Neppisten hydrokasvattajat?

Neppisten hydrokasvattajat?

ViestiKirjoittaja Calster » 21 Syys 2009, 17:04

Joo elikkäs mulla nyt meneillään tossa toinen lihis ja siis se on Neppis. Ajatellut jo kauan että laittan tuon kasvi hydroon.
(pumppu-> http://www.viherpeukku.fi/catalog/produ ... cts_id=586 )

Mitenkäs sen veden suhteen, seisonutta vettä vaan astiaan ja menoksi?.

Kertokaa kokemuksia ihmeessä!.

T:Calster
Calster

Re: Neppisten hydrokasvattajat?

ViestiKirjoittaja Calster » 12 Loka 2009, 12:58

Eikö kukaan ole hydrokasvatusta koittanut?. Mielenkiintoista?. No muilla ei ole nähtävästi kokemusta joten pumppua ostamaan ja vaan koittamaan ;) .
Palaan asiaan kun olen saanut zyzteemit valmiiksi. ... :arrow:
Calster

ViestiKirjoittaja Sebulon » 12 Loka 2009, 13:15

Joo, en ole kyllä koskaan koittanut. Perinteisemmilläkin menetelmillä on pärjätty. :)
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Calster » 12 Loka 2009, 19:39

Sebulon kirjoitti:Joo, en ole kyllä koskaan koittanut. Perinteisemmilläkin menetelmillä on pärjätty. :)

Ymmärrän hyvin sinua ja muitakin, luonnollisestihan se mullalla hoituu. Minulla itselläni oikeastaan ja pelkästään on tällä projektilla vaan kasvattaa nopeasti ja isoksi :geek: . Hifistellä samalla.
Calster

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 12 Loka 2009, 19:46

Calster kirjoitti:Ymmärrän hyvin sinua ja muitakin, luonnollisestihan se mullalla hoituu. Minulla itselläni oikeastaan ja pelkästään on tällä projektilla vaan kasvattaa nopeasti ja isoksi :geek: . Hifistellä samalla.

Itse en edes osaisi hydrokasvattaa. :mrgreen:
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 13 Loka 2009, 09:38

Kokemusta mulla ei ole minkäänlaisesta hydroviljelystä, mutta törmäsin joskus tälläiseen tiedonjyvään: http://www.sarracenia.com/faq/faq3710.html

www.sarracenia.com kirjoitti:Hydroponics, as I understand it, is a method of growing plants without soil. Instead, the plants are grown in a water solution that contains all the nutrients they need. Plants grown in hydroponics are in ideal conditions and can grow fast.

It seems a natural consequence of their fondness for lots of water that carnivorous plants would be a great match for hydroponics. However, with the possible exception of Nepenthes, I have never heard that hydroponics has ever worked well with carnivorous plants.

This is probably because carnivorous plants do not do well with high nutrient conditions. I have read a few preliminary studies of people trying to grow carnivorous plants in hydroponic facilities, and in these studies the nutrients in the hydroponic solution killed the plants before they did any good. So sad.

Eli näyttäisi siltä, että jostain syystä lihiksien vesikasvatus (mahdollisesti neppejä lukuunottamatta) ei kunnolla onnistu.

Vesiviljelyssähän ravinteet ovat siinä vedessä, ja lihikset taas hankkivat ravinteet enimmäkseen muilla osillaan kuin juurilla. Voi olla vaikea yhdistelmä saada toimimaan.
Silti tuntuu että juurienkin kautta kasvi jotain haluaisi saada, kun täysin mineraalinen kasvualusta tuntuu olevan myös vaikea kehittää. Monet harrastajat maailmalla kehuvat kehittävänsä mineraalialustaa, mutta näyttää siltä että aina siihen pitää jotain orgaanista ympätä sekaan. Mulla itsellänikin yökönlehti -siementaimet itivät hienosti mineraalialustassa, mutta kasvu oli todella hidasta.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Calster » 13 Loka 2009, 18:22

JOO tuota hydrotusta ajatellut tosiaan silleen että se vesi mitä juuret imevät niin se olisi täysin seissyttä vettä joten ravinteet ovat minimaalisia. Uskon vakaasti VIELÄ että homma voisi toimia :) .
Hydrokasvatus itsessään siis on todella helppoa, varmistaa vaan että vettä riittää vesisäiliössä.

+tulevan järjestelmän nimi on EBB & FLOW :arrow: http://www.gtghydroponics.com/faq/images/ebbflo.jpg

Pumppu siis pumppaa vettä ajastimella tietyn ajan joitain kertoja päivässä. Kasvuastiassa jossa Neppis kasvaa on tulvareikä, jotta astia ei siis lainehtisi yli . Pumpun lakattua pumppaamasta pumppu päästää veden takaisin pumppuastiaan ja täten juuret siis saavat happea.
Toiminta tapa on erittäin tehokas ja helppo, edullisesti pystyy valmistamaan kaiken kaluston lukuunottamatta pumppua joka ei sekään paljoa maksa.
Kasvin juurien ympärille laitetaan mielellään Vulkaponicia, uskoisin että toimii. Tuote ei sisällä ravinteita mutta pitää veden PH:n tasaisena .
:arrow: http://www.viherpeukku.fi/catalog/produ ... cts_id=793
Calster

ViestiKirjoittaja snore » 25 Helmi 2010, 21:22

Mites kokeilu sujui?
snore

Paluu Nepenthes-kannukasvit