Sarracenian kukkiminen

Re: Sarracenian kukkiminen

ViestiKirjoittaja ceadi » 28 Maalis 2010, 09:56

Olinkin jostain lukenu että vahvin haju on flavalla... mutta mun äiti sanoo että mikään eivoi haista pahemmalta kuin mun chelsoniin kukka, vaikka ei se niin pahalta haisekaan. Ja mä muuten onnistuin risteyttämään chelsoniin ja psittacinan.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja loukkufani » 15 Kesä 2011, 11:01

Eihän lajike S.x "Stevens" tee minkäänlaista kukkaa? Entä pitääkö itse sinne tötteröön laittaa vettä ettei ravinto lähde karkuun?
loukkufani

ViestiKirjoittaja Liutti » 15 Kesä 2011, 13:06

loukkufani kirjoitti:Eihän lajike S.x "Stevens" tee minkäänlaista kukkaa? Entä pitääkö itse sinne tötteröön laittaa vettä ettei ravinto lähde karkuun?

Jokainen Sarracenia voi kukkia, mutta se ei ole ihan jokapäiväistä. Sarrat kukkivat yleensä keväisin, eikä silloinkaan läheskään aina. Googlen kuvahaku auttaa paljon. (: Sarraceniat tuottavat itse sulatusnesteensä (voi mennä hetki), joten vettä ei tarvitse lisätä. Ainoastaan S. purpurean ja vastaavien, isotötteröisten sarrojen tötteröihin voi laittaa vähän vettä.

Tällaisia perusasioita saisit kyllä helposti tietoosi myös lueskelemalla esim. tätä foorumia ja lihikset.nettiä, ja googlettamalla tietty löytää oikeastaan mitä vain tietoa.

Ja mainitsemasi sarran lajinimi on S. x "Stevensii" (joka muuten on monien lähteiden mukaan lähes sama S. x "Catesbaei":n kanssa, mutta ei nyt sekoiteta sitä tähän).
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja loukkufani » 15 Kesä 2011, 21:40

kiitos! Yritän muistaa kun ensi kerran jotain kysyn että luen koko foorumin jutut ennenkuin kysyn mitään...minä ja mun hätäisyys...ei ole mitään uutta. :)
loukkufani

ViestiKirjoittaja keijonen » 19 Syys 2013, 19:07

Pieni OT, plantagenissa oli kukkivia sarroja :D hauska näky kyllä, ja vielä näin syksyllä.
Why does it feel so good, so good to be bad?
Rehut
keijonen

ViestiKirjoittaja najadi » 06 Kesä 2014, 13:43

Sarratko ei siis pysty pölyttämään itse itseään? En tunne kasvioppia tarpeeksi tietääkseni, mutta sellaisen käsityksen sain tästä ketjusta. Pohdiskelen vain näitä omia sarrojani jotka kukkivat, kun molemmissa on jonkinlainen vihreä siemenkodan tapainen, niin ovatko koristeina, vai onko odotettavissa siemeniäkin? Ja jos tuleekin siemeniä, ovatko ne kasvukelpoisia? Ovat olleet ulkona kukkimisensa ajan joten on teoreettisesti mahdollista, että joku hyönteinen olisi ne pölyttänyt, mutta... Mitä luulette/tiedätte?
najadi

ViestiKirjoittaja vixu00 » 06 Kesä 2014, 14:47

Luin kanssa tätä topiccia, sain käsityksen, että kasvi pitää pölyttää. Kuva eli toi siitepöly sivelletään tohon sikiöelimeen. Joo, joku sarramestari saa selittää paremmin.
"Kaikkeen sitä törmääkin."
Kasvatuslista
vixu00

ViestiKirjoittaja snowwie » 06 Kesä 2014, 22:37

Sarrat ovat itsepölyttyviä. Ne pölyttyvät luonnossa tosi hyvin :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja ceadi » 06 Kesä 2014, 22:42

Suomessa ei kyllä luultavasti mikään hyönteinen osaa toimia sarracenian kukassa, mutta jos ne on kuitenkin pölyttynyt niin joskus syksyllä nimenomaan se vihreä siemenkota muuttuu ruskeaksi ja halkeaa. Sarrat tarvii tosiaan pölyttäjän eli eivät pölyty itsestään. Kukan voi myös pölyttää sen omalla siitepölyllä, eli siemeniin ei tarvi monta kasvia.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja najadi » 07 Kesä 2014, 08:24

Eli jää nähtäväksiksi miten käy. Ellei tule siemeniä, pitää uteliaisuuden vuoksi kokeilla ensi kesänä jos kukkivat uudestaan, ja jos satun olemaan kotona sopivaan aikaan. Nyt jouduin lähtemään töihin juuri kun kukat alkoivat avautua, mikä harmitti vietävästi.

Kiitoksia teille!
najadi

Edellinen

Paluu Sarracenia-tötterölehdet