N.Alata kuihtuu...

N.Alata kuihtuu...

ViestiKirjoittaja TinyBird » 22 Marras 2008, 16:13

Eli mulla on nyt viikon ollut alata, jonka kannut oli jo ostettaessa hukan kuihtuneet. Se on saanut olla terraariossa nyt viikon ja olen suihkutellut sitä useamman kerran päivässä. Nyt vaan näyttää siltä että terveidenkin isojen kannujen "hatut" alkaa pikku hiljaa kuihtua, tosin ei kaikkien. Lehdet on hyvin vihreitä eikä kannuissa tunnu juurikaan olevan ruuansulatusnestettä. Pienimmät vihreät kannut eivät ole kasvaneet lainkaan. Lueskelin, että tällaisessa tilanteessa neppi kannattaa upottaa veteen useaksi päiväksi mutta ajatus tuntuu hassulta. Siis turpeineen päivineen??? Ja jos alatani tarvitsee tällaista käsittelyä niin kannattaako sitä silloin suihkutella ja kuinka paljon kasvista pitää olla veden alla? Ja kannattaako tämä toistaa sitten viikon parin päästä?
Tosca <3<3<3<3<3<3
TinyBird

Re: N.Alata kuihtuu...

ViestiKirjoittaja Sebulon » 22 Marras 2008, 17:35

Minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta "matka-stressiltä". Eli aluksi kasvi saattaa kuihduttaa kannuja, kannunläppiä ym, mutta kun se tottuu uuteen ympäristöön niin sen pitäisi alkaa kasvamaan ihan normaalisti. Ne tämänhetkiset kannunalut eivät enää ehkä lähde kehittymään, mutta kun se kasvattaa uusia lehtiä niin niiden kärhien (Oikea sana niille kannunaluille) pitäisi kehittyä kannuiksi asti.

Vanhoissa kannuissa ei yleensäkkään ole sitä sulatusnestettä ostettaessa, koska kauppiaat ym. onnistuvat aina läikyttämään ne niistä pois. :roll: Uusissa kannuissa jotka kehittyvä pitäisi sitä nestettä olla.

Jos lehdet ovat terveen vihreät, ei tuo upostushoito ole mielestäni tarpeen.

Muuten kasvin hoito ja olo-suhteet kuulostavat oikein hyviltä.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja TinyBird » 22 Marras 2008, 18:56

...ja taas sitä viisastuu. Kiitoksia! ;)
Tosca <3<3<3<3<3<3
TinyBird

ViestiKirjoittaja Christer » 22 Marras 2008, 21:50

Minulla on jok´ikinen neppi hermostunut kun olosuhteet ovat vaihtuneet mutta aina ne ovat siitä taas keränneet itsensä ja alkaneet kasvattamaan kannuja.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja TinyBird » 25 Marras 2008, 16:54

Nyt sitten tuo kuihtuminen on loppunut. Tosin kasvi ei ole osoittanut yhtään elonmerkkejä...

Pidän kasvejani koulupöydällä. Lintulamppu sijaitsee tällä hetkellä koulupöydällä, jossa pidän kasvejani. Lihansyöjäkasvin ja sarran yhteinen terraario sijaitsee ihan lampun vieressä ja molemmat ovat saaneet ihan kivasti väriä, varsinkin kärpäsloukku, jonka loukkujen sisältö ja reunapiikit on ihan punaiset. Nepin terraario oli heti sarran ja kärpäsloukun terraarion takana, josta se sai hieman valoa toisen terraarion läpi.(Näin mä käsitän sanan "ei saa laittaa suoraan valoon" :lol: )

Eilen sitten ajattelin siirtää nepin vähän lämpimämpään paikkaa, terraarion toinen päätyreuna on patterin yläpuolella. Lisäksi laitoin sen lampun lähelle. puolet terraarion kannesta, joka on täynnä reikiä, on peitetty kelmulla ettei kosteus karkaa niin nopeasta. Suihkuttelen sitä joka toinen tunti(vähempikin varmaan riittäisi, mutta kastelen lihiksiäni aina kun terraarion seinät/kasvin pinta näyttää kuivalta. Tosin vesi tulvii yli kasvien aluslautasen enkä ole päässyt lisäämään vettä lautaseen vielä lainkaan :lol: )

Tänään sitten nepin lehdet oli hieman käpristyneet ylöspäin mutta ovat hyvin vihreitä. En ymmärrä, mistä se voi johtua... Kun se ei ole päässyt kuivumaan eikä se saa liikaa valoa. Lampun pidän päällä vain silloin kun olen kotona. Eikä terraarion lämpötila ole missään vaiheessa ollut yli 30C. Enkä usko että vetoa saanut kasvi käyttäytyy näin. Saakohan tätä elpymään sitten jotenkin muuten kuin konsteilla, joita olen kokeillut...

EDIT: Ups, nyt taisin tajuta yskän! Neppi ei varmaan tykkää siitä kun aluslautanen on koko ajan täynnä ja kastelen sitä jatuvasti. Otan sen nyt väliaikaisesti pois terraariosta ja pidän sitä vaan huonekasvina hetken aikaa. Antaa sen rauhoittua! :lol:
Tosca <3<3<3<3<3<3
TinyBird

ViestiKirjoittaja homeitiö » 26 Marras 2008, 01:07

Ei kannata tosiaan kauheasti vaihdella niitä olosuhteita. Nepit ovat hyvin hitaita sopeutumaan uusiin olosuhteisiin (toiset enemmän, toiset vähemmän). Muistaakseni luin jostain, että nepin toipumiseen olosuihteiden muutoksesta menee noin kuukausi. Mikä on aika hyvin pitänyt paikkansa myös omien kasvieni suhteen.

Nepin saa totutettua myös huonekasviksi (mikä käytännössä tarkoittaa vain matalampaa ilmankosteutta elinympäristössä), mutta muutos täytyy tehdä pikkuhiljaa. Jos sulla on nuori kasvi, niin itse ehkä pitäisin sen kuitenkin vielä toistaiseksi terrassa, missä on mukavan kostea ilma ja valoa. Aluslautasta ei tosiaan myöskään kannata pitää koko ajan märkänä. Eikä se mikään maailmanloppu ole jos kasvi pääsee vahingossa lyhyeksi ajaksi kuivahtamaan, omani ainakin ovat selvinneet.

Alussa tykkäsin itsekin kovasti vaihdella kasvia jatkuvasti "parempaan paikkaan", mutta varsinkin neppien kanssa on oppinut, että hiljaa hyvä tulee ja kärsivällisyydellä pääsee pitkälle. Hyvinä uutisina kerrottakoon se, että kasvisi on luultavasti Nepenthes x 'ventrata' (Nepenthes alatan ja Nepenthes ventricosan risteytys), suhteellisen nopeakasvuinen hybridi. Puhdasta Nepenthes alataa ei edelleenkään tietääkseni suomesta saa, kaikki kukkakauppojen nepit vain on nimetty N. alatoiksi. En ole koskaan nähnyt kukkakaupoissa muuta kuin hybridejä, koska ne ovat kestäviä ja niitä kasvatetaan massatuotantona. (Vähän off topic...)
Kokeilemalla se selviää.
homeitiö

ViestiKirjoittaja TinyBird » 26 Marras 2008, 10:38

Laitoi sen nyt takaisin terraarioon patterin yläpuolelle. Yhden minikannun kansi oli auennut :P Ja lisäksi huomasin, että käpristyneissä lehdissä oli pieni lovi joka oli sitten tummunut niin että sen näki selvästi. Myös isommissa kuihtuneissa kannuissa oli reikä, ei hajuakaan mitä kasville on tehty... Nyt koitan pitää sen vaan terraariossa ja päästän sen aluslautasen kuivumaan aina välillä
Tosca <3<3<3<3<3<3
TinyBird

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 19 Joulu 2008, 19:27

Mullakin on ollu jo 2 alataa ja molemmat on vaan kuollut kannuista lehtiin parin viikon aikana ostamisesta. :cry: Oon laittanut ne heti kylpyhuoneeseen. Vieressä on ainavalmissauna. Kosteutta ja lämpöö on siis paljon. Vettä oon laittanu aina kun vanha on hävinny. Ruukkua en oo ehtiny vaihtaa ikinä. Mistähän siis johtuu, että aina nephentes alatat on kuollut mulla?
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Liutti » 19 Joulu 2008, 19:35

Ootko varmasti noudattanut selkeästi netistä löytyneitä ohjeita? Onko kasvi saanut valoa? Kai vesi on ollut puhdasta (ei suoraan kraanasta)? .. mitäs vielä. :--D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 19 Joulu 2008, 19:45

Pohjosikkunoilla on, mutta kyllä valoa jonkin verran on. Oon käyttäny kraanavettä joka on seissy pari päivää.
Hoito-ohjeita oon vähän soveltanu, mutta oon noudattanu.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Sebulon » 19 Joulu 2008, 19:49

Hetkinen, saunan vieressä. Eiväthän ne ole kuitenkaan saaneet liikaa lämpöä? Yli 40c on jo aivan liikaa.
Sebulon

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 19 Joulu 2008, 20:00

Joskus illalla saunan jälkeen saattoi lämpö nousta turhan korkeeksi. :oops: Aattelin että suuri kosteus ja lämpö toimis yhessä. Ovia kumminkin pidin saunan jälkeen auki, että turha kuumuus karkais.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Liutti » 19 Joulu 2008, 20:15

Kasvi/kasvit ei välttämättä tykkää siitä, että lämpötila vaihtelee reilusti eri päivinä. Myös siirtely stressaa usein kasvia ja saattaa jopa tappaa sen. Uskoisin sitä syyksi; Koita seuraavalle nepille (jos sellaista hankit) miettiä joku yksi paikka, jossa pidät sitä aina, jossa se saisi valoa ja suihkuttelisit sitä päivittäin pari kertaa.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 19 Joulu 2008, 20:33

Tais lämpö vaihdella sitten liikaa. En taida uutta nephentestä jaksaa hommata. Keskityn muihin lihiksiin. Mutta eläiskö nephentes ihan huoneilmassa normaalisti, jos suihkuttelis tai jotain. Kun mistä mä ny jonkun terraarion jaksan värkätä...
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Sebulon » 19 Joulu 2008, 21:06

SAUNAHULLU kirjoitti:Tais lämpö vaihdella sitten liikaa. En taida uutta nephentestä jaksaa hommata. Keskityn muihin lihiksiin. Mutta eläiskö nephentes ihan huoneilmassa normaalisti, jos suihkuttelis tai jotain. Kun mistä mä ny jonkun terraarion jaksan värkätä...
Kyllä ne siihen ajan kanssa tottuu (siis huoneilmaan), mutta oman kokemuksen perusteella loppujen-lopuksi kuitenkin aika huonosti. :| Saat kyllä suihkutella vähintään 4 kertaa päivässä että kasvaa yhtä nopeasti kuin terraariossa + että se tekee kannuja.

Olet kyllä siinä täysin oikeassa, ettei sellaista kasvia kannata hommata jonka vaatimuksia ei pysty täyttämään. Tuo on kyllä fiksusti ajateltu, kun usein ihmiset vaan ostaa kaikki komeat kasvit mitä käsiinsä saavat, vaikka kasvin hoito olisikin lähes mahdotonta koti olo-suhteissa.
Sebulon

Seuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit