Sarracenian kukkiminen

Sarracenian kukkiminen

ViestiKirjoittaja idefix » 05 Kesä 2009, 14:54

eli siitä kukkimisesta: minkä ikäsenä kukkíi ja kuinka kauan se kestää aivan pienestä alusta kukkivaan kukkaan. Sarrassani näyttäisi olevan pienen pieni nuppu, mutta onko ajankohta väärä. Kasvi on ollut minulla n. 4-5 kuukautta. Ylpeä sarran omistaja :mrgreen:
Tieto lisää tuskaa.
idefix

Re: Sarracenian kukkiminen

ViestiKirjoittaja Liutti » 08 Kesä 2009, 12:00

Tosta iästä en kyllä osaa sanoa yhtään. :/ Mutta pienestä nupusta kukaksi se kestää arviolta muutaman viikon, kasvaa yllättävän nopeasti varsinkin loppumetreillä. Jos sarra kukkii, se kukkii juuri keväällä talvilevon jälkeen. Onnittelut kukasta, sarrojen kukkia ei näe joka päivä ! ;D Itsellänikin kukki tänä vuonna S. oreophila.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 06 Heinä 2009, 10:40

Kuinkahan kauan Sarracenia chelsoniin siemenkodat kypsyvät? Ovat olleet saman näköisiä jo keväästä, eli vähän pullistuneita vihreitä.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Liutti » 06 Heinä 2009, 11:41

En osaa sanoa yhtään kokemuksella, kun itselläni pölytys ei onnistunut (tajusin oikean pölytystavan liian myöhään. :mrgreen: ), mutta jossain luki että siemenkodat olisivat valmiit vasta loppukesästä.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja snore » 23 Elo 2009, 18:55

Tota noin.. Mun Sarracenia purpurea x rubralla taitaa olla sisäinen kello "vähän" myöhässä.. Tuo nimittäin työntää kukkavartta!! :shock: Tai ainakin luulen sen olevan kukkavarsi. Suora tikku jonka päässä on pallo (tikkari!!) :mrgreen: Pitäisikö leikata varsi poikki? Ko. kasvi on vieläkin ulkona aurinkoisella seinustalla..
snore

ViestiKirjoittaja Sebulon » 23 Elo 2009, 20:45

snore kirjoitti:Tota noin.. Mun Sarracenia purpurea x rubralla taitaa olla sisäinen kello "vähän" myöhässä.. Tuo nimittäin työntää kukkavartta!! :shock: Tai ainakin luulen sen olevan kukkavarsi. Suora tikku jonka päässä on pallo (tikkari!!) :mrgreen: Pitäisikö leikata varsi poikki? Ko. kasvi on vieläkin ulkona aurinkoisella seinustalla..
Mulla teki saman tempun S.purpurea ssp purpurea viime vuonna. Kukki joskus heinäkuun lopussa, mutta siemenet eivät ehtineet kypsyä ennen marraskuuta. Normaalistihan siemenillä on koko kesä aikaa kypsyä, kun sarrat kukkivat aina keväällä. Itse yritin siemeniä, mutten saanut.

Anna kukan olla. Ei se kasvilta voimia vie, mutta tuskin saat siemeniä. Näetpähän ainakin kauniin kukan. :)
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja snore » 24 Elo 2009, 17:32

Ihanaa! Kiitos Sebulon :) Sellaista vielä, että ei kai tuo lopeta kukan tekoa jos sen siirtää ulkoa sisälle?
snore

ViestiKirjoittaja Liutti » 24 Elo 2009, 19:54

En usko että lopettaa, ellei nyt ihan pimeään sitä laita. :mrgreen:
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja snore » 26 Elo 2009, 19:21

Liutti kirjoitti:En usko että lopettaa, ellei nyt ihan pimeään sitä laita. :mrgreen:

Juu, no sitä en edes ajatellu tekeväni :P Sitä vaan ku jotkut kasvit ottaa nokkiinsa jos edes kääntää sitä ja siitä sit seuraa se et se pudottaa nupun/nuput..
snore

ViestiKirjoittaja ceadi » 23 Helmi 2010, 19:51

Elikkäs ostin marraskuussa S. psittacinan, joka nyt työntää kukkaa. Nyt myös S. swanianasta olen aivan varma että muutaman tötterön jälkeen tulee kukka.(kukkimis järjestys)Elikkäs miten sarraceniat pölytetään?
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 24 Helmi 2010, 15:02

ceadi kirjoitti:Elikkäs ostin marraskuussa S. psittacinan, joka nyt työntää kukkaa. Nyt myös S. swanianasta olen aivan varma että muutaman tötterön jälkeen tulee kukka.(kukkimis järjestys)Elikkäs miten sarraceniat pölytetään?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... titles.svg
Eli Stigmaan siitepöly. Se kulkee stylen läpi ovaryyn, ja sinne kehittyy siemenet.
Tulostin ton kuvan just pari päivää sitten ja käänsin suomeksi. Ja tunti sitten kysyin vielä kasviopin opettajalta, että miten pölytetään ;) Kun on purpurea rupeamassa kukkimaan, niin täytyy pelata varman päälle tällä kertaa :mrgreen:
Kuinka kauan yleensä kukka pysyy auki, että uskallanko jättää Lepaalle lomaksi?

Mutta chesoniit ei vaan idä. :evil: Onko teillä sarrat itäneet kuinka nopeesti?
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja ceadi » 24 Helmi 2010, 18:28

SAUNAHULLU kirjoitti:Kuinka kauan yleensä kukka pysyy auki, että uskallanko jättää Lepaalle lomaksi?
Mulla kesti S. x readiin kukka suunnilleen kaksi viikkoa.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja idefix » 24 Helmi 2010, 18:52

Siellä olisi ollut myös jo valmiiksi suomennettu versio siittä. Kukakohan sen on suomentanut... :geek:
Tieto lisää tuskaa.
idefix

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 01 Maalis 2010, 12:53

idefix kirjoitti:Siellä olisi ollut myös jo valmiiksi suomennettu versio siittä. Kukakohan sen on suomentanut... :geek:

Ahahaa :lol: Hyvä Idefix, wikipedian pääjehu ;)
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Liutti » 27 Maalis 2010, 22:05

Viime vuonna mulla kukki S. oreophila, jonka kukka tuoksui vain vienosti jollekin hunajantyyliselle kun läheltä haistoi. Olin aika yllättynyt, koska olin kuullut sarrojen kukkien haisevan voimakkaasti ja pahalle.

Tässä vähän aikaa sitten alettiin ihmettelemään kummaa hajua mun huoneessa: äiti epäili sen tulevan jostain levolta otetuista kasveista, lähinnä kasvualustoja epäiltiin. En kuitenkaan haistanut niissä mitään ja haju jatkui. Tänään aamulla S. flavan vasta pari päivää auki ollutta kukkaa pölyttäessäni kuitenkin haistoin saman hajun vahvempana: se kammottava haju, joka oli levinnyt koko huoneeseeni ja sen kautta koko taloon, oli peräisin yhdestä Sarracenia flavan kukasta! Nytpä tiedämme mikä hajun aiheutti, ja toivomme pölytyksen onnistumista, jotta saataisi kukka äkkiä pois hajuttamasta. :mrgreen:
Isoäitini kuvaili hajua kissanpissalla, joka onkin aika osuva...
+ Lihisporukka
Liutti

Seuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet