Nepenthes Alatalle puuvarsi ?

Nepenthes Alatalle puuvarsi ?

ViestiKirjoittaja keiju » 18 Touko 2008, 15:49

Palaan tähän ongelmaan joka minulla on ollut lähes siitä asti kun olen neppejä hoitanut;
Alatan varsi muuttuu juurista ylöspäin tumman ruskeaksi ja suhteellisen kovaksi. Se tuntuu puumaiselta ja koska kyseessä on pistokas suhteellisen iäkkäästä kasvista, olisi se ymmärrettävääkin. Varsi on kuitenkin erittäin ohut, vain n. 3mm halkaisija.
Mutta kuuluuko varren puutumisessa tapahtua niin, että lehdet (vartta ylöspäin mentäessä) muuttuvat ensin kärjistä ruskeiksi, lopulta kokonaan ja kuihtuvat pois? Jos lehden päässä on kannu, sekin kuolee pois.
Se Nepenthes josta kyseisen (n. vuoden vanhan) pistokkaan olen ottanut, kuoli tällä tavalla rusketuttuaan varrestaan ja samalla lehdistään. En haluaisi tällekkin käyvän samalla tavalla.
yksi sanakin riittää, kunhan se ihmiset pistää ajattelemaan.
keiju

Re: Nepenthes Alatalle puuvarsi ?

ViestiKirjoittaja Aphe » 19 Touko 2008, 22:47

Hmh, enpä ole kuullut koskaan kenelekään käyvän juuri noin. Joillekin lajeillehan on ominaista, että tyviosa muuttuu puumaiseksi, mutta ei sen mielestäni pitäisi levitä kovinkaan korkealle eikä varsinkaan jättää vartta noin ohueksi ja hennoksi.
Minulla tulee mieleen oikeastaan ensimmäisenä se, että jos kasvisi on jo valmiiksi jotenkin sairas kun kerran kasvi, josta pistokkaan otit, kuoli samalla tavalla. Onko kasvuolosuhteet muuten kunnossa?
Sitkeitä ovat...
Aphe

Re: Nepenthes Alatalle puuvarsi ?

ViestiKirjoittaja keiju » 20 Touko 2008, 19:15

Joo mietin myös jotain sairautta jo silloin alkuperäisen nepin kohdalla. Olosuhteet on kyllä kunnossa ja kannuja ja uusia lehtiä se pukkaa jatkuvasti. Siksi voinkin vain ihmetellä ! Koitan vaikka saada vielä kuvaa tänne piakkoin.
yksi sanakin riittää, kunhan se ihmiset pistää ajattelemaan.
keiju

Paluu Nepenthes-kannukasvit