Mutta se on ihan miten tykkää. Leikkaa ihan siitä kannun tyvestä sitten, kun on ajankohtaista se leikkuu...
Satu¤

ViestiKirjoittaja animalhouse » 15 Tammi 2008, 15:09

Kiva tietää, että en ole tehnyt mitään töppäilyjä :D Kiitos!!!
animalhouse

ViestiKirjoittaja Maakari » 15 Tammi 2008, 15:13

Tuota juurien mätänemistä ei tarvitse kovin pelätä kun lihansyöjäkasvithan ovat usein suon tai viidakon kasveja.
Toivossa on hyvä elää.
Maakari

Re: Nepenthes "Rebecan" hoito hakusessa....

ViestiKirjoittaja homeitiö » 15 Tammi 2008, 18:14

Kastelusi kuulostaa ihan sopivalta.

animalhouse kirjoitti: Nyt olen huomannut, että uusien versojen kärjet alkavat mustumaan. Olenko siis metsässä kastelun suhteen...luusi nyt että johtuisi liika märkyydestä, toi mustuminen. uusiakin kannuja näköjän alkaa muodostumaan, mutta ei kaikkiin lehtien päihin.

En tiedä minkälainen ilma sinun luonasi on kukkakauppaan verrattuna, mutta itselläni ainakin olen usein huomannut tuon että lehtien päät alkavat kotona kuolemaan. Eli veikkaisin sen johtuvan kuivasta huoneilmasta. Mihin taas auttaa terra taikka suihkuttelu. Liikakastelukin voi aiheuttaa samaa, mutta tuskin sinun tapauksessa. Kannujen muodostumiseen taas auttaa oikein kastelun lisäksi auringonvalo, mistä myös on Suomen talvessa puutetta. Nepeillä menee kuulemani mukaan muutenkin noin kk sopeutua ympäristön muutoksiin, joten uuden kasvin kanssa täytyy vain olla kärsivällinen. :)

Jos kirjoittelen ihan puuta heinää niin korjatkaa vapaasti.
homeitiö

ViestiKirjoittaja Kaalimursu » 16 Tammi 2008, 17:08

Satu¤ kirjoitti:Kannujen suhteen mä oon leikannu ne pois kun vähän alkaavat päästä olla ruskeita ja kuivia, tosin on jokunen kannu päässyt kuivumaan kokonaan ennen kuin oon leikannu pois.
Mutta se on ihan miten tykkää. Leikkaa ihan siitä kannun tyvestä sitten, kun on ajankohtaista se leikkuu...

No itseasiassa ihan sadullekki muistelemiseks mitä anthon/joonas sano ex-foorumilla; leikkaa ne kannut sitte vasta irti ko ne on kokonaan mustunu, koska jos kannussa on vielä vähänkin vihreetä ni se pystyy yhteyttämään :roll:
Festina lente

->Säännöt<-
Kaalimursu
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 16 Tammi 2008, 18:15

NO ei nuo gentlet oo pahaa vielä tykänny, vaikka oonkin leikannu ne jos niissä vähän on vihreetä näkyny.
Satu¤

ViestiKirjoittaja -AquaBotanist- » 16 Tammi 2008, 19:49

Periaatteessa on mielipidekysymys. Tietenkin kannut yhteyttävät, mutta leikkaaminenkaan tuskin on niin paha isku kasville ettei se paljon menoa hidastaisi. Kukin tehköön kuinka haluaa.
Siikahan se siellä. Ota siika pois -Kahen kilon siika
Kasviakvaristit
Photobucket -kansioni
Valokuvani
-AquaBotanist-

Paluu Nepenthes-kannukasvit