Ventratan kannut kuihtuu

Ventratan kannut kuihtuu

ViestiKirjoittaja Vaaasalainen » 27 Heinä 2008, 20:11

Nepenthes x ventratassani on nyt 2 tämännäköistä kannua ja 1 on pian samanlainen,mutta pituutta neppi kasvaa kiitettävää nopeutta,onko jokin vikana?
Kaikki on mahdollista niin kauan kuin sitä ei ole todistettu mahdottomaksi.

Aliens do exist, they just won't attack before Finnish people die. -Englantilaisten käsitys suomalaisista
Vaaasalainen

Re: Ventratan kannut kuihtuu

ViestiKirjoittaja Sebulon » 27 Heinä 2008, 20:35

Melkeinpä varmuudella sanoisin, että liian matala ilmankosteus. Tietysti on eri asia jos kasvisi on terraariossa, siinä tapauksessa kannut voivat kuihtua ihan vanhuuttaan. Hoitokeinoksi suosittelen RUNSASTA suihkuttelua, tai terraariota.

Mulla on yks neppi huoneilmas, loput terrassa. Huoneilmassa olevaa suihkuttelen nykyään aina kun kävelen ohi, lisäksi joka aamu ja ilta suihkutan sen aivan märäksi. Tekee kannuja.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Vaaasalainen » 28 Heinä 2008, 10:08

Kiitos neuvoista.Koetan tuota menetelmää ja kerron jonkin ajan päästä,tehoaako.
Kaikki on mahdollista niin kauan kuin sitä ei ole todistettu mahdottomaksi.

Aliens do exist, they just won't attack before Finnish people die. -Englantilaisten käsitys suomalaisista
Vaaasalainen

ViestiKirjoittaja toivotar » 20 Helmi 2009, 11:15

Sebulon kirjoitti:Melkeinpä varmuudella sanoisin, että liian matala ilmankosteus. Tietysti on eri asia jos kasvisi on terraariossa, siinä tapauksessa kannut voivat kuihtua ihan vanhuuttaan. Hoitokeinoksi suosittelen RUNSASTA suihkuttelua, tai terraariota.

Mulla on yks neppi huoneilmas, loput terrassa. Huoneilmassa olevaa suihkuttelen nykyään aina kun kävelen ohi, lisäksi joka aamu ja ilta suihkutan sen aivan märäksi. Tekee kannuja.

suihkutatko suihkulla?,onko vesi lämmintä?ku aloin itsekkin suikulla suihkuttaan aamuin illoin,niin vahingossa kylmällä aamulla suihkutin :roll:
toivotar

ViestiKirjoittaja Sebulon » 20 Helmi 2009, 14:39

Suihkutus pitäisi aina tehdä huoneenlämpöisellä vedellä. Eli seisota sitä vettä vähän aikaa ennen kuin suihkuttelet. Äläkä suihkuttele kraanavedellä, se sisältää kalkkia ja siksi lehtiin jää rumia valkoisia jälkiä.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Saniaine » 04 Maalis 2009, 19:10

Mitä teen? Nepissäni on enää kaksi kunnollista kannua, eikä yhtään tulossa. Sumuttelen sitä n. tunnin välein, ja työpöytä lamppu on suunnattuna siihen koko ajan.
Apuja?
Tällä hetkellä 17-19 lihistä, räyhh :----)
Saniaine

ViestiKirjoittaja Liutti » 04 Maalis 2009, 19:18

Kuinka pitkään sulla on ollut se neppi? Nepentheksillä voi kulua yllättävänkin pitkään tottua huoneilmaan. Kasveissakin on kuitenkin yksilöitä, myöskään mun ventrata ei ole toistaiseksi tehnyt yhtään kannua. Kesällä vien sitä pihalle hyvien ilmojen aikaan, jos piristyisi.

Minkälainen pöytälamppu on? Jos se on lämmittävä, se "poistaa" kosteutta.

Jos ei mikään tunnu auttavan, ei siihen oikein auta muu kuin laittaa neppi terraarioon ja toivoa parasta. Itsekin olen vähän pulassa omani kanssa, kun ei mikään tunnu auttavan. Katson kuitenkin, jos se kesän tullen vähän piristyisi. Lisäksi tossa on pari "sivuversoa" (mitälie), irrotan ne emokasvista, kunhan saan orkideamultaa, ja laitan terraarioon.
Totta puhuakseni olen miettinyt lähipäivinä, onkohan toi mun edes ventrata. :mrgreen: Oletin ostaessani sen ilman muuta olevan kyseinen hybridi, mutta siinä oli silloinkin vain yksi kokonaan kuivunut kannu ja lehtiä. Saanpahan varmistuksen, jos/kun saan kannuja kasviin, edes noihin "poikasiin". :--D

Tulipas sekava viesti. o__o
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Saniaine » 04 Maalis 2009, 19:56

Neppi roikkuu työpöydän päällä olevalla hyllyllä, ja lamppu on energiansäästölamppu, kai?
Ostin sen 5 päivää sitten, saattaahan se johtua siitä matkastressistä? Ja ekana päivänä siirsin sitä aikalailla. Ensin se oli keittiössä ja sitten kylpyhuoneessa (saamassa kosteutta) ja nyt lopulta löysi paikkansa tuohon viereeni.

Terraarion aion hankkia, (akvaario löytyy) kunhan nyt etsin sen jostain varastosta mistä sen nyt löytäisi... Mutta jos neppi nyt on huoneilmassa, saattaako se suhtautua huonosti siihen, että sen siten äkillisesti tyrkkää terraan? Tuntuu jotenkin, että se on vielä vähän heikko, Plantagenistä kun ostin, multa oli ihan kuiva. Nyt oon sumutellu ehkä vähän liikaakin...

Noniin, eiköhän tässä ole tarpeeksi selitystä n_n
Saniaine

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 04 Maalis 2009, 20:45

Ei kannata huolestua. Viidessä päivässä neppi ei ehdi tehdä yhtään mitään, tai korkeintaan se ehtii kuivattaa läpät vanhoista kannuista ;) .
Yksi nepin lehti pystyy kasvattamaan yhden kannun, ja jokainen lehti ei tee kannua - ainakaan mulla. Lehdet kasvavat kohtuu hitaasti ja kannut eivät yhtään sen nopeammin.
Jos lehdet eivät rupea joukolla kuivumaan, niin odottele rauhassa pari kolme kuukautta. Olosuhteita ei kannata muutella koko ajan. Jos uudet lehdet eivät tee kannuja, niin sitten kannattaa miettiä ilmankosteuden lisäämistä jollain konstilla.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Petsku » 05 Maalis 2009, 07:27

Olen eri mieltä kannujen kasvunopeudesta. Ostin pienen perusnepin plantagenista, pari pikkukannua siinä oli jo valmiina. Kun annoin sille valoa ja sumuttelin päivittäin + pidän sitä terraariossa niin pian alkoi lehden kärkeen kasvaa kannu. Kuukauden kasvun jälkeen kannu on noin 5 cm korkea ja punertaakin mukavasti. Nyt tekee jo toista uutta kannua.

Toisaalta vanhemmat vastaavat neppini eivät ole kai vieläkään toipuneet mullan/ruukunvaihdosta. Kannuja ei ole yhtään vaikka vartta on 30 senttiä. Saa nähdä mitä noille isommille käy...
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Sebulon » 05 Maalis 2009, 14:10

Petsku kirjoitti:Olen eri mieltä kannujen kasvunopeudesta. Ostin pienen perusnepin plantagenista, pari pikkukannua siinä oli jo valmiina. Kun annoin sille valoa ja sumuttelin päivittäin + pidän sitä terraariossa niin pian alkoi lehden kärkeen kasvaa kannu. Kuukauden kasvun jälkeen kannu on noin 5 cm korkea ja punertaakin mukavasti. Nyt tekee jo toista uutta kannua.

Toisaalta vanhemmat vastaavat neppini eivät ole kai vieläkään toipuneet mullan/ruukunvaihdosta. Kannuja ei ole yhtään vaikka vartta on 30 senttiä. Saa nähdä mitä noille isommille käy...
Kenen kanssa olet eri mieltä? En löytänyt aiemmista viesteistä mitään viittausta kannujen kasvunopeuteen.

Omien ventratojeni kannut kasvavat yleensä 20-30:ssä päivässä. Kerran otin tänne kuvia erään kannun kehityksestä, ja se kesti 22 päivää.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 05 Maalis 2009, 15:27

Nokkahiiri kirjoitti:Lehdet kasvavat kohtuu hitaasti ja kannut eivät yhtään sen nopeammin.

Sebulon: Tossahan Nokkahiiri sanoo tolla lailla. Mulla on kyllä tosi nopeaa tahtia kasvanut tuo oma ventratani, tosin kuten sanoin, vain lehtiä (toistaiseksi). Ainakin neppejen tahtiin nähden, mitä olen lukenut. :--D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 05 Maalis 2009, 16:24

Mutta viisi päivää on kyllä aika lyhyt aika huolestua :?. Paitsi jos kasvi rupeaa nopeasti kuivumaan.
Kyllä mun ventratassa kokonaisen uuden lehden kasvaminen on aika hidasta. Kestää varmaan pari viikkoa, että lehti kasvaa siitä keskeltä oman mittansa verran pituutta, ja sitten lehden aukeaminen kestää varmaan vielä 1-2 viikkoa.
Kannun alku siinä kärhen päässä saattaa miettiä mulla parikin viikkoa, ennenkuin se päättää alkaa kasvamaan kannuksi. Kannun kehitys läpän aukeamiseen kestää varmaan hyvinkin tuon 22 päivää mitä Sebulonillakin.

Mulla yksi uusi lehti kannuineen kestää kehittyä varmasti yli kuukauden. Voi olla että mulla olosuhteet ei oo ihan optimaaliset. Vanhoja kannuja kuivuu vähän nopeampaan tahtiin kuin toivoisin.
Toisaalta en ole ottanut tarkkaa aikaa kasvamisesta. Pitäisiköhän laittaa kalenteriin ylös seuraavan lehden kasvamiseen kuluva aika :geek: ?

Mutta ihan jokaisesta kärhestä ei tule kannua. Ainakin yksi kärhi mulla kuivui totaalisesti tässä talvella.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Saniaine » 05 Maalis 2009, 17:22

Ok. Hätäilin varmaan vähän turhaan.
Tänään paistoi niin mukavasti aurinko, että siirsin ventratani ikkunan eteen sellaiseen koukkuun, ja aurinko paistoi suoraan sen kannuihin. Pidin kaksi tuntia toisen puolen ikkunaan päin, nyt vaihdoin sen toisinpäin, että toisetkin saavat aurinkoa.
Kysymys: Auttaako/nopeuttaako auringonvalo kannujen kuivumista ja kuihtumista. Selvennys: Vaikuttaako liika auringonvalo kannuihin muuten kuin että ne saavat väriä? Voiko kannut myös kuivahtaa siitä?
Saniaine

ViestiKirjoittaja Sebulon » 05 Maalis 2009, 17:40

Tällä hetkellä aurinko paistaa niin matalalta, ettei sen valo ole lähelläkään liian voimakasta. Pidä vain neppiäsi niin paljon tämänhetkisessä auringossa kuin voit. Kesällä on eri asia, kasvi palaa helposti keskipäivän kuumuudessa.

Auringonvalolla ei juuri ole merkitystä pelkille kannuille. Ne saavat ainoastaan värinsä siitä. Mutta voivathan ne toisaalta kuivuakkin liian voimakkaasa auringossa, mutta se ei ole yksin auringon vika, vaan myös kuivumisen joka lämmöstä aiheutuu.
Sebulon

Seuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit