Sarracenian talvilepo (uudelleen avattu)

Re: Sarracenian talvilepo

ViestiKirjoittaja snore » 28 Joulu 2008, 23:11

Jatketaan talvilepoa :) Kohtahan tuon voisi ottaa pois tuolta jääkaapista. Kait se rupee olla se 3kuukautta täys jo.
snore

ViestiKirjoittaja Sebulon » 29 Joulu 2008, 10:57

Nokkahiiri kirjoitti:
Sebulon kirjoitti:Kannattaa tarkistaa onko kasvin juurimukula vielä vihreä. ...

Itse en pöyhisi multia. Vaikka sarra ei niin arka juurien häirinnälle olekaan, niin juurakon ronkkiminen saattaa hyvinkin olla se viimeinen niitti joka kasvin tappaa.
Minä jatkaisin talvilepoa pää kylmänä. Keväällä sen sitten näkee selvisikö sarra hengissä.
Tämä ikäänkuin toisen lääkärin mielipiteenä :)
En kyllä aivan tarkoittanut, että se sieltä pitäisi kaivaa esille. :shock: Omissani juurimukula on ainakin sen verran näkyvissä että huomaa onko kasvi vielä elossa. Siis se mistä ne tötteröt tulee, niin sieltä tyvestä. Ei sitä mihinkään tarvitse kaivaa sen tarkistamiseksi.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja silhy » 29 Joulu 2008, 20:42

Haluaisitko nähdä kuvan levolla olevasta flavastani jossa muutama phyllodia on selvästi näkyvillä?

Olisi kiva nähdä kasvisi, voisin verrata sitä omaani ja todeta tilanteen kasvillani. : )
silhy

ViestiKirjoittaja Sebulon » 02 Tammi 2009, 15:33

Unohdin tämän ketjun aivan, mutta tässä eräs phyllodia. Tuo lehti on näyttänyt tuolta jo ainakin kuukauden ajan.
Kuva
Sebulon

ViestiKirjoittaja snore » 02 Tammi 2009, 18:36

Otin oman sarran pois jääkaapista tuossa uutena vuotena. Saa nähdä lähteekö kasvamaan :)
snore

ViestiKirjoittaja snore » 06 Tammi 2009, 18:12

Örrmörr!! Sarran mullassa kipitteli jotain vaaleita öttiäisiä! :evil: Tuo on ollut jonkin aikaa nyt uppohoidossa. Toivottavasti ne pirulaiset kuolee, muuten tuo kasvi lentää komeassa kaaressa pihalle.
snore

Re: Sarracenian talvilepo (uudelleen avattu)

ViestiKirjoittaja kassu} » 21 Elo 2011, 13:28

Elikkä ostin sarracenian tässä vähän aikaa sitten kukkakaupasta, mietin vaan että laitanko tänä talvena jo levolle? Mistä sen näkee edes että sen voi laittaa levolle? Talvilepoon laitan jääkaappiin, niin pitääkö kasville tehdä jotain? Suojata jotenkin vai sellaisenaan laittaa? Ja missä kuussa se on hyvä laittaa levolle? Vai "ilmoittaako" kasvi itse ku on aika? Anteeksi typerät kysymyskset ja toivottavasti ei tullu kauhean paljon samoja kysymyksiä. :D
kassu}

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 22 Elo 2011, 12:33

kassu} kirjoitti:Elikkä ostin sarracenian tässä vähän aikaa sitten kukkakaupasta, mietin vaan että laitanko tänä talvena jo levolle? Mistä sen näkee edes että sen voi laittaa levolle? Talvilepoon laitan jääkaappiin, niin pitääkö kasville tehdä jotain? Suojata jotenkin vai sellaisenaan laittaa? Ja missä kuussa se on hyvä laittaa levolle? Vai "ilmoittaako" kasvi itse ku on aika? Anteeksi typerät kysymyskset ja toivottavasti ei tullu kauhean paljon samoja kysymyksiä. :D

Niin, kyllä se kannattaa laittaa levolle jokaisena talvena.
Levolle haluamisen huomaa siitä, että uutta kasvua ei enää paljon ole, ja osa tötteröistä voi ruveta kuivumaan. Mä en itse ole niin tarkkaan yrittänyt tulkita sarrojen tunnetiloja, vaan olen tuupannut ne levolle joskus marraskuussa, viimeistään joulukuun alussa. Kaksi mun kolmesta sarrasta on jo nähnyt 3 talvilepoa. S. purpurea otti ja kuoli kolmanteen lepoonsa, mutta mä kyllä sössin sen ensimmäisen talvilevon täydellisesti (pakotin sen kasvamaan talven yli, vaikka kuivatti tötteröitään). Sen jälkeen purpurea oli aina aika kitulias - ei tainnut toipua koskaan...
Monet tuntuvat laittavan kasvin ruukkuineen minigrip-pussissa jääkaapin vihanneslokeroon. Mä olen laittanut minigrip-pusseissa ikkunan väliin, kun on tarpeeksi isot väliköt.

Eli laita kasvi levolle kun se nuutuu, ja jos ei mitään näkyvää kasvun loppumista/tötteröiden kuivumista huomaa, niin laita viimeistään joulukuun alussa, ja anna olla levolla vähintään 3 kuukautta.

Kyllä se siitä :mrgreen:

Harmi että sarrat ovat niin vaivalloisia, kun muuten ovat todella komeita :|
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja kassu} » 22 Elo 2011, 15:40

Okei, kiitoksia! :) Eikö näillä neuvoilla pääse jo pitkälle :D joo, miksei sitä toki helpompiaki kasveja vois hankkia, mut lihiksis on jotain joka viehättää. :)
kassu}

ViestiKirjoittaja Sebulon » 22 Elo 2011, 15:43

Itselläni yksikään sarra ei ole tainnut nähdä kahta talvilepoa. :mrgreen: Meillä vain ei yksinkertaisesti ole kunnon talvetuspaikkaa! Lämmittämättömässä ulkovarastossa ne menevät ihan hyvin siihen asti, kunnes unohdan kastella niitä tai ne jäätyvät umpeen. :D Jotkut jopa heräsivät talvilevolta, mutta olivat niin kituliaita jäätymisen jälkeen, että heitin menemään.

Tänä talvena kokeillaan sarracenia flavalla, ainut sarrani tällä hetkellä. Pelastin viherlandiasta kesällä, kun hintalapussa luki -70% ja maksoi jotain alle 5€. Oli nimitäin laitettu alennuspöydälle muiden lähes kuolleiden kasvien kanssa..
Sebulon

ViestiKirjoittaja janiO » 07 Syys 2011, 10:00

Itse aion ottaa tänä talvella riskin ja testata mitä 4-vuotias sarra tykkää lasitetulla parvekkeella viettää talvensa. Voi olla, että jotain pientä lämpötilapuskuria täytyy kehitellä pakkaspiikkien varalle.
Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution. Theodosius Dobzhansky (1973)
janiO

ViestiKirjoittaja ceadi » 07 Syys 2011, 14:06

En usko että kuolisi parvekkeela parista pakkas päivästä, pikemminkin sillä on oikein hyvät mahdollisuudet selviytyä.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja qwerty483 » 12 Loka 2011, 20:32

ajattelin laittaa sarrani jääkaappiin mutta mietin että eihän siellä ilma paljon kulje? ja sarrani ehkä tahtoo jo talvilevolle koska se on alkanut mädättämään paria tötteröään mutta ilmeisesti tekee myös uutta tötteröä... en nyt tiedä pitäisikö laittaa jääkaappiin vai ei? pitääkö valoa ja kastelua vähentää? toivottavasti edes joku vastaa ;)
qwerty483

ViestiKirjoittaja Ilkku » 28 Elo 2012, 20:37

Moi,

tässä muutama kysymys sarracenia purpureasta:
1. Täytyykö talvilevon aikana kastella kasvia ihan normaalisti, vai tarviiko kenties vähentää?
2. Voiko laittaa talvilevolle autotalliin, jossa on muutama ikkuna? Ikkunoista tulee valoa.
3. Entä voiko laittaa jääkaappiin ihan sellaisenaan ruukussa, jossa on aluslautanen vettä varten? Vai tarviiko sarra jonkun suojan?

Kiitän, jos joku vastaa (:
Ilkku

ViestiKirjoittaja loukkufani » 28 Elo 2012, 21:20

jos sä laitat ne kasvit mini grip pussiin niin mun ei ainakaan tarvinnut kuin kaksi kertaa kolme kuukauden aikana kastella. pitään kosteuden niin hyvin sisällä että kastelut vähenee....ilman pussia en sitten tiedä kuinka paljon saa kastella. MUt pussin kanssa saa olla varovainen ettei kukat homehdu.....sen takia toi kastelu 1 kerrankin voi olla riittävä kolmen kuukauden aikana. Autotalliin voit laittaa jos siellä menee lämpötila alle +10 asteeseen..paras olis se jääkaappilämpötila +6....muuten ne ei ala talvehtimaan jos siellä on liian lämmintä. Valoa ei mulla ainakaan ollut kellarissa yhtään...ja hyvin pysy elossa. Valo voi ainakin olla hyvä varmuus että varmasti kasvi pysyy talven aikana elossa....en mä tiiä muuta sanoa. Eipä siitä ole haittaakaa.
loukkufani

EdellinenSeuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet