Nepenthes ampullaria

Re: Nepenthes ampullaria

ViestiKirjoittaja <Naturo> » 07 Syys 2010, 16:44

Pistetäänpäs taas vähän vauhtia tähän Ampullaria keskusteluun. Miten erottaa Ampullarian x Hookerianasta?
Ja kiitos vinkeistä noiden kannujen ja kasvuvauhdin suhteen. :D
<Naturo>

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 07 Syys 2010, 16:54

Hookerianassa kannu suipponee jyrkemmin kohti kannun suuta ja suuaukko on kannuun nähden pienempi kuin N. ampullarialla. Lisäksi Hookerianat eivät tietääkseni muodosta basal rosetteja. 8-)
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 07 Syys 2010, 16:55

<Naturo> kirjoitti:Pistetäänpäs taas vähän vauhtia tähän Ampullaria keskusteluun. Miten erottaa Ampullarian x Hookerianasta?
Ja kiitos vinkeistä noiden kannujen ja kasvuvauhdin suhteen. :D

N. ampullaria on 'puhdas laji

Kuva
http://www.mondocarnivoro.it/misc/foto/ ... aria_9.jpg
http://www.sarracenia.com/photos/nepent ... pul005.jpg

N. x Hookeriana on N. rafflasian ja N. ampullarin luonnollinen risteymä.
Kuva
http://www.exotic-plants.de/auktionsbil ... riana1.jpg

N. Hookerianassa on rafille ominaiset ''hampaat'' läpän alla.
Olisit voinut googlettaakin ;)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Liutti » 07 Syys 2010, 20:05

Kyllä hookerianakin tekee basal shotteja/rosetteja, ja ihan runsaudellakin. (;

Muistelinkin että samasta aiheesta oli ennekin puhetta, tässä se minkä kaivoin:

Sebulon kirjoitti:
Nokkahiiri kirjoitti:Hookerianan alakannut näyttävät vähän ampullarialta. Mistä erottaa hookerianan ja ampullarian pikkukannut toisistaan? Ovatko isompi läppä ja "törröttävä reunuksen takasauma" hookerianan tuntomerkkejä?
Rupesin tähän asiaan sitten perehtymään oikein kunnolla, molemmat kasvit kun tuolta terraariosta löytyvät. Tässä kuvavertailu molemmista kasveista. Sellaisen huomion voisi tehdä, että kasvit muistuttavat toisiaan TODELLA paljon. ;)

Eli, ylempi on hookeriana, alempi ampullaria. Huuli vertailussa kuvat toisinpäin. Harjas kuvissa hookeriana on vasemmalla. Myös läppä kuvissa hookeriana vasemmalla.
Kuva
Älkää sitten vertailko kokoa, pienensin kaikkia eri määrän.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja <Naturo> » 08 Syys 2010, 09:21

Helpotus! Kun kuulin ekan kerran tuosta Hookerianasta, niin hillitön pelko iski oman Ampullarian suhteen; onko se ihan puhdas Ampullaria, mitä jos se onkin Hookeriana? Mutta kun vertasin kuvia omaan hoidokkiini, niin totesin onnekseni, että ihan Ampullaria se on. ;)
<Naturo>

ViestiKirjoittaja snowwie » 14 Heinä 2011, 16:52

Olen tässä miettinyt miksi toinen N. ampullaria "Brunei Red x Harlequin" kasvattaa tosi isoja (pitkiä) lehtiä mutta kannut jäävät pieniksi :/ Oon kuullut että neppi tekee isoja lehtiä saadakseen valoa mutta toi on ihan suorassa valossa eikä missään varjossa. Kosteus on korkea (70-99%) ja lämpötila lähentelee paikoitellen 30C ja kaikilla muilla kasveilla menee ihan hyvin

Lehden koko: http://2.bp.blogspot.com/-x5Vy-SoEBDM/T ... 11+053.JPG

Kannun koko: http://4.bp.blogspot.com/-sKmYtFIAAkI/T ... 11+052.JPG

Kasvi on kuitenkin ollut mulla yli vuoden joten luulisi sen jo tekevän isompia kannuja :?
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 14 Heinä 2011, 17:48

Mulla toi samainen 'Brunei Red x Harlequin' CZ plantsista ostettuna 12cm halkaisijaltaan ja 6 cm korkeat kannut. Ehkä se tarvitsee jotenkin erilaiset olosuhteet verrattuna muihin kasveihin että voisi pysyä pienikokoisena. Eroaakohan tuo sinulla oleva Borneo Exoticsin klooni mitenkään tuosta CZ plantsilta ostetulta sillä CZ toimii yhtenä Borneo Exoticsin kasvien levittäjänä.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 14 Heinä 2011, 19:27

Jigsaw kirjoitti:Mulla toi samainen 'Brunei Red x Harlequin' CZ plantsista ostettuna 12cm halkaisijaltaan ja 6 cm korkeat kannut. Ehkä se tarvitsee jotenkin erilaiset olosuhteet verrattuna muihin kasveihin että voisi pysyä pienikokoisena. Eroaakohan tuo sinulla oleva Borneo Exoticsin klooni mitenkään tuosta CZ plantsilta ostetulta sillä CZ toimii yhtenä Borneo Exoticsin kasvien levittäjänä.

Sanoisin ton kannun olevan vähän alle 4cm korkea. Enkä voi sitä leikata koska suositellaan että kasvilla olisi edes yksi basali jotta se lähtisi paremmin kasvamaan pistokkaan oton jälkeen.
En tiedä mikä siinä on, vihreä ampullaria tekee ihan tosi kovaa vahtia kannuja mutta toi vaan murjottaa. Vihreä on ollut mulla kauemmin mutta se tekee isompia kannuja ja pienempiä lehtiä.

Tilasinkin varmaan toisen punaisen ampullarian alitajuisesti tuosta syystä :mrgreen: Se on BE laatua, saa nähdä poikkeaako se tosta CZn kasvista kuinka paljon :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Petsku » 18 Heinä 2011, 10:50

Mun Ampullaria 'brunei red-speckled' tekee jättilehtiä ja kannut on aina samaa kokoa, eli noin 30 mm. Oon kyllä miettinyt miksei kannuista tule isompia kun itse kasvi on jo vanha.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja KKTH » 17 Touko 2013, 14:07

Nokkahiiri kirjoitti:Hinnat ovat näköjään nousseet. Ampullariat ovat kai hyllyssä kasvaneet kokoa sen verran, että tohtii pyytää enemmän hintaa :)
Ampullaria vaatii aika kovaa ilmankosteutta, ja mulla on ollut sen kanssa vähän ongelmia. Ja aina kun säätää olosuhteita johonkin suuntaan, niin joku kasvi vetää herneen nenäänsä.

YOU MADE MY DAY! :lol:
KKTH

ViestiKirjoittaja najadi » 24 Kesä 2013, 15:37

Olitte muuten oikeassa, neppeihin jää koukkuun. Olen alkanut himoita n. ampullariaa... Voisin saada erään kaapin päälle mahtumaan terran. Mutta olis muutama kysymys.

Se on ymmärtääkseni varjossa viihtyvä kasvi, mutta puhutaanko siinä kirkkaasta varjosta vai ihan kunnon hämärästä varjosta? Missään ei ole tullut oikein esiin. Siinä kaapin päällä se olisi nurkassa, niin että toisella puolella olisi itäikkuna ja toisella pohjoinen. Jos ampullaria on hämärän varjon kasvi, päivänvalon pitäisi riittää kesäaikaan sellaisenaan. Talvella pitäisi laittaa jotain lisävaloa joka tapauksessa.

Sitten lämpö. Meillä on ovet auki tai rakosellaan hyvinkin kylmillä ilmoilla että koira pääsee halutessaan ulos, joten terraa pitäisi lämmittää. Riittäisikö lämmitykseen esim lämpömatto terran alle, vai haihtuisiko lämpöä liikaa seinien ja katon läpi? En tiedä kuinka tehokkaita akvaariolämmittimet ovat joita muistelen joidenkin käyttävän terrojensa lämmitykseen. Mutta riittävätkö nekään jos lämpötila terran ulkopuolella on jotain +10?

Riittävää kosteutta luulisin pystyväni kyllä järjestämään, mutta valo ja lämpö olisivat ongelmia.

En myöskään ole löytänyt kunnollista tietoa eri ampullarioiden kannujen koosta. Haluaisin isokannuisen version (olen nähnyt kuvia jättikannuista jotka ovat melkein lentopallon kokoisia, mutta sellaisiin mittoihin tuskin pääsee mitenkään terraario-olosuhteissa), mutta kuinka iso on iso, ja mitkä lajikkeet kasvattavat kannunsa suurimmiksi suomen kotioloissa?

Olisin suunnattoman kiitollinen jos joku kertoisi tai antaisi linkkejä joista näitä tietoja löytyisi!
najadi

ViestiKirjoittaja Petsku » 24 Kesä 2013, 16:53

Itsellä on perusmallin Ampullaria ja ei sillä kovin isoja kannuja ole. Semmosia pingispallon kokoisia suunnilleen, vaikka itse kasvi onkin jo iso. Valoksi sanoisin kirkas varjo. Jos lehtiin tulee palojälkiä niin sitten on liian voimakas valo, muutoin sopiva. Lämpö pitäisi teoriassa olla päivisin 27-32 ja öisin 18-21°C (lowland). Itsellä lämpötila on vuodenajasta riippuen päivällä 25-28 ja yöllä 23-25 ja hyvin on kasvanut. Jäähdytystä yöksi en ole miettinyt mutta lämmitystä olen, tosin ratkaisu on vielä keksimättä.

Lämmitykseen voi osittain riittää kasvin oma valaisin, jos se on terraarion sisäpuolella tai lähellä päällislaseja. Jos hankit lämpömaton niin termostaatti on pakollinen ettei lämmitä liikaa.
Petsku

ViestiKirjoittaja najadi » 24 Kesä 2013, 17:17

Kiitos vastauksesta! Hmm... Hyvä huomio tuo termostaatti. Meillä tosin on talvisin niin kylmä, juuri siksi kun ovet ovat niin paljon auki, että on todennäköisempää että matto ei riittäisi lämmitykseen, kuin että se lämmittäisi liikaa. Ja joissakin matoissa muistaakseni onkin termostaatti. Pitää vähän selvitellä. Samoin valoa pitää tuumia. Ei taida kaapin päällä riittää kirkkaaseen varjoon joten jotain pitäisi lisätä. No, onhan noita lamppuja maailma väärällän, kai sieltä joku sopiva löytyisi. :)

Tuli mieleeni sekin, että jos maton laittaisi terran alle, lämpiävätkö kasvin juuret liikaa? Altapäinhän se lämpö silloin tulisi, eli kärähtääkö kasvilta varpaat? Ehkä se terran sisäinen lamppu olisi kuitenkin parempi vaihtoehto... Pitää tuumia sitäkin.
najadi

ViestiKirjoittaja Petsku » 26 Kesä 2013, 08:37

Saattaahan se terraarion alle laitettava lämmitysmatto tosiaan lämmittää liikaa alakautta. Mutta ne matot voi laittaa myös sivuseinään ja ulkopuolelle toki. En ole montaa mattoa nähnyt missä olisi termostaatti, vaan ylilämpösuoja. Ja se suojelee vain mattoa, ei kasveja :)

Sitten jos valaisin tulisi terraarion sisäpuolelle niin sen pitäisi olla kosteisiin tiloihin soveltuva. Itsellä on Arcadian ultrasealit kummassakin terrassa mutta nuo ovat melko kalliita (vähintään 50-60 eur pelkkä valaisin kahdelle putkelle).
Petsku

ViestiKirjoittaja najadi » 26 Kesä 2013, 17:42

Meidät ajetaan pian ulos tästä ketjusta jos jatkamme juttua valoista ym lisälaitteista. Voitaisiin jatkaa tästä lähemmin välineet ja kasvatus-osiossa? Mutta takaisin itse kasviin: eli perusampullarian kannut on n. pingispallon kokoisia, mutta mites muut muodot? Onko kenelläkään? Olosuhteet toki vaikuttavat, mutta noin keskimäärin.
najadi

EdellinenSeuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit