Nepentheksen hoito-ohjeet

Re: Nepentheksen hoito-ohjeet

ViestiKirjoittaja najadi » 17 Touko 2013, 20:59

Eli kaikki hyvin. Suuret kiitokset! :D

...Toivottavasti tuo sama pätee myös kärpäsloukkuihin. Muutamalla on lehtivarsia jotka ovat osittain punertuneet.

Hookeriana sen sijaan ei ole niinkään tyytyväinen. Samat olosuhteen kuin alata/ventratallakin, mutta se on alkanut kuihduttaa kannujaan. Alkuperäisestä kahdeksasta on enää kaksi hyvässä kunnossa, loput ovat joko kuihtuneet tai kuihtumassa. Joko ilmankosteus ei riitä, tai sitten se potee matkastressiä, luulen. Mutta en taida mahtaa asialle mitään. Äiti ei sitä suostu suihkuttelemaan ja minä olen työmatkalla, joten kosteutta se saa lehdilleen vain jos ulkoilma on tarpeeksi kosteaa. Tosin se on kasvattamassa yhtä uutta lehteä; saa nähdä tuleeko siihen kannu.
najadi

ViestiKirjoittaja Petsku » 20 Touko 2013, 08:17

Mulla teki Hookeriana samaa, en koskaan saanut selville mistä se oli suuttunut mutta yksi epäilys oli liian voimakas valo, kun kannut punertuivat tai lähes "paloivat". Myöhemmin koko kasvi lakkasi kasvamasta ja leikkasin pääkasvuvarren pois kun kasvatti basaleita. Nyt vuosien jälkeen alkanut taas kasvaa (vaihdoin samalla uuteen ruukkuun).
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja najadi » 20 Touko 2013, 12:16

Ehkä... Tuntuu vaan vähän oudolta että kasvi voisi saada liikaa valoa, kun se ei kuitenkaan ole koko päivää auringossa, ja polttavimman ajan se on varjossa. Katsotaan nyt mitä se tekee. Muistelen lukeneeni, että ne saattavat stressata matkasta niin että sen takia kuivattavat kannunsa, mutta että kasvattavat sitten uudet tilalle. Voi hyvin olla niinkin... Kasviparka oli ihan mytyssä siellä pussin pohjalla muiden kasvien seassa. Ainakin lehdet ovat muuten pirteän näköisiä. Toivottavasti siihen uuteen lehteen tulee kannu. Sitten tietäisin, että kasvi on tyytyväinen.
najadi

ViestiKirjoittaja lihhoo » 24 Heinä 2013, 17:28

Hello, kävin tänään ostamassa ensimmäisen n.x ventrata kasvin. Mietin tässä että pitääkö tuolle miten nopeasti ruukku vaihtaa?
Minkälaista ruukkua suosittelette? Kasvin aijon jättää johonkin amppeliin koska ei ole enää paljon tilaa uusille kasveille. Eli millainen amppeli?
Kasvualustana tuo orkideamulta ja lannoittamaton turve 1:1?
Kun kasvia kastellaan niin kannattaako se kastella silleen että vedet tulee läpi vai? onkohan amppeleihin saatavana jotain aluslautasia..
lihhoo

ViestiKirjoittaja snowwie » 24 Heinä 2013, 21:49

Eiköhän se tossa ruukussa viihdy vähän aikaan. Noissa roikkuvissa ruukuissa on itsestään aluslautaset jotka pitävät pientä vesimäärääruukun pohjalla. Kastele niin että pohjasta tulee vettä.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja lihhoo » 24 Heinä 2013, 22:56

snowwie kirjoitti:Eiköhän se tossa ruukussa viihdy vähän aikaan. Noissa roikkuvissa ruukuissa on itsestään aluslautaset jotka pitävät pientä vesimäärääruukun pohjalla. Kastele niin että pohjasta tulee vettä.

Haittaako se ku tuo kasvi kasvaa solmuun tuon entisen ruukun ympärille :?:
Linkki: http://i4.aijaa.com/b/00257/12481937.jpg

//kuva on suhteellisen iso joten eiköhän linkki olisi foorumiystävällisempi:) - snowwie
lihhoo

ViestiKirjoittaja snowwie » 25 Heinä 2013, 06:46

Saat nuo kiinnityskoukut irroitettuaja laitettua takaisin, jos kasvi kasvaa vähän kieroon.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja loukkufani » 20 Marras 2013, 13:38

N. x ventrata on tuossa vanhoja lehtiä kellastanut tänä syksynä kaikista eniten...niin se näyttää vain tyhmän näköseltä kun ylhäällä on hyvin lehteä ja alhaalta täysin alasti....niin eikö ensi keväänä kannattaisi laittaa kokonaan lyhkäiseksi? Niin olisi taas koko oksalla pian lehtiä kuin vain enää ylhäällä. Huomannu kyllä, että se on alkanu kasvattaa uutta oksaa sieltä melkein juuresta missä ei ole lehtiä. Paljon vain on jo sellaisia ruskeita kohtia jo tullut taimiin. Ehkä niihin kohtii mistä se taimi on useamman kerran alkuja alkanu kasvattaa. Kun minä pätkin sitä aika paljon...
loukkufani

ViestiKirjoittaja snowwie » 20 Marras 2013, 14:13

loukkufani kirjoitti:N. x ventrata on tuossa vanhoja lehtiä kellastanut tänä syksynä kaikista eniten...niin se näyttää vain tyhmän näköseltä kun ylhäällä on hyvin lehteä ja alhaalta täysin alasti....niin eikö ensi keväänä kannattaisi laittaa kokonaan lyhkäiseksi? Niin olisi taas koko oksalla pian lehtiä kuin vain enää ylhäällä. Huomannu kyllä, että se on alkanu kasvattaa uutta oksaa sieltä melkein juuresta missä ei ole lehtiä. Paljon vain on jo sellaisia ruskeita kohtia jo tullut taimiin. Ehkä niihin kohtii mistä se taimi on useamman kerran alkuja alkanu kasvattaa. Kun minä pätkin sitä aika paljon...

Höööm tota yritetään ymmärtää :----D Neppisi ilmeisesti ihan tietoisesti kuolettaa vanhoja lehtiä. Juuriverson kasvattaminen on vainnut imeä emokasvista energiaa jotenka alalehdet ovat joutuneet uhrautumaan. Mun silmää ei haittaa jos alhaalla ei olisi yhtään lehtiä ja päällä vain. Ne alimmathan ei saa niin paljon valoa jotenka niistä tulee syöppöjä lehtiä jotka kuluttavat enemmän kuin tuottavat. Varsinkin jos lehdet vetää alaspäin niin varresta tulee fiinin sileä :mrgreen:

Ajattelitko niin pätkäistä kasvisi keväällä ihan lyhyeksi? Jos leikkaat siltä kohtaa mistä kasvi on jo puutunut (ruskea, kova) niin se todennäköisesti ei siitä enää lähde koska solukko ei pysty enää erilaistumaan.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja loukkufani » 20 Marras 2013, 18:30

snowwie kirjoitti:
loukkufani kirjoitti:N. x ventrata on tuossa vanhoja lehtiä kellastanut tänä syksynä kaikista eniten...niin se näyttää vain tyhmän näköseltä kun ylhäällä on hyvin lehteä ja alhaalta täysin alasti....niin eikö ensi keväänä kannattaisi laittaa kokonaan lyhkäiseksi? Niin olisi taas koko oksalla pian lehtiä kuin vain enää ylhäällä. Huomannu kyllä, että se on alkanu kasvattaa uutta oksaa sieltä melkein juuresta missä ei ole lehtiä. Paljon vain on jo sellaisia ruskeita kohtia jo tullut taimiin. Ehkä niihin kohtii mistä se taimi on useamman kerran alkuja alkanu kasvattaa. Kun minä pätkin sitä aika paljon...

Höööm tota yritetään ymmärtää :----D Neppisi ilmeisesti ihan tietoisesti kuolettaa vanhoja lehtiä. Juuriverson kasvattaminen on vainnut imeä emokasvista energiaa jotenka alalehdet ovat joutuneet uhrautumaan. Mun silmää ei haittaa jos alhaalla ei olisi yhtään lehtiä ja päällä vain. Ne alimmathan ei saa niin paljon valoa jotenka niistä tulee syöppöjä lehtiä jotka kuluttavat enemmän kuin tuottavat. Varsinkin jos lehdet vetää alaspäin niin varresta tulee fiinin sileä :mrgreen:

Ajattelitko niin pätkäistä kasvisi keväällä ihan lyhyeksi? Jos leikkaat siltä kohtaa mistä kasvi on jo puutunut (ruskea, kova) niin se todennäköisesti ei siitä enää lähde koska solukko ei pysty enää erilaistumaan.

Eipäs tota tullut ajatelleeksi! Kiitos ja Kumarrus varoituksesta! Jospa mä ny sitten yritän totutella nepin alastomuuteen! #pistää housut nepille "Jalkaan"# :lol: ....näitä on aina niin vaikea hahmottaa toisille kertomalla, mitä tarkoittaa ....onneksi joku edes ymmärtää! :mrgreen: ..eikä aina jaksais kuvaakaan laittaa kun se tietysti kertois paremmin kuin TUHAT sanaa.
loukkufani

ViestiKirjoittaja loukkufani » 22 Tammi 2015, 17:25

Pitääkö tämä ohje joidenkin kannukasvien osalta paikkansa?" Kannuskasveja kastellaan kerralla runsaasti ja aluslautaselle valunut vesi kaadetaan pois. Sitä ei saa koskaan jäädä seisomaan aluslautaselle."
En ole vain vielä ikinä kuullut että näin tehdään ja halusinkin tälle asialle varmistusta ennenkuin toteutan. Enemmänkin olen vain kuullut että jätä vesi aluslautaselle ja niin olen tehnytkin. :mrgreen:
loukkufani

ViestiKirjoittaja snowwie » 22 Tammi 2015, 17:41

Hmmm aika jännä :D Tulee mieleen että jos aluslautasella ei saa koskaan olla ylimääräistä vettä , niin kasvualusta on aikas vettäpidättävää esim. turvetta. Mä ite kastelen sen verran, että aluslautaselle alkaa tulee vettä. En kaada sitä vettä pois vaan annan sen haihtua itsekseen. Lisäks kun käytän aika paljon kevyttä rahkasammalta niin aluslautasella seisova vesi ei niinkään haittaa.Ampullariat tykkää poikkeuksena vedessä seisomisesta (:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Junttu » 21 Elo 2015, 13:38

vahinko tuplapostaus
Viimeksi muokannut Junttu päivämäärä 21 Elo 2015, 13:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Junttu

ViestiKirjoittaja Junttu » 21 Elo 2015, 13:39

Dodii tässä sitten lähtee vinkumaan neuvoja seuraava nepin kanssa puuhastelija :D tiesin tosin abaut että mihin moon ryhtyny ja millanen kaveri tää neppis on. Noudatin yhen kasvattajan vinkkiä ja laitoin 12l ämpärii vettä seisomahan ni saapahan oikeenlaista vettä sitte. Nyt alkuun iha hanavedellä. Kysymyksiks kuuluu että tää mun neppi on nyt vissiin hyvin valoa saanut ja ihan hyvin voiva ventrata?

http://i.imgur.com/wiv8qVW.jpg

Ja laitoin sen tosiaan sitte kasvamaan tommoseen bilteman muovilaatikkoon. Sinne tulee sitte vierelle tommone kasvilamppu johon väännän ajastimen mahd piakkoin. Kysymys kuuluu lampusta ni onkohan siinä nyt sit iha hyvät speksit kyseiselle nepille?

http://i.imgur.com/tEogNFZ.jpg

Ja nyt jos toi on ventrata ni ajattelin ton nepin seuraks laittaa jonku lihiksen sinne ni mikä on semmone neppi tai muuten lihis mikä tulis somasti toimeen ton kanssa samassa laatikossa?

edit: oho kuvista tuli vähä isoja :D laitoin linkin imgurii
Junttu

ViestiKirjoittaja Petsku » 24 Elo 2015, 12:10

Kasvisi on todennäköisesti Nepenthes x 'Rebecca Soper' ja kasvivalosi on varmasti sopiva, mutta valon määrän riittävyydestä on hankala sanoa. Riippuu myös etäisyydestä kasviin.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

EdellinenSeuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit