Miten sarracenia syö?

Miten sarracenia syö?

ViestiKirjoittaja neville160 » 04 Kesä 2009, 14:08

Niinkuin aiheestakin näkee, niin en ole aivan varma miten sarracenia purpurea syö? Minä katsoin muistaakseni jostain, että sen sisällä on jotain nestettä johon lentäessään kärpänen ei pysty enään liikkumaan? Mutta kun pistän sinne vaikka kärpäsen, jolta on otettu toinen siipi pois, niin hyvin se sieltä pääsee pois? Eli jos rampa kärpänen pääsee sieltä pois, niin entä sitten kun ihan terve kärpänen lentää sinne? Ja jos tuo neste juttu on tosi, niin miksi minulla on vain kahdessa töttörössä nestettä? Pitäisikö niiden sisälle itse pistää vettä?

Ja viellä toinen kysymys, joka ei kylläkään liity aiheen nimeen. Eli miksi sarracenioissa on semmoiset niinkuin luukut, jotka eivät kuitenkaan sulkeudu? Kun ostin kasvin, ajattelin, että kun kärpänen koskee sitä kasvin "lörpäkettä" niin se sulkeutuisi, mutta ei sitten. Houkutteleeko se jotenkin kärpäsiä?

Siinä taas pari kysymystä, jotka luultavasti vaikuttavat teidän mielestänne tyhmiltä, mutta minkä tämmöinen tietämätön sille mahtaa? :roll:
neville160

Re: Miten sarracenia syö?

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 04 Kesä 2009, 15:05

neville160 kirjoitti:Niinkuin aiheestakin näkee, niin en ole aivan varma miten sarracenia purpurea syö? Minä katsoin muistaakseni jostain, että sen sisällä on jotain nestettä johon lentäessään kärpänen ei pysty enään liikkumaan? Mutta kun pistän sinne vaikka kärpäsen, jolta on otettu toinen siipi pois, niin hyvin se sieltä pääsee pois? Eli jos rampa kärpänen pääsee sieltä pois, niin entä sitten kun ihan terve kärpänen lentää sinne? Ja jos tuo neste juttu on tosi, niin miksi minulla on vain kahdessa töttörössä nestettä? Pitäisikö niiden sisälle itse pistää vettä?

Mulla on sama juttu noitten tötteröiden kanssa. Ötökät pääsee karkuun. Mutta nyt kesän mittaan pitäisi kasvaa kunnon tötteröitä, jotka ei ole niin hentosia kuin nää nykyiset. Semmosissa hyvää valoa ja ravintoa saaneissa sarroissa pitäisi ötököitten pysyä. Jos ei, voi vaikka jalkoja/siipiä murskata enemmänkin, ettei pääse karkuun.

Mä oon sumutellu pikku hiljaa aina välillä tötteröihin vettä, en siis mitenkään hirveen paljoa. Ne taitaa liian kuivassa kuivattaa sitä tötteröissä olevaa nestettä aikas runsaasti, kun niin nopeesti aina neste katoaa. Sateeseen ulos vieminen kannattaa: siinä ne saa itte sen määrän tötteröihinsä vettä, mitä itse haluaa. Ja nesteeseen ne ötökät sitten hukkuu ja sulaa.

neville160 kirjoitti:Ja viellä toinen kysymys, joka ei kylläkään liity aiheen nimeen. Eli miksi sarracenioissa on semmoiset niinkuin luukut, jotka eivät kuitenkaan sulkeudu? Kun ostin kasvin, ajattelin, että kun kärpänen koskee sitä kasvin "lörpäkettä" niin se sulkeutuisi, mutta ei sitten. Houkutteleeko se jotenkin kärpäsiä?

Se lörpäke tuottaa nektariinia, joka just houkuttelee niitä kärpäsiä. Se myös suojaa liialta sateelta. Eli ei sarrat siis mitenkään liiku aktiivisesti. Ne saalistaa ihan passiivisesti ootellen saalista.

edit / / Hihhii olin nopeempi :lol: Mutta sairaan kauan kirjotin tätä, ku oon niin hidas.. :roll: Mun tiedot on myös vaan omasta päästä kaivettuja muisteja.
Viimeksi muokannut SAUNAHULLU päivämäärä 04 Kesä 2009, 15:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Liutti » 04 Kesä 2009, 15:09

Sarrat syövät oikeastaan mitä vain hyönteisiä, mitkä mahtuvat niiden tötteröihin. Tötteröiden pohjalla on sulatusnestettä, jonka entsyymit hajottavat/sulattavat hyönteisen, joka nesteeseen matkaa (tietääkseni tötterön seinämät erittävät entsyymejä?). Tötterön sisäseinämillä ja läpässä (sisäpuolella) on karvoja, jotka osottavat sisäänpäin: Saalis luiskahtaa helposti sisälle tötteröön, muttei pääse kiipeämään pois. Sulaminen tapahtuu hitaasti, joten ei saalis suinkaan kuole saman tien tai muutu liikuntakyvyttömäksi, vaan se kuolee vähän kerralla.
Jokin tötterön läpässä myös houkuttelee hyönteisiä, mutta totta puhuakseni en kyllä ole varma, mikä se on.

Sarracenia purpurea on sarrojen maailmassa monella tapaa poikkeus: Se kestää kylmempiä ilmoja kuin muut sarrat (sitä siis tapaa myös pohjoisemmassa kuin muita) ja sillä ei ole läppää tötterön päällä. Läpän tarkoitushan on (tietääkseni) estää vettä pääsemästä tötteröön mm. laimentamaan sulatusnestettä. Läpällä voi olla myös jotain tekemistä hyönteisen poispääsyn kanssa, tosin tuo oli arvaus. S. purpurealla tämä "läppä" on kuitenkin kovin takana, joten luonnossakin sinne pääsee vähän vettä sateella. Sen takia kotioloissa pidettävään purpurean tötteröön pitää lisätä vähän vettä, jotta "seinämät" erittäisivät entsyymejä.
Sarraceniat ovat passiivisia saalistajia, eli ne eivät liiku saalista saadakseen.

Korjatkaa joku jos olen väärässä missään tässä viestissä, en ole tarkistellut mitään näistä mistään. :mrgreen:

edit // saunahullu kerkeskin vastaamaan osaan jutuista ekana. :''D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja neville160 » 04 Kesä 2009, 16:29

Kiitos molemmille vastauksista :)
neville160

ViestiKirjoittaja Vaaasalainen » 06 Kesä 2009, 12:18

Vielä vähän lisäyksiä noihin Liutin ja Saunahullun vastauksiin.

Jos sivelette sormella Sarracenia purpurean läppää,huomaatte että siinä on pieniä "karvoja". Karvat ovat suuntautuneet tötteröön päin ja hyönteiset eivät pääse kiipeämään niitä pitkin ylös,läpällä on siis jotain tekemistä hyönteisen poispääsyn kanssa.Sitten vielä se saalistus. Sarracenia purpurea eroaa myös sillä tavoin muista sarracenioista, että se ei tee omia sulatusnesteitä vaan luottaa luonnolliseen mätänemiseen ja ottaa sitten ravinteet vedestä.Sarracenia purpurean kannuissa tulisi siis aina olla ainakin vähän vettä.
Kaikki on mahdollista niin kauan kuin sitä ei ole todistettu mahdottomaksi.

Aliens do exist, they just won't attack before Finnish people die. -Englantilaisten käsitys suomalaisista
Vaaasalainen

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 06 Kesä 2009, 23:09

Mites kuuluuko S. x Chelsoniille (purpurea x rubra) lisätä vettä? Siis sitten kun ei ole enää näitä liian hentosia, vaan punaisia ja kestäviä. Lötköissä vihreissä pienissä ei vesi pysy millään. Ja ihanko kunnolla vaikka kastelukannulla?
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Vaaasalainen » 07 Kesä 2009, 17:33

Jos niissä tötteröissä on jo nestettä,älä tee mitään.Jos niissä ei ole nestettä,laita sinne vaikka suihkepullolla vettä.Muista laittaa sadevettä kraanaveden sijaan.Lisää sitä vettä aika varovasti.
Kaikki on mahdollista niin kauan kuin sitä ei ole todistettu mahdottomaksi.

Aliens do exist, they just won't attack before Finnish people die. -Englantilaisten käsitys suomalaisista
Vaaasalainen

ViestiKirjoittaja vikki80 » 16 Tammi 2010, 22:15

Tuli tässä vaan mieleen, kun annoin akvaariokaloille pakastekuivattua surviaisen toukkaa lounaaksi. Että voisko samoja matosia tiputella sarralle evääksi. Mulla on loppusyksystä ostettu pieni sarra joka ei talvehdi vielä tänä talvena ja tuore eväs on vähissä.
vikki80

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 18 Tammi 2010, 08:26

Pakastekuivattu surviaisentoukka käy mainiosti, kunhan tötteröissä vaan on ruoansulatusnestettä, siis vettä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja DragonTrap » 25 Heinä 2011, 18:23

Sarracenia purpureassani ei ole yhtään nestettä. Eli siis laitan vähän vettä varovasti tötteröihin. Kasvin töttöröissä ei ole ollut vuoteen nestettä.
DragonTrap

Paluu Sarracenia-tötterölehdet