X Hookerianan kannut

X Hookerianan kannut

ViestiKirjoittaja ceadi » 18 Marras 2011, 20:12

Kävi tässa mielessä että kuinka suuria teidän hookerianojenne kannut ovat? Kun ainkaan kuvien perusteella ei tämä laji hirveän suureksi kasva. Itselläni suurin hookerianan kannun koko on vissiin silmämääräisesti 5-7cm, eli aika pieni vielä.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

Re: X Hookerianan kannut

ViestiKirjoittaja Petsku » 29 Marras 2011, 13:46

Väittäisin että mulla on 100 mm kannuja... Mutta pitää tarkistaa kunhan pääsen kotiin.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja loukkufani » 26 Tammi 2012, 22:29

Kun X hookerian kannuista on kysymys niin kysyisin että onko se merkki liian kuivasta ilmasta terraariossa jos siitä kannun ylhäältä mistä se kapenee niin se on alkanut ruskettua vähäsen.Vai miten kauan terve kannu muutenkin elää*? Uskon että riippuu paljolti monesta asiasta, mut keskimääräinen ikä jos sellaista on edes. Onko sillä mitään aikaa? Eli millä tavalla kannu näyttää vanhemmuuden merkkejä sitten? Samallako lailla alkaa ylhäällä ruskettuako? kiitos ja kumarrus tiedoista!
loukkufani

ViestiKirjoittaja snowwie » 27 Tammi 2012, 09:48

Kannut kuolee yleensä ylhäältä alaspäin. Eli ekaks läppä kuivuu, taittuu ja sitten kuivuu kannu melkein loppuun asti (jättävät nesteosion kuivumatta jos olisi vielä mahdollisuuksia sillä kannulla saalistaa). :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Petsku » 29 Tammi 2012, 11:58

Mulla on tuo Hookeriana kuivattanut kaikki kannunsa pois jo loppukesästä. En käsitä miksi mutta kosteus on ainakin kohdallaan. Kannun kuivuminen voi (vanhuuden lisäksi) johtua esim. liian pienestä ilmankosteudesta tai liiallisesta (tai liian niukasta) kastelusta sekä kasvualustan tiiviydestä (liian tiivis jolloin juuret eivät saa happea).
Petsku

ViestiKirjoittaja loukkufani » 29 Tammi 2012, 22:28

tämäpäs alko mennä jo mielenkiintoiseksi. mä olen tuon ostanut viime syksynä...eikä kyl mitään isoa kannujen pudotusta ole tapahtunut....ainakaan vielä.ollutp irteän näköinen koko ajan. pitääpäs tarkkaila enemmän sitten mitä tapahtuu. :ugeek:
loukkufani

ViestiKirjoittaja najadi » 17 Heinä 2013, 13:12

No niin, eli mun hookerianani tekee kannuja hyvää vauhtia. Kaikki hyvin. Kaksi uutta lehteä, molemmissa kannun alku. Mutta kun tarkastelin kasvia tarkemmin, huomasin ihan sen juuressa kaksi alle sentin pituista minikannua, jotka näyttävät täysin muodostuneilta, läppäkin on jo auki molemmissa, mutta ne näyttävät kasvavan suoraan kasvin juuresta ilman lehteä siinä välissä. Normaalia? Luulin, että hookerianalla kannut tulevat aina lehtien päähän. Mitä siis tuo rehu oikein touhuaa?
najadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 17 Heinä 2013, 17:28

Normaaleja juuriversoja. Niillä on niin kova vauhti kasvaa että lehdetkin unohtuvat ;)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 17 Heinä 2013, 21:20

Juuriversojako? Nyt jo? Luulin että sen pitäs kasvaa kokoa vähän enemmän ennen kuin niitä alkais ilmestyä. Kun kasvin halkaisija on nyt n. 10cm... No, kasvi ei selvästikään välitä siitä minkä kokoinen se on. Kiva niin.

Kiitos, Snowwie, olen taas tilanteen tasalla! :D
najadi

ViestiKirjoittaja Petsku » 18 Heinä 2013, 07:46

Kun istutin uudestaan Plantagenista ostamaani Hookerianaa (halkaisija 20 cm), niin huomasin että aivan kasvin juuressa oli muutama alkava basali. Ei kannuja, ehkä pieniä lehdenalkuja. Saa nähdä kasvavatko ne sieltä ennenpitkää ulos :D
Petsku

Paluu Nepenthes-kannukasvit