Nepin pistokkaat. (alata)

Re: Nepin pistokkaat. (alata)

ViestiKirjoittaja Petsku » 19 Maalis 2010, 22:43

Höh, mun pistokkaat oli aina ihan henkihieverissä, lehdet kurtussa jne. Eka pistokas kasvatti lopulta juuret, mutta toinen ei. Mätäni pystyyn.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Liutti » 28 Maalis 2010, 11:52

Noista pistokkaista nyt vähän kuvaakin. En ole ihan varma niiden iästä, mutta arvioisin n. 4 kuukautta (mulla oli jossain tiedostojen syöverissä joku kuva joulukuulta, missä oli pistokas jo vähän lähtenyt kasvamaan). Kaksi olen ilmeisesti leikannut turhan läheltä lehteä, joten on lähtenyt kasvamaan ylimmän lehden alta; yksi ihan kunnolla siitä ylimmästä kohdasta pistokasta. Leikkasin tänään kuvatessa nuo alimmat, vähän lörpöksi menneet lehdet kokonaan pois tyvestä, mutta pari vanhaakin lehteä vielä jäi. Kuvissa kaikki lehdet vielä tallella, paitsi ihan alimmat, jotka leikkasin jo ihan alussa (jotta mahtuisivat lasiin).

Ekassa kuvassa kaikki kolme pistokasta:
Kuva

Parhaiten kasvanut:
Kuva

Tällaisia on kaksin kappalein, lähes samassa tilassa tällä hetkellä:
Kuva
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 29 Maalis 2010, 21:01

Ihan vedessä kasvatat? :?
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Liutti » 30 Maalis 2010, 07:12

Hohhoi kirjoitti:Ihan vedessä kasvatat? :?

Juu, tähän mennessä nuo pistokkaat ovat olleet vain vedessä. Edelliset juuriversot ja N. x trichocarpan pistokkaat olen laittanut suoraan multiin, siinäkin lähteneet hyvin kasvamaan.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 31 Maalis 2010, 17:34

Liutti kirjoitti:Juu, tähän mennessä nuo pistokkaat ovat olleet vain vedessä. Edelliset juuriversot ja N. x trichocarpan pistokkaat olen laittanut suoraan multiin, siinäkin lähteneet hyvin kasvamaan.

No pitääkin sitten kokeilla nepin pistokkaita vedessä, niin on helpompaa nähdä koska juuret ovat tulleet. :D
Hohhoi

ViestiKirjoittaja greenzone5 » 20 Joulu 2010, 23:12

Pistän nyt tähän jatkoksi kysymyksen, että mulla on alatan pistokkaita vedessä neppi-terrassa, mutta nyt pistokkaan juuret ovat nyt tummuneet. Eli kysymykseni olisikin, että pitääkö nuo mustat leikata pois vai merkkaako tuo jotain muuta? Meinaan tuossa kuvassahan nuo juuret on aika tummat.
greenzone5

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 21 Joulu 2010, 00:30

Se on ihan normaalia. Minulla pistokkaiden juuret tekivät saman jutun mutta silti nuo elossa ovat. Ei syytä huoleen.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 21 Joulu 2010, 12:02

Normaalia, liittyy juurien kasvuuseen. Kunhan pistokkaat eivät muutu pehmeiksi ja löllöiksi (kuolee sisältä) niin kaikki on hyvin :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Liutti » 22 Joulu 2010, 13:04

Jep, normaalia on. Vielä sanoakseni, että nuo kuvien pistokkaat laitoin aika kauan sitten jo multiin (yksi tosin lähti joskus keväällä/kesällä maailmalle) ja ovat kasvaneet ihan järjettömästi joka suuntaan. Eli oli oikein onnistunut projekti, vaikka kasvoivatkin todella kauan pelkästään vesilasissa (moniin kannuihin asti). Olen ottanut myös lisää pistokkaita N. x ventrata:ista ja N. x trichocarpa:ista, jotka kaikki suoraan multiin; ovat lähteneet kaikki kasvamaan. En ole saanut yhtään pistokasta kuolemaan, vaikken ole tehnyt oikeastaan _mitään niiden eteen.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 22 Joulu 2010, 13:46

:D Hienoa! Minulla ensimmäinen pistokaskokeilu nepeillä oli ventratan uudelleen ruukutuksen yhteydessä laitoin huonomman kasvin palasiksi. Otin silloin 2 pistokasta, joista molemmat vielä hengissä. Tonen kasvatti ensin juuret ja toinen lähti kasvattamaan lehtiä kahdesta kohdsta.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja hurtta » 22 Joulu 2010, 17:54

Liutti kirjoitti:(yksi tosin lähti joskus keväällä/kesällä maailmalle)

On tuo Liutilta maailmalle lähtenytkin kasvanut ihan hyvää vauhtia ;)
hurtta

ViestiKirjoittaja greenzone5 » 23 Joulu 2010, 14:40

Miten muuten kun kunnolla ei ole vielä juuria tullut, niin pitääkö kasvien antaa olla vielä vesilasissa vai pistää ne multaan? Eli pitääkö juurien antaa kunnolla kasvaa vai ovatko molemmat tavat hyviä ja toimivia?
greenzone5

ViestiKirjoittaja Liutti » 23 Joulu 2010, 15:18

greenzone5 kirjoitti:Miten muuten kun kunnolla ei ole vielä juuria tullut, niin pitääkö kasvien antaa olla vielä vesilasissa vai pistää ne multaan? Eli pitääkö juurien antaa kunnolla kasvaa vai ovatko molemmat tavat hyviä ja toimivia?

Juurien kasvaminen vie aika kauan aikaa, että tee ihan miten haluat. Pitäisi lähteä kasvamaan sekä vesilasissa, että suoraan kasvualustassa (joka ei siis ole kirjaimellisesti multa). :)
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Matilda » 22 Helmi 2011, 10:35

Rebecca soper piti saada mahtumaan terraan joten pätkäisin enimpiä pois ja sain kaksi pistokasta. Laitoin vesilasiin terraan mutta jahka saan kasvualustan sekoitettua niin toisen isken ruukkuun, ihan vain vertailun vuoksi. Eka neppi ja sen ekat pistokkaan, himppusen jänskittää :)
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 27 Huhti 2011, 07:30

Voiko nepistä ottaa ihan lehden pistokkaaksi, ettei sellaista palasta?
Toivottavasti edes joku ymmärsi.
Lihisfani saa pian dionaean... :3
Lihisfani

EdellinenSeuraava

Paluu Nepenthes-kannukasvit