N.alatan jakaminen?

N.alatan jakaminen?

ViestiKirjoittaja Jesse123 » 12 Loka 2008, 11:04

Minulla on nepenthes alata,joka ostettaessa oli todella pieni ja siinä oli kaksi vartta.Nyt on lähtenyt kasvamaan kaksi uutta vartta ja niihin tullut kannuja ihan kiitettävästi.(ensimmäiset kaksi vartta eivät tee kannuja ja ovat todella pitkiä) Nyt lähtee vielä viides varsi kasvamaan niin pitäisikö joku näistä varsista katkoa pois? Siis että jaksaako se kasvattaa niin montaa vartta? Kiitos jos joku vastaa :roll:
Jesse123

Re: N.alatan jakaminen?

ViestiKirjoittaja mustaleski » 30 Loka 2008, 17:56

Jos sinulla on tilaongelmia kasvin kanssa, niin voihan siitä leikata ne pari pitkää vartta, ja leikata ne vaikka pistokkaiksi.
Mutta en usko että ne pitkät varret millään lailla kasvia rasittaa, jos sinulla on tarpeaksi tilaa koko kasville, ja et viitsi leikata niin mikään välttämättömyyshän se ei ole.
mustaleski

ViestiKirjoittaja Sebulon » 31 Loka 2008, 14:43

Eihän se jakaminen mikään välttämättömyys ole, itse ainakin tykkään pitää aika montakin vartta samassa purkissa. Tiheä puska näyttää jotenkin paljon "viidakkomaisemmalta". Eivät ne kasvia mitenkään rasita.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja kukkamaaria » 12 Maalis 2009, 16:59

Oon uusi ja en tajuu yhtään mistään jakamisesta ja pistoikkaista mitään! Voisiko joku kertoa tälle avuttomalle, kun ei oikein aivot ymmärrä vaikka oon monta tuntia näitä kaikkia viestejä lueskellut, niin silti en tajua:
Mistä kohtaa neppi jaetaan?
Entä mitä tarkoittaa pistokas?
Kuinka iso pistokas?
Mistä kohtaa se otetaan?
Mihin se laitetaan kun on leikattu?
Milloin se juurtuu?
Oon ymmärtäny, että pistokas kannattaa laittaa vesilasiin, mutta miten se sitten voi tehdä juuria, niinkuin jotkut väittää?

Tarkoittaako jakaminen että jos on samassa ruukussa vaikka 2 eri vartta tai siis niitä kohtia mistä lähtee kasvamaan lehtiä, niin tarkoittaako jakaminen sitä että se toinen laitetaan omaan purnukkaan ja se toinen jätetään yksin siihen vanhaan??!!
-Kiitos jo etukäteen vastauksista-
kukkamaaria

ViestiKirjoittaja Liutti » 12 Maalis 2009, 17:36

Mäkin oon aika huono näissä jutuissa, mutta laitan nyt tähän jotain, mistä tiedän.
Pistokkaita voi muuten ottaa lähes mistä tahansa kasvista (meinaan siis ei-lihiksiä).

kukkamaaria kirjoitti:Mistä kohtaa neppi jaetaan?
Tarkoittaako jakaminen että jos on samassa ruukussa vaikka 2 eri vartta tai siis niitä kohtia mistä lähtee kasvamaan lehtiä, niin tarkoittaako jakaminen sitä että se toinen laitetaan omaan purnukkaan ja se toinen jätetään yksin siihen vanhaan?

Juuri näin. Itse juuri jaoin N. x ventratani kolme vartta kahteen eri purkkiin, samalla vaihdoin isoimman niistä uuteen purkkiin. Uudet varret kasvoivat isoimman juurista, joten periaatteessa niitä varsia irroitettuna voisi kutsua myös pistokkaiksi.

Entä mitä tarkoittaa pistokas?

Vaikea selittää. .__. Lehtipistokas meinaa kasvista irroitettua lehteä/lehtiä, joilla siis ei ole juuria (toistaiseksi). Joku paremmin osaava voi selittää paremmin..

Kuinka iso pistokas?

Kannukasvista kannattaa ottaa ~kolme lehteä pistokkaaseen, jotta sillä olisi paremmat mahdollisuudet selvitä kuin yhdellä lehdellä.

Mistä kohtaa se otetaan?

Täällä on aika hyvä havannoillistava kuva. Siis siitä kohtaa, mistä seuraava, kasviin jäävä lehti lähtee kasvamaan. Vähän sen yläpuolelta.

Mihin se laitetaan kun on leikattu?

Vähän riippuu ihmisestä, mihin tykkää laittaa. Yllämainitsemallani sivulla kerrotaan siitä myös. Kannattaa laittaa vesilasiin, jossa se sitten juurtuu, mikäli selviää. Voi laittaa myös kasvualustaan (en tiedä tosin tekeekö juuria hyvin), tai elävään rahkasammaleeseen, mutta suosittelen sitä vesilasia.

Milloin se juurtuu?

Vähän kasvista riippuen, kyllä sen sitten näkee. ;D

Oon ymmärtäny, että pistokas kannattaa laittaa vesilasiin, mutta miten se sitten voi tehdä juuria, niinkuin jotkut väittää?

Ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin vesilasiin laitettavien kasvien pistokkaat tai poikaset! Päästä vain lähtee kasvamaan juuria alas veteen. Tietenkään pistokasta ei laiteta kokonaan sinne vesilasiin. .__.

Tuli kyllä tosi epäselvät selitykset, varsinkin, kun en tiedä juurikaan asiasta paljoa. Toivottavasti auttoi edes jotain..
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja kukkamaaria » 12 Maalis 2009, 17:45

Kiitos Liutti, auttoi tosi paljon (:

Mutta oikeastaan, en vieläkään ihan tajunnut sitä pistokas-asiaa, mutta kaipa minä sen jossain vaiheessa hoksaan..
-Kiitos jo etukäteen vastauksista-
kukkamaaria

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 13 Maalis 2009, 09:26

kukkamaaria kirjoitti:... en vieläkään ihan tajunnut sitä pistokas-asiaa...

Tässä se on sanottu aika selvästi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pistokas

Useimpia huonekasveja voi lisätä ottamalla emokasvista pistokkaita, ja juurruttamalla ne vesilasissa tai suoraan kukkapurkissa kasvualustassa.
Joillakin kasveilla pitää olla vartta mukana, joillakin riittää pelkkä yksi lehti (silloin puhutaan lehtipistokkaasta).
Nokkahiiri

Paluu Nepenthes-kannukasvit