Mitä tehdä kun neppi ei enää mahdu terraarioon?

Re: Mitä tehdä kun neppi ei enää mahdu terraarioon?

ViestiKirjoittaja lihis14 » 08 Touko 2010, 20:58

Nyt on ongelma ettei N.x ventrata mahdu terraan. Olen ajatellut leikata varren poikki mutta mitä tapahtuu kun kasvi on katkaistu? Lähteekö se enää siitä katkaisukohdasta kasvamaan? Ja teenkö oikein jos leikkaan kasvin punaisen viivan kohdalta?

Moderaattorin muokkaus: Linkki korjattu.
- Liutti
lihis14

ViestiKirjoittaja snowwie » 08 Touko 2010, 22:15

lihis14 kirjoitti:Nyt on ongelma ettei N.x ventrata mahdu terraan. Olen ajatellut leikata varren poikki mutta mitä tapahtuu kun kasvi on katkaistu? Lähteekö se enää siitä katkaisukohdasta kasvamaan? Ja teenkö oikein jos leikkaan kasvin punaisen viivan kohdalta?

Toi kohta on hyvä. Pistokkaaseen suositellaan ainakin 2 lehteä jotta pistokkaan selviytymisprosentti olisi mahdollisimman suuri ja että kasvi voisi kasvaa monestakin eri pisteestä. Lehtien leikkaus puoliksi auttaa siinä, ettei kasvi haihduta niin paljon vettä. Ite suosittelen leikkaamaan (: Kun oot leikannu pistokkaat niin pistä suoraan multiin ja pistä ne pussiin. Suihkuttele vettä pussin reunoille ja sulje. Älä aseta valoisaan paikkaa, vaikka terran lampun päälle (missä mulla on ja hyvin tuolla kosteus nousee :) ) Avaa pussi aamulla, päivällä ja illalla etteivät homehdu tukahdu.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Petsku » 09 Touko 2010, 10:28

Eikö tässä ollut kyse siitä, että kasvaako se emokasvi latvan leikkaamisen jälkeen :) Ja kasvaahan se, jokaisen lehden yläpuolella on kasvupiste, josta uusi kasvusto lähtee.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja lihis14 » 09 Touko 2010, 11:26

Okei, kiitos snowwie ja Petsku :)
lihis14

Edellinen

Paluu Nepenthes-kannukasvit