Mikä nepenthes sopisi minulle

Mikä nepenthes sopisi minulle

ViestiKirjoittaja naicou » 31 Maalis 2010, 19:51

Niin mikä nepenthes sopisi minulle onko jotain semmosia joka olisi aika pieniä ettei kannut ole kovin isoja ja helppo hoitoinen ja kasvattaisin siemenistä asti joten tietoa kiitos.
naicou

Re: Mikä nepenthes sopisi minulle

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 31 Maalis 2010, 20:14

Ensimmäiseksi kannukasviksi suosittelisin jotain helposti saatavilla olevaa hybridiä kuten N. x 'ventrata' tai 'hookeriana'. Sitten neppien itämisestä en tiedä mitään mutta uskoisin että ovat työläitä kasvattaa siemenestä.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Liutti » 31 Maalis 2010, 20:41

Ehdottomasti helpoin neppi on juurikin tuo N. x ventrata. Sitä saa aika yleisesti myös Suomesta, ja joidenkin kodeissa se kestää myös huoneilmaa (pärjää siis joskus ilman terraa, tosin meidän talossa ei). Kannattaa ensin hankkia ihan aikuinen kasvi, tosiaan noilla neppien siemenillä on melko huono itämisprosentti (tosin itselleni juuri tuli postissa ulkomailta muutamia siemeniä, katsoo sitten kuinka niille käy!). Kaiken lisäksi käsittääkseni ne kasvavat melkoisen hitaasti siemenestä aikuiseksi. (;
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 31 Maalis 2010, 22:17

Useimmat suomesta saatavat nepit ovat todella hyviä aloittelijan kasveja. Jokainen neppi kuitenkin tarvitsee kunnolla kasvaaseen jonkinlaista ilmankosteuden lisäystä, mikä yleensä tarkoittaa terraariota tai pienoiskasvihuonetta. Jos tällainen on jo ennestään kotona ja löydät kaupasta minkä tahansa kannukasvin, niin anna palaa. ;) Kannukasvit ovat sitkeitä kasveja ja sopeutuvat nopeasti muihin olo-suhteisiin, kunhan ilmankosteus on tarpeeksi korkea.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

Mikä olisi hyvä neppi minulle?

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 30 Huhti 2011, 08:31

Haeskelisin tälläistä:
-suht helppohoitoinen
-aika pieni, mulla ei oo tilaa ottaa metriä pidempää kasvia
-tämä ensimmäinen neppini ei mieluiten tarvitsisi terraariota, mutta kait se kelpaa.
-kaunis ;)

Mitä suosittelisitte, ja voisitteko kertoa vaikka omia kokemuksianne nästä lajeista jota suosittelette?
Viimeksi muokannut Liutti päivämäärä 30 Huhti 2011, 13:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Yhdistin toiseen samanlaiseen ketjuun.
Lihisfani saa pian dionaean... :3
Lihisfani

Re: Mikä olisi hyvä neppi minulle?

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 30 Huhti 2011, 11:55

N. x 'Ventrata' ja N. sanguinea. Molemmat todella helppoja ja kauniita kasveja sekä suhteellisen helposti saatavilla.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

Re: Mikä olisi hyvä neppi minulle?

ViestiKirjoittaja Liutti » 30 Huhti 2011, 13:00

Mikään neppi ei ole "aika pieni". On neppejä, jotka kasvavat toisia suuremmiksi, mutta jokainen neppi saa koko ajan lisää kokoa ajan myötä. Nepit ovat kuitenkin siitä helppoja, että niiden kasvaessa liian suuriksi, ne on helppo pätkiä pistokkaiksi ja näin pitää pienessä koossa.

Itse en ole saanut mitään neppiä pidettyä huoneilmassa niin, että se tekisi kannuja. Se kuitenkin riippuu suuresti talosi kosteudesta; Kesällä meilläkin pärjäisi, kun kosteus on suuri, mutta talvisin kosteus laskee niin alas, ettei täällä voi pärjätä mikään neppi ilman terraa. Terraarioon on myös helppo sijoittaa valaistus, joka voi olla isompi ongelma ilman terraa.

Ensimmäiseksi nepiksi yleensä suositellaan juurikin N. x ventrataa, sillä se on erittäin kestävä ja sopeutuu risteytyksenä monenlaisiin oloihin. Vaikka se olisikin liian kuivassa ilmassa, se vaan on tekemättä kannuja, mutta itse kasvi ei herkästi kuole. Kun se laitetaan taas kosteisiin oloihin, se alkaa tekemään kannuja.
Muuten oikeastaan mikä tahansa Suomesta saatava neppi sopii. Omasta mielestäni ainakin N. x hookeriana on Suomesta saatavista yksi kauneimmista, melko pyöreäkannuinen ja täplikäs neppi, joka tosin tarvitsee ehdottomasti terraarion. Tosin itselläni se on kasvanut todella paljon leveyssuuntaan, ja sitä on siksi hankala pilkkoa, mutta joillain se on kasvanut pystyynkin.. Normaaleissa terraario-oloissa menee myöskin juuri tuo N. sanguinea, jota on myös Suomesta saatavilla silloin tällöin.
Myös N. 'Rebecca Soper' on yksi näistä helppohoitoisista risteymistä, mitä voisin suositella aloittelevalle kasvattajalle. Joskus Suomesta voi saada vähän harvinaisempiakin lajeja, mm. joskus on jotain N. maximan risteytyksiä, ja näitä en lähtisi itse kokeilemaan ensimmäiseksi nepiksi.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 30 Huhti 2011, 15:46

Kiitos! Hookerianat on ihania. rebekkaa en hanki, vaikka 2tilaisuutta on siihen jo ollutkin, sitä myydään yhdessä kaupassa mutta liian isoin hinnoin ja.. niin. Kiitoksia kuitenkin (: Eli hookerianaa sitten vain metsästämään!
Lihisfani saa pian dionaean... :3
Lihisfani

ViestiKirjoittaja Mirkku » 23 Maalis 2012, 20:39

Minulla on lasi terraario valmiina. Nepin haluaisin, käykö millainen valo parhaiten , mitä suosittelette? Mitä muita käytännön asioita pitää ottaa huomioon näin aloittelija :oops:
Mirkku

ViestiKirjoittaja lihis14 » 24 Maalis 2012, 12:33

Mirkku kirjoitti:Minulla on lasi terraario valmiina. Nepin haluaisin, käykö millainen valo parhaiten , mitä suosittelette? Mitä muita käytännön asioita pitää ottaa huomioon näin aloittelija :oops:

Helpoin kasvatettava ja monista kaupoista saatava nepenthes.x ventrata (saattaa olla myös nimellä nepenthes alata) on ehkä paras vaihtoehto ensimmäiseksi nepiksi. Itse myös sellaisen aikoinaan ostin ja vielä kasvaa hyvin reilu 2 vuoden jälkeen. Mitä valaistukseen tulee, niin paras vaihtoehto olisi joku 20w loisteputkilamppu. Jos saat kasvin terraarioon, niin ei pitäisi olla kosteuden puolesta hätää. Voit silti kyllä suihkutella sitä sumutepullolla jos kosteutta ei kerry tarpeeksi. Kastelua sen verran, että kun vanha vesi on miltei imeytynyt alusastialta, kastele kasvi taas niin että alusastialla on muutama sentti vettä. Multaa ei saa päästää kuivumaan...
lihis14

ViestiKirjoittaja Mirkku » 24 Maalis 2012, 13:04

Miten tuon loisteputkilampun saa siin terraarioon kiinni :roll: Pitääkö teraariossa myös kansi (minulla on lasikansi)
Mirkku

ViestiKirjoittaja lihis14 » 24 Maalis 2012, 17:28

Mirkku kirjoitti:Miten tuon loisteputkilampun saa siin terraarioon kiinni :roll: Pitääkö teraariossa myös kansi (minulla on lasikansi)

Mulla oli terraario pöydällä ja kiinnitin siihen pöytään normaalin pöytälampun. Voi siihen lasikannen päällekkin laittaa lampun, kunhan ei ole liian lähellä kasveja. Ja se kansi kannattaa laittaa siihen päälle että pysyy kosteus terraariossa, mutta jätä vähän toisesta reunasta (tai molemmista) se auki, että ilma pääsee vaihtumaan.
lihis14

ViestiKirjoittaja Aapo123 » 26 Syys 2012, 03:25

Ensimmäiseksi kannukasviksi suosittelisin N.ventrata
lihikset00.blogspot.com
Aapo123

ViestiKirjoittaja kannukasvi fani » 18 Loka 2012, 18:02

noin aloiteljoille nephentes alata sopisi hyvin. mutta se ei ole pieni. :)
i love my nepenthes alata!
kannukasvi fani

ViestiKirjoittaja snowwie » 18 Loka 2012, 20:35

kannukasvi fani kirjoitti:noin aloiteljoille nephentes alata sopisi hyvin. mutta se ei ole pieni. :)

Yleisin, helpoin ja lähes jokaiselta löytyvä N. x ventrata (ventricosa x alata). Tuskin kukaan ihan puhdasta N. alataa on täältä Suomesta löytänyt :---)
snowwie
Valvoja

Seuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit