Nepin pistokkaat. (alata)

Re: Nepin pistokkaat. (alata)

ViestiKirjoittaja Petsku » 27 Huhti 2011, 07:33

Voithan kokeilla, mutta en ole kuullut yhdestäkään nepistä otetusta lehtipistokkaasta.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 29 Huhti 2011, 07:45

ok. Lähteekö se kasvamaan siitä vierestä, niinkuin Pinguiculalla? Vai alkaako se kasvattamaan sitä ”pätkää”?
Lihisfani saa pian dionaean... :3
Lihisfani

ViestiKirjoittaja Petsku » 29 Huhti 2011, 08:09

Lehden kanssa kasvu alkaa siitä lehden ja kasvin liitoskohdasta, varsipistokkaassa yleensä lehtipisteiden yllä olevista kasvupisteistä.
Petsku

ViestiKirjoittaja Matilda » 03 Kesä 2012, 10:23

JES! :mrgreen: Nepin pistokkaisiin on alkanut ilmaantua juuria, monta kuukautta ne on olleetkin kasvualustassa. Oon niiin innoissani, saisinko Rebecca Soperini taas elämään, emokasvin jouduin heittämään tunkioon kun juurissa oli matoja :(
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja loukkufani » 25 Kesä 2012, 12:59

mulla olis yksi hyvä oksa otettuna Nepenthes x ventrata ja ollut jo monta viikkoo juurtumassa vesilasissa.....onko jollain kokemusta kauanko kestää tulla juuria? vielä näyttää hyvän kuntoiselta..olis vain kiva tietää kuinka tämä kasvin pistokas alkaa juuria pukata?Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksesta!
loukkufani

ViestiKirjoittaja ceadi » 25 Kesä 2012, 13:19

Olisit vain lukenut aikaisemman osan tästä ketjusta, siellä mistaakseni luki se. Mutta yleensä pistokkaiden edes juurien tekemisen aloittamin kestää pari kuukautta, eli kärsivällisyyttä vielä jonkin aikaa ;)
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 25 Kesä 2012, 13:22

loukkufani kirjoitti:mulla olis yksi hyvä oksa otettuna Nepenthes x ventrata ja ollut jo monta viikkoo juurtumassa vesilasissa.....onko jollain kokemusta kauanko kestää tulla juuria? vielä näyttää hyvän kuntoiselta..olis vain kiva tietää kuinka tämä kasvin pistokas alkaa juuria pukata?Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksesta!

Voi kestää 1-2kk. Mulla ampullarian pistokkaat alkoivat tehdä lehtiä 7 viikon jälkeen leikkuusta (ovat sammaleessa) :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja vixu00 » 01 Tammi 2015, 14:21

Hei ihmiset.
Otin marraskuussa kymmenespäivä pistokkaan ventratastani ja törkkäsin sen pilttipurkkiin ja sitten minigrip-pussiin. On nyt ollut siellä kohta jo kaksi kuukautta eikä näytä kasvaneen hevonv***uakaan, joten ajattelisin vaihtaa menetelmää. Onko kukaan kokeillut sellasta menetelmää, että tunkee ruukkuun (tai juurikin tuohon pilttipurkkiin) rahkasammal ja perliitti 1:1 seoksen ja pistokas sinne sitten. Multa ei siis löydy mtn juurrutustököttiä tai vastaavaa, jos se sen avulla lähtis juuria kasvattelemaan. Vai onko jollain jotain muuta niksiä? :geek:
"Kaikkeen sitä törmääkin."
Kasvatuslista
vixu00

ViestiKirjoittaja snowwie » 01 Tammi 2015, 17:10

Mä veikkaan ettei tuolla purkissa ole kiertänyt tarpeeksi ilmaa juurien kehittymiselle.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Petsku » 02 Tammi 2015, 19:54

Ei ole kokemusta ventratan pistokkaasta, mutta N. Trichocarpan 2 pistokkaasta kumpikaan ei kasvanut kuin vasta toisella yrittämällä. Eli pistokas vesikuppiin ja kuppi pussiin, 2 kk myöhemmin ei juuren juurta (elossa ja vihreä kyllä). Katkaisin ehkä puolisen senttiä vesikupissa olleesta päästä ja uusi yritys. Taas pari kk myöhemmin pam, juuria alkoi kasvaa. Ei apukemikaaleja, tosin olen kokeillut kastaa sen vesikupissa olevan pään gibberellihappoon (GA3), joka on "kasvuhormoni".
Viimeksi muokannut Petsku päivämäärä 04 Tammi 2015, 17:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Petsku

ViestiKirjoittaja snowwie » 02 Tammi 2015, 21:39

Mä oon iskenyt pistokkaat aina rahkasammaleeseen :--) Leikkaan pistokkaat vinolla viillolla ja leikkaan pistokkaan alaosaan 1-2cm pituisen vaon ja isken rahkasammalta siihen.
snowwie
Valvoja

Edellinen

Paluu Nepenthes-kannukasvit