Kannuton neppi

Re: Kannuton neppi

ViestiKirjoittaja Aplaja » 11 Tammi 2010, 21:15

Minkälaiset ne kannujen alut on? Onko ne semmoiset ohuet varret, jotka lähtevät lehtien päistä? Saako ne varret lehtien päistä olla ihan vähän päistä ruskeat, vai onko ne jo silloin kuolleita? Minulla on yhden lehden päässä noin. puoli senttiä pitkä varsi jonka päässä on noin muutaman millin kokoinen pallo, onko kannun alku? <--- Se on jo ihan ruskea. :cry:
Aplaja

ViestiKirjoittaja jansku » 12 Tammi 2010, 11:30

Moro!,

Kyllä, kannun alkuja ovat lehtien päistä lähtevät "varret", kuten tässä: http://www.lihikset.net/images/nepenthe ... nualku.jpg
Tuo ruskeus riippuu vähän siitä että onko kuivanutta ruskeaa vai vaan sitä ruskeaa mitä ainakin minun Nepenthes Ventratassani on aina kannunaluissa. Neppisi taitaa olla todella nuori jos on vasta puoli senttiä pitkä se "varsi" lehden päässä? Itselläni saattaa olla 20cm pitkä tuo varsi. Pidätkö neppiäsi terraariossa ja hyvässä valaistuksessa? Ne taitavat olla kastelun lisäksi kaiken A ja O tässä hommassa, jos haluaa kannuja saada. Muuten ainakin minulla jos ei ole terraariota ja hyvää valoa niin tahtovat ruveta vaan mustumaan nuo kannunalut.

-Kiitos! :)
jansku

ViestiKirjoittaja snowwie » 12 Tammi 2010, 15:07

Avain kannujen muodostumiseen on oikea kosteus, valo ja lämpö. Jos kasvisi ei tee kannuja niin luultavasti joku noista puuttuu/ei ole oikeanlainen ;)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Aplaja » 12 Tammi 2010, 15:27

Terraariona toimii lasivitriinin alaosa, jonka seinällä on 7w lamppu. Nepissä on ollut kannut ja se on jo noin 3-5v vanha, mutta ne kannut ovat kuolleet huonon kastelun takia. <-- Ollut äitini työpaikan kaapin päällä ja saanut vain harvoin vettä.
Aplaja

ViestiKirjoittaja jansku » 17 Tammi 2010, 09:31

No sieltähän se syy jo sitten löytyi --> Kastelu. Eli minä ainakin jatkaisin hyvällä kastelulla ja noilla hommilla, niin luulisi ainakin kesällä kannuja tekevän :D
jansku

Edellinen

Paluu Nepenthes-kannukasvit