Kysymyksiä sarrasta

Re: Kysymyksiä sarrasta

ViestiKirjoittaja zyk0in » 09 Tammi 2013, 07:50

snowwie kirjoitti:Valonmäärän lisääntyminen varmaankin osana syytä kukkavarren ilmestymiseen. Suosittelisin leikkaamaan, jottei kasvi siihen turhaan käyttäisi energiaa.

Ikävä laittaa poikki. Olisi ollut kiva nähdä kukkiva sarra. Parempi varmaan kuitenkin laittaa, jotta kasvista olisi iloa pidempäänkin.

snowwie kirjoitti:Saanko kysyä minkälaisia lamppuja käytät?

Polttimot ovat 70W Philips Elite 930. 3000 K on kyllä aika keltainen ja oonkin yrittänyt etsiskellä 4200 K polttimoja mutta tuntuvat olevan aika kiven alla. Näissä on vanhempi kanta, muistaakseeni G12 mikä ei helpota yhtään uusien polttimoiden löytymistä. Orkideat kyllä ainakin tykkäsivät kaikesta huolimatta lisääntyneestä valosta (vrt. loisteputket).

snowwie kirjoitti:Sarrojen aluslautasella pitää olla kokoajan vettä.

Kastelen aina lautaselle ja annan imeä sieltä. Annan sitten veden kuivua lautaselta kokonaan pois kastelujen välillä. Tämänkin "jostain" luin, että pitäisi vähentää kastelua, jotta menevät levolle. Tietysti näillä on rytmi niin sekaisin että ei varmaan huonokaan juttu olisi pitää vettä koko ajan..

Kuinkas nämä saisi levolle? Mitä tapahtuu jos nyt yhtäkkiä pistän tötteröt poikki ja naatit viileään & hämärään?
zyk0in

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 09 Tammi 2013, 14:15

Ei ehkä kannata kuunnella mun ohjeita tällä kertaa :roll:
...mutta mä en raatsisi leikata sarran kukkavartta poikki. Aika harvoin niitä näkee kukkimassa...

Nythän on jo tammikuu, että talvilevon aloittaminen menee joka tapauksessa vähän myöhäiseksi. Kun ei niitä rehuja ihan kylmiltään kannattaisi jääkaappiin nakata, vaan ne täytyisi totuttaa talven tuloon mieluummin pikkuhiljaa, esim. valon määrää asteittain vähentämällä. Jos nyt rupeat vähentelemään valoa, niin ne rehut eivät välttämättä ole menossa levolle edes helmikuun alusta.

Kun toi chelsonii ei ole mitenkään erityisen kallis tai harvinainen kasvi, niin mä itse ottaisin riskin ja yrittäisin jättää tämän talven levon välistä. Varsinkin jos se kerran rupeaa kukkimaan. Yksi missattu talvilepo vs. kukkien näkeminen - siitä on vaikea valita :-)

Mutta kuten sanoin, niin en ehkä suosittelisi omia ohjeitani tällä kertaa.

Sulla on hyvät valot. Pitäisköhän itsekin etsia monimetallilamput jostakin?

Sarrojen ja kärpäsloukun kastelua pitää vähentää talvilevolla. Jos sun kasvit eivät ole levolla, niin ei tartte vähentää.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja ceadi » 09 Tammi 2013, 14:44

Juu kuten nokkahiiri sanoi niin Suomessa sarrojen kukan näkeminen on aika harvinaista. Itse antaisin kasvien jatkaa kasvamistaan, varsinkin kun sulla on vielä hyvät valotkin käytössä.
En usko että tuo talvilevon poisjättäminen haittaa kasvia jos se itse luulee että on kevät ja tekee vielä kukkaakin.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja zyk0in » 09 Tammi 2013, 20:44

Niin tekisi mieli kyllä nähdä tuo chelsoniin kukka. :?
Taidan nyt kokeilla mennä näillä näin ja katsotaan kuinka käy. :(
zyk0in

ViestiKirjoittaja snowwie » 09 Tammi 2013, 23:03

Een nyt tarkottannu sitä että kukka poikki ja pihalle heitto :)

Ilmeisesti kun oot tarjonnut noin lämmintä valoa ( joka siis stimuloi loppukesän-syksynvärispektriä pihalla) niin hyvinkin oot innoittanut kukkimaan. No jos kasvi on hyvinvoiva ja vielä tahdot teettää siemeniä niin sitten. Sarrojen kukathan ei ole niin koristeellisia että niitä kasvatettaisiin vain kukkien vuoksi. Siispä kukalle on tehtävä jotain jos haluaa ettei kasvin energia menisi hukkaan ( no joo voi pölytys epäonnistuu, mut ajatellaan positiivisesti!) ;)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja tygistö » 28 Tammi 2013, 18:53

Voiko sarracenia Spp:tä aloittaa kasvattamaan näin talvella tammi-helmikuun aikana SIEMENESTÄ pitäen terraariossa tai ruukussa?
Ja kuinka korkeaksi sarracenia Spp yleensä kasvaa?
tygistö

ViestiKirjoittaja snowwie » 28 Tammi 2013, 21:45

tygistö kirjoitti:Voiko sarracenia Spp:tä aloittaa kasvattamaan näin talvella tammi-helmikuun aikana SIEMENESTÄ pitäen terraariossa tai ruukussa?
Ja kuinka korkeaksi sarracenia Spp yleensä kasvaa?

Siemenistä ei voi tietää onko niitä kylmäkäsitelty. Useimmat sarrojen siemenet pitää kylmäkäsitellä että ne saadaan itämään. Täältä löytyy linkkejä:

http://www.carnivorousplants.org/howto/ ... iaSeed.php
http://forums.gardenweb.com/forums/load ... 79907.html
http://www.cpukforum.com/forum/index.ph ... opic=44381
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja zyk0in » 27 Helmi 2013, 22:22

En muistanut laittaa kuvia kukasta. Kukka jaksoi hyvänä n. reilun kuukauden. Laitoin kukkavanan
poikki hieman ennen täydellistä lakastumista.

Kuva

Muutama uusi tötterö tullut tälle kukkineelle S. x chelsoniille ja kumppaneille.

Kuva

So far so good. Toivottavasti kasvavat kesän läpi kivasti ja saan ne syksyllä normaalirytmiin.
Jännä miten näitä rupeaa kertymään. :) Piskuinen kokoelmani on jo saanut kaksi uutta jäsentä eli nyt
näitä on 5.
zyk0in

ViestiKirjoittaja ceadi » 27 Helmi 2013, 23:08

Jestas, mikä väritys sisällä Suomessa kasvetetuille kasveille!! ;) Käytitkö 90w monimetallia, vai muistanko ihan väärin?
ceadi

ViestiKirjoittaja zyk0in » 28 Helmi 2013, 00:26

Itseasiassa 70W monimetallit ovat. Nämä kasvaa orkideojen kanssa samojen valojen alla. Valoja on yht 4 kpl vajaan parin metrin matkalla.
Nykyiset polttimot ovat selvästi edellisiä kylmempi sävyiset eli aika lähellä keskipäivän aurinkoa.

Tuossa kuvassa taitaa kyllä värit hieman heittää punertavaan suuntaan. Vertasin joulukuun kuvia tän päiväisiin ja kyllä ne silti aika
punakoituneita oli. :shock:

Alan ymmärtää miksi sarrojen sanotaan useimmissa lähteissä vaativan valoa, valoa ja valoa. En ehkä aiemmin ymmärtänyt miten
paljon ne sitä aikuisten oikeasti vaatii.. Voikohan ne saada liikaa valoa? Kunhan tötteröt ei pala? :?
zyk0in

ViestiKirjoittaja ceadi » 28 Helmi 2013, 14:25

Ohoh, aika hyvin punertuvat valojen etäisyyden suhteen! Pitäisi minunkin harkita monimetalli- tai natriumvalaisimien ostamista.
No tuskin palavat ainakaan kovinkaan helposti, jotkut näistähän kasvavat Floridassa ilman mitään suojaa auringolta ;) Niin ja voisitko laittaa vähän tarkempaa kuvaa tosta sun korkeimmasta sarrasta, se näyttää hyvin mielenkiintoiselta.
ceadi

ViestiKirjoittaja zyk0in » 28 Helmi 2013, 17:06

4 kpl valoja on siis levitetty parin metrin matkalle joten sarroille paistaa ehkä n. 1,5 valaisinta. ;) Mittasin sarrojen etäisyyden valoista ja ne olivat n. 40-50 cm etäisyydellä. Kääntelen näitä välillä että käristyisivät tasaisemmin joka puolelta. :D

Tarkoititko näistä jompaa kumpaa? Näitä on siis kaksi samalla aluslautasella vierekkäin. :)
Mulla ei taida olla kuvaa niistä erillään..
Kuva
Isompi kuva:http://i247.photobucket.com/albums/gg133/zyk0in/20130227_163724_zps86a649c6.jpg
(Muokkasin värejä kylmemmeksi, mutta taisi mennä jo vähän överiksi)
zyk0in

ViestiKirjoittaja Talventuoja » 02 Maalis 2013, 14:45

Oikein hyvän näkösiä ovat, kuvia katellessa itekkin rupesin miettimään että pitäsköhän sittenkin hankkia taas sarroja kun ovat minun mielestä niin helppoja kasvattaa ja taloyhtiöllä olis iso kylmiö joho ne vois roudata talveksi. :mrgreen:
Talventuoja

ViestiKirjoittaja snowwie » 02 Maalis 2013, 16:25

zyk0in voisi perustaa oman topicin tuonne kasvatuslista-alueelle jonne sitten nämä muut kuin "kysymyksia sarrasta" käsittelevät kommentit voisivat mennä :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 07 Maalis 2013, 10:56

Voitteko kertoo tai laittaa linkkiä mistä etsiä tietoa? Noi mun sarrani, chelsonii ja joku mysteerisarra, ei näytä tekevän nestettä tötteröihinsä. Mietin vain, onko hoidossa vikaa vai poteeko ne vielä matkaväsymystä vai mistä kiikastaa? Eihän niiden kai kuulukaan olla ääriään myöten täynnä, mutta kun näissä ei ole nesteitä ollenkaan.
najadi

EdellinenSeuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet