Kysymyksiä sarrasta

Re: Kysymyksiä sarrasta

ViestiKirjoittaja Aivina » 08 Maalis 2013, 21:37

Mikä on käänteisosmoosilaite ja mihin sitä tarvitaan?
Aivina

ViestiKirjoittaja snowwie » 08 Maalis 2013, 23:06

najadi kirjoitti:Voitteko kertoo tai laittaa linkkiä mistä etsiä tietoa? Noi mun sarrani, chelsonii ja joku mysteerisarra, ei näytä tekevän nestettä tötteröihinsä. Mietin vain, onko hoidossa vikaa vai poteeko ne vielä matkaväsymystä vai mistä kiikastaa? Eihän niiden kai kuulukaan olla ääriään myöten täynnä, mutta kun näissä ei ole nesteitä ollenkaan.

Kuivuus? Voihan sinne kannuun kaataa vettä kun luonnossakin sadevesi kaatelee ja täyttää niitä :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 09 Maalis 2013, 08:34

Ei pitäisi ainakaan kuivuudesta olla kiinni kun kupissa on vettä koko ajan. Tai ei ihan koko aikaa, mutta kasvualusta on kuitenkin märkää koko ajan. Jotain sammalseosta näyttää olevan... Ehkä valonpuutetta? Saavat kyllä aika hyvin aurinkoa aamuseen aikaan ja se loisteputki antaa lisää valoa myöhemmin, mutta ehkä se ei sarroille vielä riitä.

Mut joo, täytyy tosiaankin laittaa vettä kannuihin niin saavat jotain evästä. Kiitos vinkistä, Snowwie!
najadi

ViestiKirjoittaja zyk0in » 09 Maalis 2013, 17:37

Aivina kirjoitti:Mikä on käänteisosmoosilaite ja mihin sitä tarvitaan?

Sarrat kasvaa hyvin ravinneköyhillä ja happamilla soilla. Vesijohtovesi on usein neutraalia tai emäksistä ja sisältää paljon mineraaleja (vrt. happamat suot). Käänteisosmoolaite tai RO-laite (reverse osmosis) tarvitaan sarrojen kasteluveden käsittelyyn. Vesijohtovesi sisältää usein paljon luenneita mineraaleja, jotka tekevät vesijohtovedestä sopimatonta sarroille ainakin Turussa. Käänteisosmoosilaite tuottaa lähes tulkoon puhdasta H2O:ta joka sopii sarroille paremmin.

snowwie kirjoitti:zyk0in voisi perustaa oman topicin tuonne kasvatuslista-alueelle jonne sitten nämä muut kuin "kysymyksia sarrasta" käsittelevät kommentit voisivat mennä

zyk0in kävi perustamassa oman topicin sinne. :) Pahoittelut, innostuin vähän liikaa tämän topicin alla.
zyk0in

ViestiKirjoittaja Aivina » 09 Maalis 2013, 17:58

Kelpaisiko sarroille kuitenkin esimerkiksi sadevesi, lumesta sulatettu vesi, lähdevesi tai suolta haettu vesi?
Aivina

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 09 Maalis 2013, 20:10

Kyllä. Kaikki nuo luettelemasi ovat hyviä vaihtoehtoja suodatetulle vedelle.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja zyk0in » 09 Maalis 2013, 20:13

Aivina kirjoitti:Kelpaisiko sarroille kuitenkin esimerkiksi sadevesi, lumesta sulatettu vesi, lähdevesi tai suolta haettu vesi?

Mulla ei ole kokemusta kuin RO-veden käyttämisestä ja muutenkin olen aika uusi sarrojen kanssa, joten en osaa sanoa. Olen ymmärtänyt kuitenkin, että myös sadevesi käy. Äkkiseltään tulee mieleen, että sadevedessäkin saattaa olla liunneita mineraaleja tai esim. metalleja riippuen siitä mistä sadevesi kerätään, joten kannattaa huomioida mistä kerää veden.

RO-vesi on siitä kätevää, että siinä ei ole varmasti mitään ylimääräistä ja sitä saa vaivattomammin kuin kantamalla vettä suolta. :)
zyk0in

ViestiKirjoittaja loukkufani » 26 Maalis 2013, 13:11

Iski PANIIKKI! :shock: nyt kun olen ottanut sarrat pois talvehtimisesta...ja ne on nyt ollut vähän aikaa terraariossa....olen huomannut että tötteröiden ihan juuresta on ruskettuneet/mädäntyneet yhtäkkiää...Onkohan kyseessä Liika kastelu vai liian kosteasta ilmasta vaiko Joku tauti? Home ongelma?`pitäiskö vaihtaa uuteen seokseen? Pliis auttakaa joku minua! Jos saisin pelastettua Sarrani!!! Kiitos ja kumarrus etukäteen auttamisesta!!
loukkufani

ViestiKirjoittaja snowwie » 26 Maalis 2013, 17:14

Öööh kuviaaa? :mrgreen:

Voi olla että se kuivattaa/kuolettaa vanhoja lehtiä tai että oikeasti siellä juuressa on muhinut talven yli joku home. Muuten hmm? terraarioon? Siellä taitaa olla liian kosteaa sarralle ja tuo kylmästä siirto lämpöiseen on saattanut stressauttaa kasvia. Ikkunalaudalle vain ottamaan aurinkoa! Vielä ainakin tämän viikon ovat luvanneet ihanan aurinkoiseksi (:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja loukkufani » 27 Maalis 2013, 14:49

tuota ei oikein kuvia voi ottaa ku otin jo ne kaatuneet tötteröt pois... mut jos vielä niitä kaatuneita tulee paljon niin otan kuvat.....mut mä nyt vähennän kosteutta siellä ja tarkkailen tilannetta. Mulle tuosta auringosta ei oo kauheasti hyötyy kun ei sitä kunnolla saa kuin 7-8 tuntia päivässä vaan... Parveke väärällä puolella! :) Kuitenkin vien taas pihalle kuhan nyt kunnolla toi kevät tulleepi...ja sekin voi olla että ovat stressaantuneet....Mulla ei ole mitään tietoon miten saisin talviunesta olevat kasvini vähäisellä stressaantumisella! Varmaankin valo määrä eka pari viikkoa alle 10 tuntii ja sitten nostaa....lämpötilasta en sitten tiiä miten sitä voisi sillai hienosti vaihdella ettei se vaikuttaisi stressin lisääntymiseen. Nämä on niin sitä hiomista ja nippeli tietoo että.... jos olis kasvihuone niin sillä voisikin noita lämpötiloja vaihdella helpommin....mut millaisia lämpötiloja niin se onkin toinen kysymys...
loukkufani

ViestiKirjoittaja loukkufani » 10 Huhti 2013, 18:26

Ei ole ennemmin tapahtunut mun Sarracenia x chelsonii kanssa sellaista että se on alkanut kellastumaan JA kun mulla on vuoden vanha osram 18w fluora LOISTEPUTKI sen yllä koko ajan sen 16 tuntii ja silti kellastuu.Mä en enää ymmärrä miksi se olisi muka toi loisteputkin teho niin huono että siitä sen keltaisuus johtuu...en mä muuta keksi miksi se on alkanut kellertämään....sekin että se puoli mikä on alkanut kellertää niin päivisin siihen aurinko mukavasti paistaa vähän aikaa....pakko olla jo jostain muusta johtuvaa...koska toisessa terraariossani kyllä hyvä ettei kasvini ole punaisia tuon loistelampun alla ja molemmat putket ostettu samoihin aikoihin...hmm pitääkö mun ostaa toi luksi mittari vai mikä ny olikaan nimeltää....ja tarkistaa onko ny todellakin loisteputki jo huono.Onko jollain kokemuksia keltaisuudesta? onko muita vaihtoehtoja? Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksista.
loukkufani

ViestiKirjoittaja snowwie » 11 Huhti 2013, 15:18

loukkufani kirjoitti:Ei ole ennemmin tapahtunut mun Sarracenia x chelsonii kanssa sellaista että se on alkanut kellastumaan JA kun mulla on vuoden vanha osram 18w fluora LOISTEPUTKI sen yllä koko ajan sen 16 tuntii ja silti kellastuu.Mä en enää ymmärrä miksi se olisi muka toi loisteputkin teho niin huono että siitä sen keltaisuus johtuu...en mä muuta keksi miksi se on alkanut kellertämään....sekin että se puoli mikä on alkanut kellertää niin päivisin siihen aurinko mukavasti paistaa vähän aikaa....pakko olla jo jostain muusta johtuvaa...koska toisessa terraariossani kyllä hyvä ettei kasvini ole punaisia tuon loistelampun alla ja molemmat putket ostettu samoihin aikoihin...hmm pitääkö mun ostaa toi luksi mittari vai mikä ny olikaan nimeltää....ja tarkistaa onko ny todellakin loisteputki jo huono.Onko jollain kokemuksia keltaisuudesta? onko muita vaihtoehtoja? Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksista.

Mites ovat kosteudet, vedet, kasvualustat ja lämmöt?
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja loukkufani » 11 Huhti 2013, 15:47

snowwie kirjoitti:
loukkufani kirjoitti:Ei ole ennemmin tapahtunut mun Sarracenia x chelsonii kanssa sellaista että se on alkanut kellastumaan JA kun mulla on vuoden vanha osram 18w fluora LOISTEPUTKI sen yllä koko ajan sen 16 tuntii ja silti kellastuu.Mä en enää ymmärrä miksi se olisi muka toi loisteputkin teho niin huono että siitä sen keltaisuus johtuu...en mä muuta keksi miksi se on alkanut kellertämään....sekin että se puoli mikä on alkanut kellertää niin päivisin siihen aurinko mukavasti paistaa vähän aikaa....pakko olla jo jostain muusta johtuvaa...koska toisessa terraariossani kyllä hyvä ettei kasvini ole punaisia tuon loistelampun alla ja molemmat putket ostettu samoihin aikoihin...hmm pitääkö mun ostaa toi luksi mittari vai mikä ny olikaan nimeltää....ja tarkistaa onko ny todellakin loisteputki jo huono.Onko jollain kokemuksia keltaisuudesta? onko muita vaihtoehtoja? Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksista.

Mites ovat kosteudet, vedet, kasvualustat ja lämmöt?

Mulla oli pieniä home ongelmia tuossa aijemmin mitä olin jo kirjoittanutkin niin en ole siksi ainakaan suihkutellut yhtään sarrojen päälle. pohjallla on vettä kylläkin vähän.Että kyllä siellä ny vähän varmaan on kosteutta kun lasi suojaa ettei kaikki kosteudet karkaa....pieni ilma rako kuitenkin siellä on. voihan mä alkaa suihkuttelee...jos se siitä piristyis. lämmön kanssa mul ei ole kyl ikuna viel ollut ongelmaa...ihan normaali sisälämpö....20 astetta ja siitä eteenpäin. syöttänytkin olen niitä jo...ettei pitäis olla nälkäkään. kun sais jo viedä pihalle...sitä tässä jo odottelen kovaa....pihalla ne tykkäs lujaa...mutku ei vielä...sen verran noita pakkasia on...ja kun parvekkeelle ei se aurinko paista kauaa...n.8 tuntii.
loukkufani

ViestiKirjoittaja zyk0in » 11 Huhti 2013, 19:32

Mitä olette syöttäneet sarroille tähän vuoden aikaan? Ei oikein luonnostaan näitä pikkuöttiäisi ole kerrostaloasunnoissa tai pihoilla juuri nyt. :)
zyk0in

ViestiKirjoittaja Matilda » 12 Huhti 2013, 06:22

zyk0in kirjoitti:Mitä olette syöttäneet sarroille tähän vuoden aikaan? Ei oikein luonnostaan näitä pikkuöttiäisi ole kerrostaloasunnoissa tai pihoilla juuri nyt. :)

En mitään, en ruoki kasvejani erikseen. Nehän pärjäävät myös yhteyttämällä, koska ovat kasveja. Kohta niitä kärpäsiä ja paarmoja alkaa olla ihan kivasti taas :)
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

EdellinenSeuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet