Sarrat terrassa?

Sarrat terrassa?

ViestiKirjoittaja Sebulon » 19 Tammi 2008, 15:20

Kuinka moni pitää sarraceniansa terraariossa? Ajattelin että vois kokeilla laittaa yhden terraan ihan testiksi.

Mun sarrat kasvo koko viimme kesän pihalla, tai siis sen ajan kun ostin ne, ja hyvin kasvoivat. Laitan sarrani siis heti pihalle kun kesä koittaa.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 19 Tammi 2008, 15:44

Mulla kaikki on terrassa.
En uskaltaisi niitä edes pihalle laittaa, kun ei ole mitään suojaisaa paikkaa tai jos on niin ovat sitten liian pimeässä tai varjoisella paikalla, että tuskin menestyisivät siellä. Tai sit pitäis viedä terra / akva tuonne pihalle sarroineen päivineen, mutta olkoon.
Hyvin viihtyivät viime vuoden / kesän terrassa, että ens kesänä samat olosuhteet kuin viimeksikin.
Toki voishan sitä jossain kokeilla tota pihalla kasvatusta jos saisivat enemmän väriä tötteröihin.
Satu¤

ViestiKirjoittaja Elivood » 19 Tammi 2008, 17:02

Minäkin pidän terrassa
Elivood
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sebulon » 19 Tammi 2008, 17:09

En olisi uskonut että näin moni pitää terrassa! Kaikilla ulkomaisilla sivuilla sanotaan että ne tykkää kasvaa pihalla.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Maakari » 19 Tammi 2008, 17:11

Kröhm... etksö ole tullut ajatelleeksi että ulkomailla on hieman erit olosuhteet.
Esim jotku amerikkalaiset sanoo et ulkona on hyvä kasvattaa sarroja, mutta siellähän sarrat kasvaa muutenki ulkona luonnossa. :wink:
Toivossa on hyvä elää.
Maakari

ViestiKirjoittaja Sebulon » 19 Tammi 2008, 17:33

Niin... Mietin vain että elääkö ne sielä aivan niin kosteassa ku mitä ne terrassa on. Pitäs vissiin kokeilla laittaa yks terraan.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Christer » 19 Tammi 2008, 20:38

Minulla oli syksyn kukkalaudalla kun ei vielä ollut terraariota. Nyt kun sellainen on niin kaikki ovat siellä.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja -AquaBotanist- » 19 Tammi 2008, 20:59

Ulkomailla on tosiaan eriasia :lol: . Esim. Floridan leveysasteilla (jossa siis kasvaa luonnossakin) talvi on paljon lyhyempi ja leudompi kuin täällä. Kesällä voi pitää ulkona täälläkin.
Siikahan se siellä. Ota siika pois -Kahen kilon siika
Kasviakvaristit
Photobucket -kansioni
Valokuvani
-AquaBotanist-

ViestiKirjoittaja Sebulon » 19 Tammi 2008, 21:11

No okei okei! :lol: Mä kokeilen laittaa yhen terraan! :roll:
Sebulon

ViestiKirjoittaja Katie » 20 Tammi 2008, 13:12

Mie ostin kaksi sarraani viime kesän alussa ja pistin ne kylmästi pihalle kesäksi. Hyvin viihtyivät. En siis pidä terrassa luultavasti ensi kesänäkään, riippuen ilmoista ja lämpötiloista tietysti.
Katie

ViestiKirjoittaja Epeli » 20 Tammi 2008, 14:10

Minäkin ilmoittaudun pitäväni terrassa :D
Aion kyllä pitää koko kesän pihalla nimittäin siitä mini laatikosta loppuu korkeus :lol:
Ei uhrausta, ei voittoa..
Epeli

ViestiKirjoittaja mustaleski » 20 Tammi 2008, 17:42

mulla on nyt terrassa, mut kesällä taidan pitää niitä kasvi huoneessa,
no katotaan nyt kunhan kesä tulee
mustaleski

Re: Sarrat terrassa?

ViestiKirjoittaja homeitiö » 28 Maalis 2008, 16:00

Minä ainakin pidin oman sarrani kesän parvekkeella auringossa. Ulkona on sopiva ilmankosteus ja ne pitävät auringosta. Plus on tilaa kasvaa. Terra nimittäin käy äkkiä pieneksi.

Oikeastaan se on hyvinkin kätevää: Pidän sarraa kesän ulkona, kun lämpötila alkaa olla tarpeeksi alhaalla otan sen sisälle (lokakuussa?) ja sitten ehkä marraskuussa leikkaan lehdet pois ja laitan talvilevolle jääkaappiin. Keväällä se on taas sopivan kokoinen kun otan sen levolta pois. Annan sen kasvaa terrassa niin kauan kuin se sinne mahtuu ja sitten sen voi luultavasti laittaakin jo taas ulos. Tälleen.

Sarrat ja kärpäsloukut pärjäävät kesän tosi hyvin ulkona. Pidän jopa droserat kesän parvekeella. Tänä kesänä aion kokeilla sinne myös neppejä.
Kokeilemalla se selviää.
homeitiö

ViestiKirjoittaja Christer » 28 Maalis 2008, 16:10

Minulla tämä on viimeinen kesä kun minun Sarracenia x readii mahtuu terraan. Ensi vuonna se saa luvan olla ulkona. Niin käy pian myös toiselle isoista sarroistani joka vielä toistaiseksi on tunnistamaton hybridi.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Sebulon » 28 Maalis 2008, 17:53

Munki piti tänään ottaa sarrat pois terrasta, isoin tötterö kosketti jo lamppuun... :|

Huomasin myös että yhden tötterölehden uudet (Oston jälkeen kasvaneet) tötteröt ovat lähes kaikki epämuodostuneita! Ei mitenkään kovin paljon, mutta suu-aukkojen molemmat puolet ovat taittuneet sellaselle mutkalle sisäänpäin. Ajattelin että josko se johtui liiasta ilmankosteudesta tai valon puutteesta, en tiedä. Nyt ne on etelään osoittavalla ikkunalla, eivätkä enää terrassa. Toivottavasti saavat tarpeeksi kevät aurinkoa. Vien ne kyllä heti pihalle kun vaan mahdollista, ovat aikamoinen riesa sisällä kokonsa vuoksi! :mrgreen:
Sebulon

Seuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet