Sarracenian talvilepo (uudelleen avattu)

Re: Sarracenian talvilepo

ViestiKirjoittaja Sebulon » 03 Loka 2008, 13:18

taukki kirjoitti:Voiko sarracenia olla ilman talvilepoa jos antaa sille talvella ruokaa? :roll:
Sarraceniat VAATIVAT talvilevon joka vuosi, muuten ne kuolevat. Tällaiset asiat tulisi ottaa huomioon jo kasvia hankittaessa, eikä sitten myöhemmin yritetä luistaa näinkin tärkeästä asiasta. Sitä kutsutaan kasvin tarpeiden laiminyömiseksi. Talvilepo on tarve muiden joukossa kuten esim. sopiva kastelu, valaistus, lannoitus ym. Ajattele, että sarran yksi päivä on meidän vuosi. Menethän sinäkin joka yö nukkumaan, muuten voimasi loppuvat ja ennemmin tai myöhemmin sinä kuolet unenpuutteeseen. Myös sarraceniat vaativat tällaista lepoa, ne vain menevät nukkumaan harvemmin ja pidemmäksi aikaa.

Älkää ostako sarroja ym. muita talvehtivia lihiksiä jos teillä ole mitään keinoa/halua järjestää niille lepokautta. Siinä ei ole mitään järkeä.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 03 Loka 2008, 14:53

Älä ota kesä-Sarraa :mrgreen:
Harmi ettei kaupoissa talvilevon tarpeesta mainita. Moni varmasti ostaa komean tötterölehden heräteostoksena, ja yleensähän sisäkasvit eivät lepokausia tarvitse.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 03 Loka 2008, 15:00

Nokkahiiri kirjoitti:Älä ota kesä-Sarraa :mrgreen:
Harmi ettei kaupoissa talvilevon tarpeesta mainita. Moni varmasti ostaa komean tötterölehden heräteostoksena, ja yleensähän sisäkasvit eivät lepokausia tarvitse.
Totta! :D Lihansyöjäkasvit ovat muutenkin Suomessa vielä niin uusi juttu, etteivät kauppiaat välttämättä tiedä pätkääkään kasvien hoito-ohjeista... :|
Sebulon

ViestiKirjoittaja taukki » 03 Loka 2008, 16:42

Mutta mulla oli yks sarra ilman talvilepoo ja se ei kuollu :twisted:
taukki

ViestiKirjoittaja wid » 03 Loka 2008, 17:18

Kyllä levon puute ennen pitkää kostautuu.
Taidat hakea täältä ennemminkin kasvien tappo-ohjeita kuin kasvatusohjeita?
wid

ViestiKirjoittaja Sebulon » 03 Loka 2008, 19:04

taukki kirjoitti:Mutta mulla oli yks sarra ilman talvilepoo ja se ei kuollu :twisted:
Riippuu siitä koska ostit kasvin:

Kasvisi on luultavasti kasvatettu solukkoviljemässä. Solukkoviljelyssä kasvit ovat steriilissä ympäristössä jossa niillä on optimaaliset kasvu-olosuhteet, eli ne kasvavat lähestulkoon täydellisissä oloissa. Kun kauppias sitten ottaa kasvin ravinneliuoksesta ja iskee multaan, kasvi jatkaa nopeaa kasvuaan vielä muutaman kuukauden ajan saamiensa ravinteiden ansiosta. Pikkuhiljaa kasvin vauhti kuitenkin hidastuu koska se ei ole tottunut uuteen mutklaseokseen ja ilmanlaatuun ym. Voipi siis olla, että kasvisi on ollut ostettaessa vielä tällaisessa vauhti-vaiheessa, mistä johtuu sen kasvu keskellä talveakin.

Ajankohta on avainsana, jos ostat kasvin keskellä talvea niin ei se tietenkään aloita lepoaan ajoissa, koska sen sisäinen biologinen kello kertoo sille ettei vielä ole talvi. Tästä johtuen kasvisi aloittaisi leponsa pahimpaan aikaan keväällä tai kesällä, ja sitten kuolee kun ei pääsekkään levolle. Johtuen siitä että kasvattaja ajattelee kaikkien kasvien kasvavan kesällä parhaiten, sen kummemmin miettimättä kasvin kummallista osto-ajankohtaa.

Kerroppa siis ensiksi että milloin mahdoit kasvin ostaa?
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 06 Loka 2008, 10:05

taukki kirjoitti:Mutta mulla oli yks sarra ilman talvilepoo ja se ei kuollu :twisted:

Vielä 8-)

Omaa kokemusta ei ole, mutta olen lukenut, ettei kahta peräkkäistä talvilepoa saisi jättää väliin. Kyllä se sarra ilman talvilepoa joskus kuolee, se on ihan varma.
Jos kukkasen tunkeminen jääkaappiin arveluttaa, niin sinne sitä ei ole pakko laittaa. Talvilepoa voi yrittää vaikkapa viileän verannan tai autotallin ikkunalaudalla. Lämpötila pitäisi saada alle ~10 asteen, muttei kuitenkaan pakkasen puolelle. Jos olet käyttännyt lisävaloa, niin sen määrää pitää myös vähentää. Luonnonvalo ikkunalaudalla vähenee talven myötä itsestäänkin.
Jos yrität talvilepoa jääkaappikylmyyttä lämpimämmässä, niin sitten kasvin pitäisi saada myös vähän valoa. 12-asteinen pimeä perunakellari ei kelpaa. Oikeastaan se valon tarve riippuu siitä kuihduttaako kasvi kaikki lehtensä, vai jääkö muutama vihreä tötterö yhteyttämään.

Yksi temppu mitä itse ajattelin kokeilla, on että laitan kukan ruukkuineen isoon neliskanttiseen lasimaljakkoon. Maljakko ikkunalasiin kiinni, ja koko komeus tuuletusikkunan viereen. Ikkunasta ja tuuletusikkunasta hönkivä kylmyys toivottavasti laskee maljakon sisälämpötilaa, ja kylmä ilma ei pääse valumaan maljakosta pois... siihen voi lisäksi yrittää kastelua jääpalalla silloin tällöin, tai sitten kylmäkallea samaan maljakkoon. Lämpötilan ei ole koko ajan pakko pysyä nollan lähellä. Vaihtelee se lämpötila amerikan mantereellakin. Koko talvi ei ole "jääkaappilämpöistä".
Mutta saa nähdä mitä mun kokeilusta tulee.

Tässä kuva talvilevolle menevästä sarrasta.
http://www.sarracenia.com/photos/sarracenia/soreo13.jpg
Kaikki tötteröt eivät välttämättä lakastu. Itse asiassa S. purpurean tötteröt voivat hyvinkin kestää talven yli, ja jatkaa saalistamista heti kevään tultua.
Tässä vähän nyypähtänyt kärpäsloukku:
http://www.sarracenia.com/photos/dionaea/dmusc043.jpg
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja wid » 06 Loka 2008, 14:33

Nokkahiiri kirjoitti:Kyllä se sarra ilman talvilepoa joskus kuolee, se on ihan varma.

Kyllä se joskus kuolee levosta huolimattakin ;)
Perussarrat ja muut -lihikset ovat halpoja, eikä siksi ole yhtään ihme, että monet ostajat viis veisaavat lepokausista ja muista "hankalista" kasvatusjärjestelyistä. Kasvi saattaa elellä mukavasti pari vuotta ja sitten kupsahtaa. So what. Kaupasta voi hakea uuden.

Tuo valon tarve ja vihreä tötterö -asia saattaa pitää paikkansa, mutta ei välttämättä. Mun kasveissa on lähes aina lepoajan koittaessa elinvoimaisia lehtiä jäljellä, ja harvoin ne siitä mihinkään kuolevat talven aikana, vaikka kasvien suuren määrän vuoksi pidänkin ne täydellisessä pimeydessä.
wid

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 06 Loka 2008, 15:03

wid kirjoitti:Tuo valon tarve ja vihreä tötterö -asia saattaa pitää paikkansa, mutta ei välttämättä.

Joo, ehkä se on enemmän kiinni lämpötilasta. On ainakin helppo kuvitella että kylmemmässä kasvi menee "syvempään horrokseen".

Kasvejahan nää tosiaan vain ovat. Ei siitä kannata stressata jos kasvi joskus kupsahtaa. Eri asia ehkä olisi, jos kasvattelisi kasvitieteellisessä jotain uhanalaista rehua, jota ei juurikaan olisi edes luonnossa jäljellä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja wid » 06 Loka 2008, 17:17

Jep. Ja jokainen kasvi on yksilö, joten aina on onnellakin osansa hoidon onnistumisessa.
wid

ViestiKirjoittaja keiju » 06 Loka 2008, 20:49

Nokkahiiri kirjoitti:
wid kirjoitti:Kasvejahan nää tosiaan vain ovat. Ei siitä kannata stressata jos kasvi joskus kupsahtaa.

Mulla ainakin on sen verran suuri tunneside jokaiseen kasviini että väkisinkin tuntuu pahalta jos yksikin kuolee.
yksi sanakin riittää, kunhan se ihmiset pistää ajattelemaan.
keiju

ViestiKirjoittaja Sebulon » 07 Loka 2008, 08:16

keiju kirjoitti:Mulla ainakin on sen verran suuri tunneside jokaiseen kasviini että väkisinkin tuntuu pahalta jos yksikin kuolee.
Sama täällä, vaikka saman lajin kasveja onkin monta niin en raaski myydä yhtäkään. :D
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 07 Loka 2008, 10:06

Heh,
Lihikset voivat tuntua ajoittain aika inhimillisiltä. Niillä voi olla suu, hampaita, kasvot. Ne osaavat liikkua ja ruokailla. Niitä voi syöttää ja niistä täytyy pitää hyvää huolta jos haluaa että ne menestyvät. Jokaisella lajilla on omat pienet erityistoiveensa, mitkä pitää ottaa huomioon. Lihiksien kasvattaminen tuntuu välillä olevan melkoista paapomista.

Siitä huolimatta ne ovat vain kasveja. Niillä hyönteisillä, joita lihikset syövät, on enemmän järkeä tai tunne-elämää kuin näillä kukkasilla.
Kärpäsloukun ansa laukeaa vaikka lehti olisi leikattu irti. Keskushermostoa ja ajattelukykyä kasveilla ei ole, paitsi jos uskoo järviseutujen intiaaneja, joiden mielestä puillakin oli tunteet ja ne jopa ymmärsivät ihmisten puheita.

Ei ehkä kannata antaa nimeä jokaiselle rehulle erikseen. Kärpäsloukkua oon tainnut joskus sanoa arskaksi, mutta en aio pitää ristiäisiä kaikille kukille. ...no ehkä Pentti Pinguicula vois olla hauska :mrgreen:

Mä oon jo antanut muutaman P. weserin pois, kun kasvia jakaessa niitä tuli vähän liikaa. Toki oon antanut ne "hyvään kotiin", ja hyvien hoito-ohjeiden kanssa. Kukkasien pois lahjoittaminen ei aiheuttanut tunnekuohuja, paremminkin päinvastoin: tuli vähän lisää tilaa pöydänkulmalle, siltä varalta jos törmään johonkin uuteen mielenkiintoiseen rehuun ;)
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja elli » 21 Loka 2008, 10:32

Hei!

Luulenpa, että tämä taitaa olla paras topic kysymykselleni? En tiedä, mikä serraceniani vaivaa? Se on kasvanut kesän aikana todella isoksi ja tehnyt monta uutta tötteröä. Oli tekemässä tötteröjä vieläkin, kun yhtäkkiä se päätti lurpsahtaa. Tötteröt alkoivat yhtäkkiä kuihtumaan ja kasvista tulee todella outo haju. (ruukun alaosasta, haisee vähän oksennukselta) Ajattelin, että kasvi haluaisi talvilevolle, mutta tuo niin äkkinäinen muutos (pari päivää) ja tuo outo haju ihmetyttävät. Mistähän on kyse? Kannttaako minun nyt laittaa serra talvilevolle?

elli
elli

ViestiKirjoittaja Christer » 21 Loka 2008, 11:04

Minulla tuli ekana mieleen että olisi jokin tuholainen. Irroita ruukku varovasti ja tongi hieman pohjamatskua niin selviää onko siellä tuholaisia. Jos mahdollista niin ota kuvia sarrasta ja laita tänne. En missään nimessä ole mikään tuholais- tai tautiasiantuntija mutta eiköhän me harrastajat jotain kimpassa keksitä :) Tötteröitä olisi hyvä myös vaikkapa suurennuslasin kanssa käydä läpi.
Christer
Valvoja

EdellinenSeuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet