Kannussa hometta

Kannussa hometta

ViestiKirjoittaja snowwie » 18 Kesä 2009, 15:08

Juuri näin on tapahtunut. En tiedä pitäisikö perustaa ihan oma topicci näille mun kysymyksille :D No mutta asiaan!

Pyydystin nepilleni tämän kuun alussa mukavan kokoisen kärpäsen, kohteena sopivan kokoinen kannu. Tänään kun pistin neppini ulos auringonottoon huomasin että kannussa oli sellainen ''valkoinen jauhokerros''. Neste sen alla oli aika paksua (ei heiluttaessa edes löllynyt) mutta kärpänen oli oli kuitenkin mahtunut neppiin ja jäänyt sulausnesteen alle. Pitäskö kannu leikata ennen kuin siitä homeesta aiheutuu enemmän harmia kasville? :shock:
snowwie
Valvoja

Re: Kannussa hometta

ViestiKirjoittaja Jamppa » 18 Kesä 2009, 15:56

Minulla sama juttu, jotain valkosta ainetta siinä päällä 0.0
Jep, totta.
Jamppa

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 18 Kesä 2009, 19:30

Mullakin on se neste muuttunut semmoseksi kohmeiseksi valkoisen-kuultavaksi itikkamössöksi. Tais mennä keväällä liikaa murkkuja kerralla. :oops: Ja se neste saattaa olla liian lantrattua. Ku ne myyjäthän aina kaataa vettä niihin kannuihin. Sitte ne kaataa ne pois, ettei loisku matkalla. Niin kotona niissä ei oo alussa yhtään nestettä. Eikä huoneilmassa varmaan tuliskaan... Niin mä sumuttelen aina välillä suuaukkoon, niin että se valuu sinne kannuun.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja snowwie » 21 Kesä 2009, 11:19

Jooten miten asia on? Leikkaanko vai en? :?
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 21 Kesä 2009, 12:17

snowwie kirjoitti:Jooten miten asia on? Leikkaanko vai en? :?

Voi kun tietäiskin kaikki vastaukset :twisted:

Oon aika varma siitä, että jos home haittaa neppiä, niin se kannu kuolee ensimmäisenä. Neppi tuskin "myrkyttyy" homehtuvasta saaliista. Mutta sitten kun kannu rupeaa näyttämään tareeksi surkealta, tai jos home alkaa ryömimään kannusta kasvia tai ruukkua kohti, niin silloin viimeistään kannattaa leikata se kannu pois.

Joskus lihiksien kanssa kannattaa hätäillä, mutta yleensä ei. Esimerkiksi kun mä sain tuon mun cephan, niin siinä oli yhdessä lehdessä ja isoimmassa kannussa jotain valkoista "kiinteää" kasvustoa. Se näytti vähän kuin olisi valkoista pohjamaalia roiskahtanut kannun kylkeen. Olen nyt tuijotellut sitä kasvustoa viimeiset 9 kuukautta, eikä se juurikaan tunnu muuttuvan. En ole varma onko se yleensäkään elävää vai ei. Enkä ole tähän mennessä löytänyt netistä vihjeitä että mitä se voisi olla...

Hätäillä kannattaa esimerkiksi silloin, kun harsosääsket löytävät tiensä yökönlehtipistokkaiden tai pienten siementaimien kimppuun. Siinä voi käydä huonosti muutamassa päivässä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Petsku » 22 Kesä 2009, 06:17

Nokkahiiri kirjoitti:Joskus lihiksien kanssa kannattaa hätäillä, mutta yleensä ei. Esimerkiksi kun mä sain tuon mun cephan, niin siinä oli yhdessä lehdessä ja isoimmassa kannussa jotain valkoista "kiinteää" kasvustoa. Se näytti vähän kuin olisi valkoista pohjamaalia roiskahtanut kannun kylkeen. Olen nyt tuijotellut sitä kasvustoa viimeiset 9 kuukautta, eikä se juurikaan tunnu muuttuvan. En ole varma onko se yleensäkään elävää vai ei. Enkä ole tähän mennessä löytänyt netistä vihjeitä että mitä se voisi olla...

Kuulostaa juuri siltä "limalta" josta on puhetta Taudit ja tuholaiset -osion Homeongelma-ketjussa. Kuivuessaan se on juuri kuvaamasi kaltaista. Onneksi se ei ole päässyt leviämään cephassasi :)
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 22 Kesä 2009, 08:45

Petsku kirjoitti:Kuulostaa juuri siltä "limalta" josta on puhetta Taudit ja tuholaiset -osion Homeongelma-ketjussa. Kuivuessaan se on juuri kuvaamasi kaltaista. Onneksi se ei ole päässyt leviämään cephassasi :)

Joo, mä pidin cephaa ensin todella kosteassa, stressinpoiston takia. Nyttemmin se on ollut kuivemmassa kihokki/yökkis-terrassa, ja valo on todella lähellä. Ja tuuletustakin olen parantanut. Että jos cephassa oli jotain limasienen alkua, niin sille sienelle kasvuolosuhteet ovat nyt aika huonot.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 22 Kesä 2009, 20:13

Mä en leikkais mitään elävää. Vasta sitten kun se kannu on kuollut kokonaan. Mä sekottelen niitä kannuja, että se mönjäkin sekoittuis.

Sarrassani oli talvilevon jälkeen kaikki vanhat tötteröt valkosessa homeessa sisältä. Mä leikkasin melkein kaikki huonot tötteröt pois. Sitten ne ruusukkeet, joissa ei ollut yhtään vanhaa lehteä, niin ne ruusukkeet kuivui ja kuoli pois. Ne siis kuoli, kun ne ei saanut lehtivihreää tai jotain tarpeeksi. Vaikka niissä oli UUSIA tötteröitä. Sen takia ei kannata leikata vähääkään eläviä osia pois.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja snowwie » 22 Kesä 2009, 21:15

Noo olisiko mitenkään mahollista että onkisin sen kärpäsen sieltä pois? :0
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 22 Kesä 2009, 21:38

Tee sille yhdelle kannulle vatsahuuhtelu :mrgreen:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja neville160 » 22 Kesä 2009, 21:48

SAUNAHULLU kirjoitti:Mä en leikkais mitään elävää. Vasta sitten kun se kannu on kuollut kokonaan..

Mistä tietää millon se on kokonaan kuollut? Kun minä en ole uskaltanut mitään niistä leikata, kun pelkään että ne onkin eläviä ;D Onko se silloin kuollut kun se on muuttunut ruskeaksi? :?

Sori, meni vähän off-topic :oops:
neville160

ViestiKirjoittaja lihis14 » 23 Kesä 2009, 08:40

neville160 kirjoitti:
SAUNAHULLU kirjoitti:Mä en leikkais mitään elävää. Vasta sitten kun se kannu on kuollut kokonaan..

Mistä tietää millon se on kokonaan kuollut? Kun minä en ole uskaltanut mitään niistä leikata, kun pelkään että ne onkin eläviä ;D Onko se silloin kuollut kun se on muuttunut ruskeaksi? :?

Jos se kannu on kokonaan ruskea on se jo kuollut ;)
lihis14

ViestiKirjoittaja Sebulon » 23 Kesä 2009, 10:24

lihis14 kirjoitti:
neville160 kirjoitti:

Jos se kannu on kokonaan ruskea on se jo kuollut ;)
Ne kannut jää usein sellaisiksi "puolikuolleiksi", kun se kuihtuminen yleensä pysähtyy siihen kannun nesterajaan.

Mullakin oli joskus sitä hometta, varsinkin kun kannuun tunki liikaa ötököitä. Onneksi kasvi sulatteli kaikki homeet pois tiehensä. :D
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 24 Kesä 2009, 11:52

Sitten kannattaa leikata pois kannu, kun se kannun ja lehden välinen varsikin on käpristynyt ja ruskistunut, eli kuollut. Mutta leikkaa siitä kuolleesta osasta kannun vartta, älä elävää. Siinä vaiheessa kasvi ei enää varmaan saa kannusta enää mitään hyötyä, vaan varjostusta muihin kannuihin.

Mä en ottais mitään ötököitä kannusta pois. Sateella ne läpikuultavat mönjät siellä kannussa muuttuu juoksevammaksi, vaikkei nestettä juurikaan lisäänny. Ainakin mun Soperissa.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

Paluu Nepenthes-kannukasvit