Nepenthes x 'Hookeriana'

Nepenthes x 'Hookeriana'

ViestiKirjoittaja kukkamaaria » 20 Maalis 2009, 18:03

Mulla on tuo kyseinen laji. Tänne vaan keskustelua tuosta samaisesta lajista.
Omakohtaisia kysymyksiä:
Tuleeko tälle lajille niitä ''pilkkuja'', kun se saa valoa?
Tarviiko tää terraa?
Onko highlander vai lowlander?
Miten Nepenthes x 'Hookeriana'a voi ruokkia, kun sen läppä on niin ''matalalla'' eli siis niin pienesti avautunut, ettei sinne mahdu työntämään edes kärpästä?
Tarviiko talvilepoa?
Missä maissa näitä tavataan luonnonvaraisena?
Viimeksi muokannut kukkamaaria päivämäärä 22 Maalis 2009, 11:35, muokattu yhteensä 1 kerran
-Kiitos jo etukäteen vastauksista-
kukkamaaria

Re: Nepenthes x 'Hookeriana'

ViestiKirjoittaja Eaoden » 20 Maalis 2009, 19:27

kukkamaaria kirjoitti:Mulla on tuo kyseinen laji. Tänne vaan keskustelua tuosta samaisesta lajista.
Omakohtaisia kysymyksiä:
Tuleeko tälle lajille niitä ''pilkkuja'', kun se saa valoa?
Tarviiko tää terraa?
Onko highlander vai lowlander?
Miten Nepenthes x 'Hookeriana'a voi ruokkia, kun sen läppä on niin ''matalalla'' eli siis niin pienesti avautunut, ettei sinne mahdu työntämään edes kärpästä?
Tarviiko talvilepoa?
Missä maissa näitä tavataan luonnonvaraisena?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Nepenthes x hookerianalle tulle kyllä ilman valoakin pilkkuja.
N x hookeriana tarvitsisi terran, mutta itse kasvatan sellaista isossa astiassa, ja hyvin se siellä kasvaa.
Hookeriana on highland, mutta se menee hyvin lowlandin oloissa.
Hookerianalla on vähän matalalla läppä, joten sitä kannattaa ruokkia pienhyönteisillä kuten muurahaisilla.
Ei tarvitse talvilepoa.
Mitä hitaammin tippuu, sen parempaa tulee.
Eaoden

ViestiKirjoittaja Liutti » 20 Maalis 2009, 19:32

Pienellä googlettamisella olisi löytänyt helposti, on sen verran yleinen, mutta laitetaas tähän silti. :mrgreen:

Ei ole tietoa, mutta uskoisin sen saavan värinsä juuri valosta, kuten muutkin kasvit. Tai ainakin vahvemman värin saa hyvässä valossa. Kyseisestä hybridistähän on vielä monia muotojakin (tai en monista kyllä tiedä), joilla on sitten vähän erilainen väritys (esim. kokonaan vihreä).
Tarvitsee terran, en ainakaan itse edes yrittäisi huoneilmassa.
Ihan lowlander kyllä on, kuten ovat vanhempasakin (N. ampullaria ja N. rafflesiana)
Ruokkimisesta en kyllä tiedä, läppä alhaalla? Kuvien perusteella N. x hookerianan läppä on todella ylhäällä, eikä näytä, että olisi vaikea ruokittava. Onkohan kyseinen kannu vasta keskenkasvuinen?
Ei tarvitse talvilepoa, kuten ei mitkään muutkaan nepit.

Wikipedia kirjoitti:It is a relatively common natural hybrid found in lowland conditions throughout Peninsular Malaysia, Borneo, Singapore and the Indonesian island of Sumatra.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja kukkamaaria » 22 Maalis 2009, 11:34

Kiitos tiedoista.
Onko mahdollista, että tää minun 'Hookeriana' on sellanen ''kokonaan vihreä'' laji? Kun ei sillä mitään pilkkuja, vaikka saa aurinkoa joka päivä aamusta iltapäivään? Mikäs sen nimi olikaan, ainiin, type green vai?
-Kiitos jo etukäteen vastauksista-
kukkamaaria

ViestiKirjoittaja Sebulon » 22 Maalis 2009, 17:08

Kaikki myynnissä olevat Hookerianat ovat luultavasti toistensa klooneja, eli kyllä niiden silloin myös samanlaisia pitäisi olla.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 01 Kesä 2009, 19:43

Nepenthes x hookeriana, mistä saa? En oo ikinä nähny missään... :(
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Liutti » 01 Kesä 2009, 21:10

Mäkään en ole vielä nähnyt, mutta kuulemma ihan satunnaisesti löytyy jostain kattavasta kukkakaupasta. Pitää kyllä aika kauan etsiä, jos aikoo löytää.. Tai sitten osuu onni kohdalle.
Ulkomailta tilaamalla tietenkin saa myös.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Petsku » 08 Kesä 2009, 06:23

Muutama kysymys Hookerianasta ja samalla Ampullariasta. Nehän ovat hyvin läheistä sukua toisilleen. Mutta asiaan. Tarvitseeko/saako Hookerianan (tai Ampullarian) kannuihin lisätä vettä? Tuo kannun läppähän on melko olematon (Ampullariassa vielä olemattomampi) ja Lihisten Raamatussa sanottiin, että kasvit keräävät sadevettä kannuihin, koska läppä ei suojaa vedeltä. Kuuluisiko kannuissa olla nestettä, eli erittävätkö nämä kasvit itse nestettä vai luottavatko ne sadeveden voimaan? Matkan jälkeen kannut ovat tosiaan olleet aika kuivia :/
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 08 Kesä 2009, 10:54

Petsku kirjoitti:Nehän ovat hyvin läheistä sukua toisilleen. Mutta asiaan.

Totta. N. x hookeriana on N. ampullarian ja N. rafflesianan risteytys.
Petsku kirjoitti:Tarvitseeko/saako Hookerianan (tai Ampullarian) kannuihin lisätä vettä? ... ... Kuuluisiko kannuissa olla nestettä, eli erittävätkö nämä kasvit itse nestettä vai luottavatko ne sadeveden voimaan? Matkan jälkeen kannut ovat tosiaan olleet aika kuivia :/

Ei tarvitse lisätä vettä. N. ampullaria kehittää nesteen itse, ja uskon että N. x hookeriana myös kehittää sulatusnesteensä itse, kunhan kasvin olosuhteet ovat kunnossa ja matkastressi helpottaa.
Veden lisäämisestä ei varmaan ole suuresti haittaa, koska sadevettä tosiaan voi kannuihin joutua luonnossakin. Mutta kun ei lisää nestettä, niin tietää että kasvi voi hyvin kun se alkaa kehittämään sitä itse.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Kesä 2009, 09:47

Nokkahiiri kirjoitti:
Petsku kirjoitti:Nehän ovat hyvin läheistä sukua toisilleen. Mutta asiaan.

Totta. N. x hookeriana on N. ampullarian ja N. rafflesianan risteytys.
Petsku kirjoitti:Tarvitseeko/saako Hookerianan (tai Ampullarian) kannuihin lisätä vettä? ... ... Kuuluisiko kannuissa olla nestettä, eli erittävätkö nämä kasvit itse nestettä vai luottavatko ne sadeveden voimaan? Matkan jälkeen kannut ovat tosiaan olleet aika kuivia :/

Ei tarvitse lisätä vettä. N. ampullaria kehittää nesteen itse, ja uskon että N. x hookeriana myös kehittää sulatusnesteensä itse, kunhan kasvin olosuhteet ovat kunnossa ja matkastressi helpottaa.
Veden lisäämisestä ei varmaan ole suuresti haittaa, koska sadevettä tosiaan voi kannuihin joutua luonnossakin. Mutta kun ei lisää nestettä, niin tietää että kasvi voi hyvin kun se alkaa kehittämään sitä itse.
Mibä olen kyllä jostain lukenut, että ampullarian ja (joidenkin) sen risteymien kannuihin täytyy lisätä vesi. Kannujen läpät ovat kehittyneet semmoisiksi pieniksi suikaleiksi, jotka vielä kääntyvät 180 astetta, eli vaakatasoon, päästäen sadevettä vapaasti kannuun. Itse olen ampullariaan laittanut vettä, koska sitä on sinne ilmestynyt hyvin vähän ajan myötä. Hookeriana tekee itse nesteensä, suureksi osaksi. Joskus lisäilen niihinkin. Eli niiden sulatusneste on hieman laimeampaa kuin muiden neppien, mutta kyllä nekin sulatettua osaa. :) Ampullariahan käyttää luonnossa myös puiden lehtiä ym. puista tippuvaa "tavaraa" ravinnoksi.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Petsku » 11 Kesä 2009, 10:30

Sebulon kirjoitti:Mibä olen kyllä jostain lukenut, että ampullarian ja (joidenkin) sen risteymien kannuihin täytyy lisätä vesi. Kannujen läpät ovat kehittyneet semmoisiksi pieniksi suikaleiksi, jotka vielä kääntyvät 180 astetta, eli vaakatasoon, päästäen sadevettä vapaasti kannuun. Itse olen ampullariaan laittanut vettä, koska sitä on sinne ilmestynyt hyvin vähän ajan myötä. Hookeriana tekee itse nesteensä, suureksi osaksi. Joskus lisäilen niihinkin. Eli niiden sulatusneste on hieman laimeampaa kuin muiden neppien, mutta kyllä nekin sulatettua osaa. :) Ampullariahan käyttää luonnossa myös puiden lehtiä ym. puista tippuvaa "tavaraa" ravinnoksi.

Juuri tällainen käsitys minullakin on. Ilmeisesti ampullariasi ja hookerianasi ovat vielä elossa manuaalisesta vedenlisäyksestä huolimatta? Voisi siis itsekin kokeilla... Puhdistettua vettä lisäisin tietysti.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Kesä 2009, 11:12

Petsku kirjoitti:Juuri tällainen käsitys minullakin on. Ilmeisesti ampullariasi ja hookerianasi ovat vielä elossa manuaalisesta vedenlisäyksestä huolimatta? Voisi siis itsekin kokeilla... Puhdistettua vettä lisäisin tietysti.
Juu, kyllä ne ihan elossa on. :mrgreen:
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 11 Kesä 2009, 11:25

Hmm, mä en pienellä etsimisellä löytänyt tuosta veden lisäämisestä mitään :?.
Sen tiedän ettei sulatusnesteen laimeneminen nepin ruuansulatusta haittaa, mutta yksi haittapuoli veden lisäämisessä on.
Jos kannussa ei ole lainkaan omaa nestettä ja sinne lisää vettä, niin mistä tietää että alkaako neppi kehittämään omaa nestettä ollenkaan?
Voi olla että neppi jostain syystä ei kehitä omia nesteitä ollenkaan, ja sitten jos ruokkii kannua jossa on pelkkää sadevettä, niin siitä varmaan tulee mahanpuruja.

Mä itse en lisäisi vettä ihan tyhjään kannuun.
Mutta jos kannu on napannut suuren saaliin joka ei mahdu kokonaan pinnan alle, niin silloin kannattaa vettä lisätä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja snowwie » 01 Elo 2009, 17:45

Hmm.. Mitäs mun kannattais tehdä kun noissa mun hookerianan kannuissa ei ole yhtään nestettä? Kuljetuksessa valuneet pois mitä ilmeisimmin. Odotanko ja arvuuttelen että milloin kasvi alkaa itse tekemään nestettään vai avustanko kaatamalla vettä? :?
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Christer » 01 Elo 2009, 19:46

Minä en ole yhteenkään kannuun koskaan mitään nestettä kaatanut ja aina sinne on sitä ilmestynyt. Kyllä sitä sinne vielä tulee :)
Christer
Valvoja

Seuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit