Mahdollisesti ilman terraa kasvatettavia neppejä

Re: Mahdollisesti ilman terraa kasvatettavia neppejä

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 01 Huhti 2009, 19:07

Se kukkakauppa on Orivedellä. Taitaa olla tää niistä kolmesta kukkakaupasta:

Kleimolan Kukkakauppa
Käyntiosoite Keskustie 29
35300 ORIVESI
Puhelin 03 3352165

Pitäisikö vielä kastella sitä niin, että kokonaan vettä kunnolla kerralla. Sitten se aluslautaselle tullut kaikki vesi kaadetaan n. puolen tunnin päästä pois. Sitten kastellaan seuraavan kerran, kun ??? eli koska?
Ja eihän ne kosteudesta kertyneet vesipisarat siihen muovipussiin vaan polta kasvia auringossa länsi-ikkunalla?
Ja voikohan sitä pitää sitten kesällä ulkona auringossa?

Koitan nyt varmistaa kaikki jutut, ettei kuolis.... :)
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Liutti » 01 Huhti 2009, 19:22

Kastelet samalla tavalla kuin muitakin neppejä. Ei niitä vesiä siitä mihkään kaadeta. o__o Kastellaan päältä, niin että aluslautaselle valuu vedet. Sitten odotetaan, että kasvi juo veden aluslautaselta, ja kun vesi on häipynyt, kastellaan uudelleen. Periaatteessahan voisi kastella suoraan aluslautasellekin, mutta näin purkki kastuu kokonaan varmemmin.

.. En usko että mitkään muovipussin pisarat mitään polttavat, mutta ei sen "muovipussin" nyt ihan märkä tarvi koko ajan olla. ;o
Eiköhän voi pitää kesällä pihalla, en osaa sanoa tarkasti. Kai voit itse kokeilla. ;D Nepit palavat melko herkästi, joten suoraan aurinkoon en laittaisi, mutta muuten varmaan. Joku viisaampi voi selventää.

edit // miksi vaihdat/vaihtaisit uuteen purkkiin?
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 01 Huhti 2009, 19:33

Olin lukevinani jostain, että kaadetaan vedet pois, ettei lillu koko ajan vedessä.

Mä en oikeen luota noihin kaupan turpeisiin... Ne on varmaan ollu osasyynä uusien neppien kuolemaan. Sikspä vaihtaisin omiin sekotuksiin. :D
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Liutti » 01 Huhti 2009, 20:51

Annetaan sen aluslautasen kuivahtaa vähän, mutta ei siitä mitään hyödy jos ne kaataisi pois..

Kauppaan lihansyöjäkasvit tulevat tukusta, jossa osataan kasvattaa lihansyöjäkasveja oikein hyvin. Purkkeja ei vaihdeta näistä tukkuliikkeistä, joten kyllä niillä on ihan oikeanlaiset kasvualustat. Jossain muussa se vika on, jos kuolee, ei siinä kaupan kasvualustassa. : )) Mullakin kasvaa oikein hyvin niissä.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Petsku » 02 Huhti 2009, 06:17

Olen saunahullun kanssa samaa mieltä, että kaupan turpeet ovat epäilyttäviä. Toki kasvit niissä pärjäävät, mutta ne ovat usein pelkkää turvetta, eikä ko. kasville ihanteellisinta kasvualustaa. Pelkkä turvehan on halvinta, joten sitä niille aina laitetaan. Pelkkä turve tiivistyy aika nopeasti ja sitten se alusta alkaa mädäntyä. Huomaa hajusta kun vaihtaa ruukkua. Itse olen vaihtanut kaikki nepit turve/perliitti/vermikuliitti-seokseen. Ja Droserat vaihdan turve/hiekka-sekoitukseen, kunhan biltema saa sitä hiekkaa :|
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 02 Huhti 2009, 08:20

Mä oon eri mieltä. Ei kaupan turpeet minusta ole epäilyttäviä. Eihän ne tietenkään ole mitään optimaalista deluxe-kasvualustaa, mutta ihan kelvollisia tukusta tulleiden lihiksien kasvualustojen pitäisi olla.
Optimaalinen De luxe -kasvualusta olisi myös mahdoton toteutettava, koska kaikilla kokeneemmilla kasvattajilla tuntuu olevan eri käsitys parhaasta kasvualustasta. Jotkut säätävät samaan purkkiin jopa useampaa eri raekokoa olevaa hiekkaa - veikkaan että eri raekokoja vaativaa harrastajaa voisi olla vaikeaa miellyttää ;).

Ihan pelkkää turvetta kaupan muusit tuskin ovat. Musta näyttää siltä, että mun N. x ventratan kasvualustassa olisi seassa myös kuivattua rahkasammalta. Ainakin siinä ihan pinnan alla. En ole viitsinyt kuitenkaan ruveta ronkkimaan multia, kun haluan antaa kasvin ensin kotiutua rauhassa (se on ollut mulla vasta vuoden).

Bilteman hiekasta: jos meinaat sitä hiekkapuhallushiekkaa, niin ehdottomasti kannattaa pestä se, että näet onko se öljyistä.
Leikkihiekka olisi todennäköisemmin puhtaampaa.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 02 Huhti 2009, 13:09

Petsku kirjoitti:Itse olen vaihtanut kaikki nepit turve/perliitti/vermikuliitti-seokseen. Ja Droserat vaihdan turve/hiekka-sekoitukseen, kunhan biltema saa sitä hiekkaa :|
Itse en suosittelisi vermikuliittia neppien seokseen. Se muuttuu alkaaliseksi hajotessaan ja on sen jälkeen myrkkyä neppien juurille.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 02 Huhti 2009, 13:57

Itse asiassa vermikuliittia käytetään nepeille jonkin verran. En usko että se olisi myrkyllistä, mutta liika alkaalisuus ei varmaan ole nepeille hyväksi. Jos kuitenkin kasvualusta on muuten hapan, niin vermikuliitti tuskin nostaa pH:ta liikaa.

Esimerkiksi Californian Carnivoresin deluxe neppisekoituksessa on 1 osa kutakin seuraavista: rahkasammal / turve / perliitti / pumice / lava rock / vermikuliitti / orkideamulta / hiili.
http://www.californiacarnivores.com/cal ... gtips.aspx

Myös toisella lihissaitilla väitetään että 10-20% vermikuliittia olis nepeille hyväksi:
http://www.world-of-carnivores.com/nepenthescare.html

En kyllä muista tulinko itse laittaneeksi vermikuliittia amppullarian alustaan... Pitää kaivella kotona muistiinpanoja.

Sebulon: Muistelitko ehkä sittenkin sinkkiä? Se on nepeille myrkkyä. Trendikästä sinkkiämpäriruukkua siis ei kannata käyttää...
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Petsku » 02 Huhti 2009, 17:16

Vai että myrkkyä? Toivottavasti ei :o

Jälkimmäisellä Nokkahiiren mainitsemalla saitilla neppien idätykseen suositellaan jopa 2:1:1 suhdetta turve/perliitti/vermikuliitti. Eli vaikea uskoa että se olisi haitallista.

Toisaallakin on puhuttu asiasta: viewtopic.php?f=6&t=398&hilit=perliitti

Ylläolevassa aiheessa Peter D'amaton perussekoitus on 1:1:1:1 orkideamulta, lannoittamaton turve, perliitti ja vermikuliitti.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 02 Huhti 2009, 17:27

No okei okei. Ehkä mun on helpompi haukkua muitten turpeita kuolemisesta, kuin omia. :oops: Ja jos omissa kasvualustoissa olevat kuolee, niin on myös helpompi haukkua itseä. 8-) Kun sitten tietää myös kasvin kasvualustan sisällön.

Mutta täytyy sitten tarkastella tarkasti sitä kasvualustaa, jos ja kun sen ostan. Pitää kattoo vaihtaako vai eikö vaihda. Varmaan joka tapauksessa joudun vaihtamaan ruukkua, että mahtuu tarpeeks suuri alusastia amppeliin. Alusastia on jo katottu valmiiks, mut ruukkua täytyy vielä valita.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 02 Huhti 2009, 19:31

Petsku kirjoitti:Ylläolevassa aiheessa Peter D'amaton perussekoitus on 1:1:1:1 orkideamulta, lannoittamaton turve, perliitti ja vermikuliitti.

Joo, niinhän se on. Muistiinpanot väittivät ihan samaa kuin tuossa keskustelussakin. Mun ampullaria on Peter D'amaton "helpossa ja luotettavassa" perusseoksessa: "turve, orkideamulta, perliitti, vermikuliitti". Turpeen voi korvata myös kuivatulla rahkasammalella.
Kyllä vermikuliitin pitäis käydä nepeille.
Mun ampullaria on kyllä nähnyt parempiakin päiviä, mutta se ei taida olla kasvualustasta, vaan mun terran liian alhaisesta ilmankosteudesta kiinni. Terran lasikansi puuttuu, ja siinä on vähän liian hyvin tuulettuva viritys tilalla :roll:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 03 Huhti 2009, 13:03

Kyllä minä itsekkin käytän sitä nepeillä, mutta kyllä se hajotassaan muuttuu alkaaliseksi. Sen liikakäyttöä kannattaa välttää. Enkä sekoitttanut sitä sinkkiin. Tosin sitä en tiedä kuinka kauan menee että se muuttuu vaaralliselle tasolle.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 09 Huhti 2009, 20:57

No nyt sen Rebecca Soperin ostin! :D Tinkasin vielä kaupanpäälle "N. Alatasta" pistokkaan. Eli teki sen 20€ yhteensä.
Kasvualusta näyttää ihan hyvältä sammaleelta... :oops: Nyt sit vaan lisään korkeutta sekotuksellani pohjalle uuteen ruukkuun. ENKÄ ota vanhaa turvetta pois yhtään! Pistokkaan juurrutan vesilasissa ja sit istutan sekotukseeni (orkideamulta+turve+hiekka+rahkasammal+neulaset). Laitan alusastiaan pohjalle soraa ja vettä. Sit amppeliin.
Aluksi: Muovipussia ympärille molempiin päiväksi, ja saunan jälkeen yöksi pesuhuoneeseen ilman muovipusseja.
Kun on sopeutunut: Amppelissa roikkumassa takkahuoneessa, jonne tulee iltaisin helposti saunanhöyryjä. Kesäisin ehkä ulkona melkein varjossa.

Nyt homman pitäis toimia, paitsi että orkideamultaa pitäis jostain saada. Paljonko semmonen maksaa esim. Vapaa valinnassa.
Onko 7€ 6:lta litralta paha hinta? Saako halvemmalla?

PS. Ja jos joku viittis kertoa jonkun paikan linkin, jossa neuvotaan miten niitä kuvia saa tänne koneelle. Saisitte vähän nähdä näitä mun suunnitelmia ja toteutuksia ja myös tietysti lihiksiä. ;)
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Liutti » 09 Huhti 2009, 21:34

Ihan hyvältä sun suunnitelmat kuulostaa. n__n
Mä ostin oman orkideamultani tosta läheisestä pikkukukkakaupasta 5,95e/6 litraa. En tiedä mitä yleensä maksavat, mutta kun joka tapauksessa haluan kannattaa tota lähiputiikkia.. :mrgreen:

Ja tosta kuvanlinkittämisestä, onhan noita paikkoja vaikka mitä. Jos et halua rekisteröityä mihinkään, suosittelen mm. www.tinypic.com , mutta jos voi rekisteröityä, suosittelen viiden vuoden kokemuksella www.photobucket.com . :--D Jos osaa yhtään englantia, pitäisi olla aika yksinkertaisia.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 09 Huhti 2009, 22:00

Juu, näin siis teen. Ja kiitti linkeistä. Täytyy joku päivä mennä sivulle koittaan rekisteröityä. Varmaan siihen sun suosittelemaan. :)
Sitten täytyy vielä ottaa ne kuvat ja koittaa laittaa ne tietsikalle.. ;)
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

EdellinenSeuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit