nepenthes ventrata

Re: nepenthes ventrata

ViestiKirjoittaja toivotar » 20 Helmi 2009, 10:17

Aloin suihkuttamaan suihkulla aamuin illoin neppiäni,pitääkö veden olla sellasta lämpöstä?,vahingossa kylmällä menin suihkuttamaan :roll:
toivotar

ViestiKirjoittaja Liutti » 20 Helmi 2009, 10:25

Ei sillä oo niin väliä, kunhan ei ihan kylmää ole. Sadevesihän on luonnossakin kylmää, mikä niiden kasvien päälle sataa. Mulla on aina sumupullossa vettä, aluksi se on vähän vilposta ja lämpenee kun on siinä pöydällä. : D

edit // Jos sä suihkulla sitä suihkutat, niin taitaa tulla aika reilut suihkutukset. o__o Sehän ui kohta siinä vedessä.. Suihkulla suihkuttaessa vesi on tietty myös täyttä vesijohtovettä, sinuna ottaisin sadevettä sumupulloon ja suihkuttaisin sillä. Vesijohtovesi on myös lämpösenä paljon ns. "myrkyllisempää" kasveille ja eläimille, mitä mä nyt olen kuullut.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 20 Helmi 2009, 14:43

toivotar kirjoitti:Aloin suihkuttamaan suihkulla aamuin illoin neppiäni,pitääkö veden olla sellasta lämpöstä?,vahingossa kylmällä menin suihkuttamaan :roll:
Suihkuttelun täytyy aina tapahtua samanlämpöisellä vedellä kuin mitä kasvi on, eli huoneenlämpöisellä. Tämä saavutetaan seisottamalla vettä huoneenlämmössä. Jos eri huoneissa on eri lämpötiloja, seisota vesi mieluusti samassa huoneessa missä kasvi on.

Kraanavedellä ei kannata suihkutella kasveja, se sisältää kalkkia. Sen kalkin takia lehtiin jää rumia valkoisia täpliä.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Petsku » 22 Helmi 2009, 16:30

Itse suihkuttelen ja kastelen hanavedellä, koska sadevettä ei ole mahdollista kerätä. Toki mieluiten kastelisin ja suihkuttelisin sadevedellä. Eikä kyllä ole näkynyt mitään kalkkijälkiä kannuissa, vaikka hanavesi täällä onkin kovin kalkkipitoista.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 22 Helmi 2009, 17:08

Petsku kirjoitti:Itse suihkuttelen ja kastelen hanavedellä... ...vaikka hanavesi täällä onkin kovin kalkkipitoista.

No nythän meillä on hyvä koekaniini :D
Ootko jo kauan kastellut hanavedellä? Kalkkipitoinen vesi käsittääkseni ei tapa lihiksiä heti, vaan vasta pitemmän ajan kuluessa, hitaasti.
Jos saat lihikset pysymään hengissä kalkkipitoisella hanavedellä, niin foorumilaisille varmaan olisi arvokasta tietoa, että miten kovaa se teidän hanavesi oikein on.

Tampereen hanavesi on pehmeää (kovuus = 4 dH tai 0,72 mmol/l), mutta kastelen silti enimmäkseen tislatulla, kun sitä on saatavilla.
On aika vaikeaa löytää faktatietoa siitä että miten kova vesi on liian kovaa.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Petsku » 22 Helmi 2009, 17:36

Nokkahiiri kirjoitti:
Petsku kirjoitti:Itse suihkuttelen ja kastelen hanavedellä... ...vaikka hanavesi täällä onkin kovin kalkkipitoista.

No nythän meillä on hyvä koekaniini :D
Ootko jo kauan kastellut hanavedellä? Kalkkipitoinen vesi käsittääkseni ei tapa lihiksiä heti, vaan vasta pitemmän ajan kuluessa, hitaasti.
Jos saat lihikset pysymään hengissä kalkkipitoisella hanavedellä, niin foorumilaisille varmaan olisi arvokasta tietoa, että miten kovaa se teidän hanavesi oikein on.

Tampereen hanavesi on pehmeää (kovuus = 4 dH tai 0,72 mmol/l), mutta kastelen silti enimmäkseen tislatulla, kun sitä on saatavilla.
On aika vaikeaa löytää faktatietoa siitä että miten kova vesi on liian kovaa.

Olen kastellut niin kauan kun lihiksiä on ollut. Voisi tietysti uteliaisuuttaan mitata tuon kovuuden...
Viimeksi muokannut Petsku päivämäärä 23 Helmi 2009, 07:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Petsku

ViestiKirjoittaja snore » 22 Helmi 2009, 20:40

kui kauan sulla on lihiksiä ollu? :mrgreen:
snore

ViestiKirjoittaja Petsku » 23 Helmi 2009, 07:28

Pari vuotta :P
Petsku

ViestiKirjoittaja Liutti » 23 Helmi 2009, 14:23

Mutta eiköhän se riipu myös siitä lajista: ne kestävimmät, jotka sietävät monipuolisempia kasvuolosuhteitakin, sietävät paremmin vesijohtoveden myrkkyjä. Ei tietoa, mutta pääteltyä.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 23 Helmi 2009, 15:15

Ei ole tietoa, mutta luulisi että parissa vuodessa jo näkyy, jos veden kanssa on ongelmia.

Helsingin vesilaitoksen mukaan Helsingin vesi ei ole kovin kovaa, vaan paremminkin pehmeää: dH = 3.5
http://www.helsinginvesi.fi/veden_laatu_kuukausittain
http://www.helsinginvesi.fi/general/Upl ... a_2007.pdf

Lievästi emäksistä tuo on, niinkuin vesijohtovedet yleensä. Mahtaakohan emäksinen kasteluvesi pitemmän päälle neutraloida kasvualustan happamuutta?

EDIT: tietysti veden kovuuden kesto on lajikohtaista. Osa meksikolaisista pingeistä varmaan tykkää kovastakin vedestä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Petsku » 23 Helmi 2009, 20:29

Oli kovaa tai ei, mutta kalkkia on ainakin paljon mun mielestä. Hankala mitata sitäkään, ellei kysy helsingin vedeltä paljonko sitä lisätään veteen.
Petsku

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 24 Helmi 2009, 16:29

Juomaveden puhdistusvaiheessa käytetään kalkkia, mutta en tiedä jääkö sitä vesijohtoveteen. Jos jää, niin se nostaa kovuutta. Lipeää ja klooria lisätään ennen veden päästämistä vesijohtoverkkoon, eli niitä ainakin kraanasta tulee.

Nää loput on varmaan ihan väärässä paikassa ja offtopiccia, mutta mä oon jo pitempään koittanut tuota kasteluveden laatua miettiä, elikäs tässä tulee:

Tuo veden kovuus on aika monimutkainen selviteltävä, koska mittayksiköitä on niin paljon. Suomessa käytetään eniten dH, mmol/l ja mg/l yksiköitä, kun taas USAssa tuntuu olevan ppm ja mg/l yksiköt käytössä. Mg/l on siitä ongelmallinen, ettei yleensä selviä mitä on mitattu. Magnesiumia, kalsiumia, niitä yhteensä vai mitä?

Mutta jos en ihan väärin ole käsittänyt, niin USAn ppm:t mittaavat kokonaiskovuutta, ja ne voisi muuttaa saksalaiseksi dH:ksi kertoimella 1 dH = 17.848 ppm.

Tästä päästään siihen, että Donald Schnellin mielestä alle 40 ppm (~2,24 dH) kovuus on lihiksille yleensä hyvä.

Allexpertsissä joku oli sitä mieltä että yli 50 ppm (~2,8 dH) olisi lihiksille paha.

Gardenwebin keskustelupalstalla sanotaan että yli 100 ppm (~5,6 dH) olisi sarroille paha.

Ota näistä nyt sitten selvää.
Mutta veden kovuus Suomessakin vaihtelee aika paljon. Miniriskin pesuohjeiden mukaan mm. Kokkolassa veden kovuus on 9.4. Siellä voi lihikset olla kovilla. Ja aika harva paikkakunta pääsee alle Donald Schnellin suosituksen.

Oman veden kovuutta ei tietenkään saa selvitettyä noin tarkasti :cry:, ellei satu olemaan vesilaitoksen labrassa töissä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Liutti » 24 Helmi 2009, 16:42

Noista voisi päätellä, että jos menee yli kolmen dH:n kokonaiskovuuteen vesi, on se mitä ilmeisemmin haitallista lihiksille?

Hmm, mä voisin ihan uteliaisuutta mitata oman Vantaan vesijohtoveden akvaarion dH-mittarilla. Tippatesti, pitäisi tulla suht. tarkka lukema. : )

Mulla oli muuten vajaa vuoden (no ehkä vähän yli puoli vuotta) lihikset seisotetulla vesijohtovedellä, ennen kuin siirryin sadeveteen. Voisin mitata myös seisotetun pintaveden dH:n, haihtuuko/laskeeko kalkki yhtään seisottaessa? Että oisko ihan turha mitata sitä. : D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 24 Helmi 2009, 16:47

Liutti kirjoitti:Noista voisi päätellä, että jos menee yli kolmen dH:n kokonaiskovuuteen vesi, on se mitä ilmeisemmin haitallista lihiksille?

Kyllä, siinä tapauksessa että mulla meni kertoimet oikein :?

Mittasin joskus mun hanaveden ja rumpukuivurin kondensioveden akvaarion paperiliuskaindikaattoreilla. En tähän hätään muista kokonaiskovuutta, mutta rumpukuivurilla tislattu vesi oli pehmeämpää, ja pH oli myös alempi kuin hanavedessä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Liutti » 24 Helmi 2009, 16:51

Akvaariotesteillä tippatestit on paljon luotettavempia kuin liuskatestit: liuskatestit usein näyttää tosi "sinne päin" -arvoja, eikä niihin voi oikein kunnolla luottaa.
Ai niin, onhan meillä myös uima-altaan liuskatestejä (sellanen kun löytyy talosta). Niilläkin vois kattoa samalla. : )
+ Lihisporukka
Liutti

EdellinenSeuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit