Kasvualustojen erot kannukasvien kasvussa

Kasvualustojen erot kannukasvien kasvussa

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 16 Helmi 2011, 15:19

suurin piirtein 5 kuukautta siitä kun istutin kolme N. x 'Ventrata' kannukasvia kolmeen eri kasvualustaan, seuraten kokeessa Tommi Järvisen jalanjälkiä. Tässä tuloksia, ja myöhemmin lisään kuvat. Näin pärjäsivät minun toteuttamissa olosuhteissa:

Orkideamulta : Kasvi kasvattanut muutama uutta lehteä. Tekee parhaillaan nesimmäistä kannua.

Turve ja orkideamulta(1:1) : Kasvi kasvattanut uusia lehtiä mutta yhtään kannua ei ole vielä ilmestynyt

Orkideamulta ja rahkasammal(1:1) : Näistä kolmesta kasvista tällä hetkellä parhaiten voiva. Kasvilla 2 kannua auki ja 2 vielä kehittymässä.

HUOM! Kasvien olosuhteet ovat olleet kokeilujakson aikana paljolti samanlaiset. Kaikki kasvit ovat samankokoisissa ruukuissa ja nauttineet samoista kosteus- ja valotasoista.

Rahkasammalessa kasvavan kasvin nopea kasvu liittyy varmasti rahkasammalen kosteuden kuljetuskykyyn ja todella hyvään ilmavuuteen. Rahkasammal myös pitää ilmavuutensa toderlla hyvin eikä pakkaannu, lisäksi rahkasammal on kauniimpaa katsottavaa kuin turve tai orkideamulta. Orkideamultaa lisäsin joukkoon sen takia että orkideamulta tuo kasvualustaan lisää täytettä ja sisältää puuhiiltä, jonka pitäisi vähentää haitallisten bakteerien toimintaa kasvualustassa.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

Re: Kasvualustojen erot kannukasvien kasvussa

ViestiKirjoittaja Sebulon » 26 Helmi 2011, 10:19

Olisit kokeillut jotain, jossa ei ole orkideamultaa. Esim. Turve & rahkasammal, turve & perliitti. Itseäni kiinnostaisi juuri, miksi rahkasammalta pidetään niin olennaisena osana neppien mulötaseosta, kun turve varastoi vettä aivan yhtä lailla.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 04 Maalis 2011, 18:05

Hyvä kun mainitsit asiasta. Jos ensin saisi perliittiä jostain. Voisi jatkaa koetta laittamalla yhden pistokkaan turpeeseen ja rahkasammaleeseen.
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja dionaea555 » 12 Joulu 2011, 18:44

en tiiä tulisko tää tänne,mutta laitampas nyt eli mitä minä nyt tekisin ko kävin ostamasa pari päivää sitte nepenthes ventratan kärkkäiseltä.Pystyykö tohon ruukkussa valmiina olevaan multaan luottaa vai pitääkö minun vaihtaa se?jos pitää nii mitä multaa käytän?noi kannut on n:14cm en tiiä kuinka vanha kasvi on onko tolla iällä ees oikee mitään väliä.
dionaea555

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 12 Joulu 2011, 19:17

Itse luottaisin tuohon kaupan kasvualustaan joka kasvilla oli jo ostettaessa, se on lähes poikkeuksetta ihan kelpo tavaraa. En ainakaan tällaisena vuodenaikana menisi kovin multia vaihtelemaan ellei ole sitten lisävalaistusta saatavana kasville.
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja najadi » 30 Huhti 2013, 15:36

Jigsaw, kokeilitko sitä turve-sammalseosta nepille? Jos kokeilit, niin miten se on toiminut? Taitaa tuo purkki olla sittenkin vähän pieni tälle mun alata/ventratalle vaikka ensin meinasin että pärjää siinä vielä hyvän aikaa. Olin ajatellu juurikin turve-sammalseosta ja kai siihen voisi laittaa vähän hiekkaakin mausteeksi, mutta olisi kiva tietää miten sellainen sekoitus toimii käytännössä, jos sitä on joku jo kokeillut. Ellei ole, niin sitten minä kokeilen.
najadi

Paluu Nepenthes-kannukasvit