Sarracenian talvilepo (uudelleen avattu)

Sarracenian talvilepo (uudelleen avattu)

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 16 Marras 2007, 14:31

Onko sarralle haittaa jos sen hyväkuntoisia kannuja leikkaa ja sen laittaa talvilevolle?
Vai pitääkö aina odottaa sinne asti, että tötteröt ovat huonommassa kunnossa ja kuivuneet ja sit vasta laittaa talvilevolle?
Eli kuoleeko se kasvi nyt sitten jos mä "hyväkuntoisena" laitan jo sen lepoon? :roll:
Kun mulla noita sarroja yhteensä 3 ja 1 niistä alkaa olla jo aika ränsistynyt, mutta ei noi toisetkaan tee enää uusia tötteröitä, että suuttuuko noi kaks nyt jos mä leikkaan ne tötteröt ja laitan kaikki samaan aikaan levolle?

Tarviiko ne valoa tuon levon aikana miten paljon?
Mä vaan, että eihän ne nyt valoa jääkaapissa saa paljoa mitään.
Varsinkin kun oli tarkoitus laittaa ne tuonne alapuolelle laatiikkoon. Ja noitten laatikoitten päällä on umpinainen taso...
Satu¤

Re: Sarracenian talvilepo

ViestiKirjoittaja Kaalimursu » 16 Marras 2007, 17:15

Satu¤ kirjoitti:1)Onko sarralle haittaa jos sen hyväkuntoisia kannuja leikkaa ja sen laittaa talvilevolle?

2)Suuttuuko noi kaks nyt jos mä leikkaan ne tötteröt ja laitan kaikki samaan aikaan levolle?

3)Tarviiko ne valoa tuon levon aikana miten paljon?

1) Ei tietääkseni itse laitoin sellaisenaan autotalliin.

2) Älä nyt vaan ala hyväkuntosii tötteröitä katkomaa (paitsi tilanpuutteessa)

3) "Talvilepo n. 5 asteen lämpötilassa melko pimeässä"
Festina lente

->Säännöt<-
Kaalimursu
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Elivood » 16 Marras 2007, 18:54

Kaalimursu kirjoitti:
Satu¤ kirjoitti:1)Onko sarralle haittaa jos sen hyväkuntoisia kannuja leikkaa ja sen laittaa talvilevolle?

2)Suuttuuko noi kaks nyt jos mä leikkaan ne tötteröt ja laitan kaikki samaan aikaan levolle?

3)Tarviiko ne valoa tuon levon aikana miten paljon?

1) Ei tietääkseni itse laitoin sellaisenaan autotalliin.

2) Älä nyt vaan ala hyväkuntosii tötteröitä katkomaa (paitsi tilanpuutteessa)

3) "Talvilepo n. 5 asteen lämpötilassa melko pimeässä"

1. Mäkin laitoin sellaenaan jääkaappiin

2.Mä en oo tosta leikkamisesta varma , mut itse napsin kuivahtaneet/huonokuntoset pois. Äiti sano et älä leikkaa et se saa ne ravinteet lehistä talteen (vähän niiku puutkin)
Elivood
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 16 Marras 2007, 19:09

No noin minäkin sen arvelin, siis että ei kannata vihreitä tötteröitä leikata.
Vaan ne alimmat huonoimmat kuivuneet.
Pitää vaan jotenkin yrittää survoo kaikki tonne kaappiin. Kun 3 sarraa ja 2 loukkua :?

Kun mä meinasin, että oisin kaikki leikannu veks (no yhdestä varmaan pitääkin kun ovat aika kuihtuneet) että laittaisin rahkasammalta ruukun päälle estämään hometta.

Ei kai nuo nyt kuitenkaan herkkiä oo homehtumaan, kun terrassa lilluvat kuitekin koko ajan vedessä ja kaapissa ovat vaan niukasti kosteet :roll:
Satu¤

ViestiKirjoittaja Elivood » 16 Marras 2007, 19:10

Satu¤ kirjoitti:No noin minäkin sen arvelin, siis että ei kannata vihreitä tötteröitä leikata.
Vaan ne alimmat huonoimmat kuivuneet.
Pitää vaan jotenkin yrittää survoo kaikki tonne kaappiin. Kun 3 sarraa ja 2 loukkua :?

Kun mä meinasin, että oisin kaikki leikannu veks (no yhdestä varmaan pitääkin kun ovat aika kuihtuneet) että laittaisin rahkasammalta ruukun päälle estämään hometta.

Ei kai nuo nyt kuitenkaan herkkiä oo homehtumaan, kun terrassa lilluvat kuitekin koko ajan vedessä ja kaapissa ovat vaan niukasti kosteet :roll:

Riippuu miten hyvä ilmanvaihto, jos se on huono myöskin kasvit homehtuvat helpommin
Elivood
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ansku » 16 Marras 2007, 21:31

Mie leikkasin molemmista sarroista isot tötteröt pois et ne mahtu vihanneslokeroon :P
We are different.
Ansku

ViestiKirjoittaja mustaleski » 17 Marras 2007, 09:22

Mä katsoin eilen omien sarrojen kunnon, minulla ovat viileässä kellarissa levolla. en ole leikannut niistä pois mitään, mutta muutama kannu on nuupahtanut alas päin. leikkaan pois aina sitä mukaan kun kannut ovat täysin kuolleita,
mustaleski

ViestiKirjoittaja homeitiö » 18 Marras 2007, 14:38

Minä en jaksanut alkaa arpomaan vaan leikkasin kaikki tötteröt pois kun kasvu alkoi hidastumaan ja laitoin kasvin jääkaappiin. Ei se sinne muuten ois mahtunut, pisimmät tötteröt olivat varmaan 40cm. Keväällä sitten nähdään selvisikö se.

Ainakin jollain nettisivustolla sanottiin, että myös hyväkuntoiset voi leikata pois, estää homehtumista. Mutta järkevintähän on tietysti leikata niitä sitä mukaa kun kuolevat pois.
homeitiö

ViestiKirjoittaja purnukka » 05 Joulu 2007, 21:22

Kaalimursu kirjoitti:3) "Talvilepo n. 5 asteen lämpötilassa melko pimeässä"

Miten paljon on melko pimeä? Laitoin sarracenian kellariin talvilevolle, mutta nyt alkoi epäilyttää, onkohan liian pimeä paikka? Siellä ei meinaan oo ollenkaan valoa. :?
purnukka

ViestiKirjoittaja Ansku » 05 Joulu 2007, 21:53

No kun vaihtoehdot ovat jääkaappi, kellari, vrasto, autotalli ymsyms; ei valoa kasvit saa hirveästi. Miunkin kasvit asusaa vihanneslokerossa talven. Eli valo ei liene hirmu tärkeää..
We are different.
Ansku

ViestiKirjoittaja Elivood » 05 Joulu 2007, 22:43

En usko että siitä on paljoa haittaa jos ne eivät saa valoa talvilevolla, omani eivät saa ainakaan oikeastaan yhtään.
Elivood
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 06 Joulu 2007, 06:51

Mun oli pakko leikata stevensiistä aika paljonkin tötteröitä :oops:
En ois muuten saanu mahtumaan mitenkään jääkaappiin! Toivottavasti ei tykänny pahaa...
Satu¤

ViestiKirjoittaja Epeli » 06 Joulu 2007, 12:18

Ei minunkaan sarra saa valoa kellarissa muutakun silloin kun joku hakee mehua sieltä :wink:
Ei uhrausta, ei voittoa..
Epeli

ViestiKirjoittaja Katie » 20 Tammi 2008, 13:18

Epeli kirjoitti:Ei minunkaan sarra saa valoa kellarissa muutakun silloin kun joku hakee mehua sieltä :wink:

Oi miten ihanan muumimainen mielikuva tuosta tuli! :D

Leikkasin omista sarroistani isoimmat tötteröt pois, vaikka ne hyväkuntoisia olivatkin, että kasvit mahtuisivat kylmälaukkuun.

Olen tosin Elivoodin kannalla siinä, että kasvi ehkä imasee ravinteet yms talteen tötteröistä jos niitten antaa olla. Jos siis on aikaa, sanoisin että kannattaa jättää lehdet kuolemaan omia aikojaan, ja leikata ne pois heti kun ovat kuolleet. Muuten käy niin kuin minulle, home tykkäsi kasvaa kasvien "keskusosissa" missä kuolleet lehdet sopivasti estivät ilman vaihtumista :roll:
Katie

ViestiKirjoittaja Epeli » 20 Tammi 2008, 14:14

homeitiö kirjoitti:Minä en jaksanut alkaa arpomaan vaan leikkasin kaikki tötteröt pois kun kasvu alkoi hidastumaan ja laitoin kasvin jääkaappiin. Ei se sinne muuten ois mahtunut, pisimmät tötteröt olivat varmaan 40cm. Keväällä sitten nähdään selvisikö se.

Ainakin jollain nettisivustolla sanottiin, että myös hyväkuntoiset voi leikata pois, estää homehtumista. Mutta järkevintähän on tietysti leikata niitä sitä mukaa kun kuolevat pois.

Kerroppa sitten selviskö :wink:

Voihan se niinkin olla että se lurpsauttaa jotain talteen.. En jättänyt kun 3 isointa töttöröö ja leikkasin loput 1-4 cm tötsät poes.
Ei uhrausta, ei voittoa..
Epeli

Seuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet