Nepenthes ampullaria

Re: Nepenthes ampullaria

ViestiKirjoittaja Christer » 02 Heinä 2009, 11:30

Suosittelen :) Olen vieläpä hölmönä istuttanut sen 15 cm päähän vivaarion lasiseinästä. Muihin suuntiin on tosin runsaasti tilaa. Lasia päin kasvavat lehdet onneksi kääntyvät osuessaan siihen eikä kannujen teko häiriinny siitä.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Petsku » 27 Heinä 2009, 20:05

Lueskelin sattumalta Wikipedian sivua ampullariasta ja sieltä paljastui pari mielenkiintoista seikkaa tästä nepistä. Toki Wikin juttuihin kannattaa suhtautua varauksella, mutta silti. Sivulla mm. sanotaan, että ampullaria kerää avonaisilla kannuillaan "lehtisilppua", jotka kasvi sitten käyttää ravinnokseen. Eli ampullaria on osittain maa-aineksen syöjä :mrgreen: Tässä linkki vielä koko artikkeliin: http://en.wikipedia.org/wiki/Nepenthes_ampullaria
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Eaoden » 27 Heinä 2009, 21:34

Petsku kirjoitti:Lueskelin sattumalta Wikipedian sivua ampullariasta ja sieltä paljastui pari mielenkiintoista seikkaa tästä nepistä. Toki Wikin juttuihin kannattaa suhtautua varauksella, mutta silti. Sivulla mm. sanotaan, että ampullaria kerää avonaisilla kannuillaan "lehtisilppua", jotka kasvi sitten käyttää ravinnokseen. Eli ampullaria on osittain maa-aineksen syöjä :mrgreen: Tässä linkki vielä koko artikkeliin: http://en.wikipedia.org/wiki/Nepenthes_ampullaria

Heh, kasvissyöjäneppi. :lol:
Mitä hitaammin tippuu, sen parempaa tulee.
Eaoden

ViestiKirjoittaja snowwie » 27 Heinä 2009, 22:05

Ampullariaahan voi alkaa tästäpäivästä lähtien kutsumaan puolivegaaniksi lihansyöjäkasviksi :mrgreen:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 27 Heinä 2009, 22:06

snowwie kirjoitti:Ampullariaahan voi alkaa tästäpäivästä lähtien kutsumaan puolivegaaniksi lihansyöjäkasviksi :mrgreen:

Kyllä... :!:
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 28 Heinä 2009, 20:00

Kasvissyöjähän se on :D. Satunnaisesti syö myös lihaisampia aterioita.
Muita kasvissyöjälihiksiä ovat mm. Utricularia purpurea ja Utricularia australis. Eli Suomestakin löytyy vegetaristi-lihiksiä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Henzulih » 26 Loka 2009, 21:13

Kuinkas iso tästä kasvaa?
Henzulih

ViestiKirjoittaja snowwie » 26 Loka 2009, 21:42

Christer piristä päiväämme ja näytä kuvia monsteri nepeistäsi! ;)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Kayuu » 24 Marras 2009, 16:26

Voisiko joku tosiaan laittaa tänne kuvan monsteri-ampullariastaan kun on niin isoja puskia? Olis upea nähdä kuva noista teidän monstereistanne kun ite ikinä ole omistanutkaan yhtään neppiä jota vois alkaa kutsua edes puskamaiseksi vaikka noita rehuja ollu vähän liikaakin joskus. Ei auta kuin kuolata täällä tuollaisten isojen neppien perään sillä aikaakaan ei valitettavasti siirtää voi :D
Mutta jään odottamaan jos tänne joku kuvantapanen ilmestyis mielikseni.
Kayuu

ViestiKirjoittaja <Naturo> » 08 Elo 2010, 11:05

Kyllä kun aikansa antaa kasvaa kosteahkossa terrassa niin ei se 30cm mikään ihme välttämättä ole. Omakin N. x Hookerianani on nyt 23cm pitkien lehtien omistaja. 8-)
Ja on muuten komeat kannut tuossa Ampullariassa. Pitääpä laittaa Visa vinkumaan. :D
<Naturo>

ViestiKirjoittaja <Naturo> » 05 Syys 2010, 10:42

Hei! Nyt kun päivät ovat kuluneet ja CZPlantsilta tullut Ampullaria on juurtunut kunnolla, olen huomannut muutaman ''ongelman'' kasvissa: 1, Kahdessa kannussa on kyljessä kuivettuneita kohtia, mitä pitäisi tehdä?
2, Kannuista on kuljetuksen aikana kadonnut kaikki sulatusneste, pitäisikö lisätä muutama tippa vettä? 3, (tämä nyt ei ole niin tärkeä asia, mutta kummiskin) Vaikka Ampullaria on ollut jo 2,5 viikkoa LowLand-terrassani, niin kasvuvauhti on muihin neppeihin, esim ventricosaan verrattuna ollut hyvin hidasta. Yksi kannu kuitenkin on jo tulllut. Sori jos tästä tuli vähän sekava mutta kiire ja koulu puskevät päälle :( :cry:
<Naturo>

ViestiKirjoittaja Liutti » 05 Syys 2010, 13:33

<Naturo> kirjoitti:1, Kahdessa kannussa on kyljessä kuivettuneita kohtia, mitä pitäisi tehdä?

Nepeille on ihan normaalia kuivattaa joitain kannuja, etenkin "vanhoja", joita se ei nykyisessä olinpaikassaan ole tehnyt. Jos se nyt ei ihan kaikkia kannuja kuivata, ei sillä ole mitään hätää. Varmista kuitenkin, että kasvi on tarpeeksi kosteassa, saa tarpeeksi vettä (koko ajan) ja ettei se saa liikaa valoa: Ampullariat eivät tarvitse kovin vahvaa valoa.

2, Kannuista on kuljetuksen aikana kadonnut kaikki sulatusneste, pitäisikö lisätä muutama tippa vettä?

Nesteen pitäisi kyllä ilmestyä itsestäänkin, mutta ampullarian kannuihin voi laittaa vähän vettä, jos haluaa.

3, Vaikka Ampullaria on ollut jo 2,5 viikkoa LowLand-terrassani, niin kasvuvauhti on muihin neppeihin, esim ventricosaan verrattuna ollut hyvin hidasta. Yksi kannu kuitenkin on jo tulllut.

2½ viikkoa on lihansyöjäkasveille lyhyt aika. Sillä voi kestää kauankin päästä oikeaan kasvuvauhtiinsa. Nepeillä kasvun hidastumisesta tai hitaudesta ei kannata huolestua (jos kuitenkin vähän kasvaa), olen huomannut, että ne kasvavat melko lailla kausittain. Omakaan N. truncata ei ole kasvanut lähes ollenkaan vielä, vaikka on ollut kotona jo viikkokaudet. :mrgreen:
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Petsku » 05 Syys 2010, 18:44

Mulla Ampullaria ei ole koskaan tehnyt itse sulatusnestettä, vaan kannuihin pitää lisätä vettä itse. En ole siitä vahinkoakaan huomannut. Läpästä näkee myös että sade pääsee luonnossa suoraan kannuun. Ja mitä tulee kannujen tekoon niin oma Ampullaria alkoi yhtäkkiä tekemään kannuja ihan tosissaan O_o Ja kasvi on sentään ollut mulla jo vuosia. Lehtiin ilmestyi aikaisemmin "palojälkiä" eli olisiko valo ollut liian lähellä? Ja tämä sama syykö esti kannujen teon? Kaikki muut tekijät on pysyneet samana paitsi valo ei ole nyt niin lähellä koska siirsin kasvia terraariossa eri kohtaan.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Liutti » 05 Syys 2010, 19:20

Petsku kirjoitti:Mulla Ampullaria ei ole koskaan tehnyt itse sulatusnestettä, vaan kannuihin pitää lisätä vettä itse. En ole siitä vahinkoakaan huomannut. Läpästä näkee myös että sade pääsee luonnossa suoraan kannuun.

Tällä teorialla mäkin olen aina pitänyt vedenlaittoa kannuihin luotettavana, mutta omani on tehnyt kyllä sulatusnesteet ilmankin vettä. :mrgreen:

Valon määrästä vähän kokemusta, itse pidän omaa ampullariaani vähän muiden kasvien varjossa. Muutenkan valo ei ole mitenkään kovin voimakas, sillä tuo rehu ei ole kovin korkea. (: Jokaiseen lehteen on kannun tähän mennessä tehnyt.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 05 Syys 2010, 20:14

Itse olen laittanut kaikkiin valmiisiin kannuihin postituksen jälkeen vettä että ne eivät kuivettuisi, sitten kun kasvi alkaa uudelleen tekemään kannuja niin en ole lisäillyt vettä. ;)
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

EdellinenSeuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit