Kysymyksiä sarrasta

Re: Kysymyksiä sarrasta

ViestiKirjoittaja loukkufani » 05 Kesä 2012, 22:05

Nokkahiiri kirjoitti:
loukkufani kirjoitti:Auttoiko tuo mun laittama kuva yhtään,että mikä tuota sarraani vaivaa?Kiitos vastauksista!!! :?

Liian vähän valoa :!:
Selvä tapaus.

miten mä voin vielä parantaa valon saantia/määrää jos se on jo 16 tuntia päällä ja semmoinen akvaario lamppu tuplana....toisessa on Osram fluora ja toinen on Sera blue sky 12000 kelviniä? Alkaa todellakin ihmetyttää...sekin että mä olen nämä putket ostanut tuossa keväällä,ettei nekään ole liian vanhoja....Vielä.
loukkufani

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 06 Kesä 2012, 07:34

16 tuntia on varmasti riittävä aika, mutta se wattimäärä ja valon suuntaus ratkaisevat. Normi loisteputkivalaisimesta iso osa valosta leviää muualle kuin kasville. Tätä voisi yrittää korjata tapetoimalla akvaarion seiniä jollain foliopaperilla.
Kirppareilta löytyvissä akvaariovalaisimissa on monesti huonot heijastimet. Mä olen itse parantanut heijastimia alumiiniteipillä. (Tietysti pitää olla tarkkana, ettei alumiiniteippi yletä tekemään oikosulkua loisteputken napoihin, jos se jostain syystä sattuisi irtoamaan itsestään)

Sitten sen valaisimen etäisyys. Mitä lähempänä sarraa, sitä parempi. S. x readii kasvaa kyllä niin korkeaksi, että valaisinta on vaikea saada tarpeeksi lähelle.

Ja wattimäärä: Mulla itselläni oli 2 x 18W valaisin niin lähellä S. x readiita kuin mahdollista, mutta silti S. x readii ei saanut väriä, kasvatti tuollaisia kiemurtelevia tötteröitä, ja S. x chelsonii teki honteloita tötteröitä.
Ulkoilmassa molemmat saavat komeasti väriä ja tekevät terhakoita tötteröitä.

Keinovalolla sarran kasvattaminen on ainakin mulla ollut vaikeaa.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja loukkufani » 06 Kesä 2012, 16:05

Nokkahiiri kirjoitti:16 tuntia on varmasti riittävä aika, mutta se wattimäärä ja valon suuntaus ratkaisevat. Normi loisteputkivalaisimesta iso osa valosta leviää muualle kuin kasville. Tätä voisi yrittää korjata tapetoimalla akvaarion seiniä jollain foliopaperilla.
Kirppareilta löytyvissä akvaariovalaisimissa on monesti huonot heijastimet. Mä olen itse parantanut heijastimia alumiiniteipillä. (Tietysti pitää olla tarkkana, ettei alumiiniteippi yletä tekemään oikosulkua loisteputken napoihin, jos se jostain syystä sattuisi irtoamaan itsestään)

Sitten sen valaisimen etäisyys. Mitä lähempänä sarraa, sitä parempi. S. x readii kasvaa kyllä niin korkeaksi, että valaisinta on vaikea saada tarpeeksi lähelle.

Ja wattimäärä: Mulla itselläni oli 2 x 18W valaisin niin lähellä S. x readiita kuin mahdollista, mutta silti S. x readii ei saanut väriä, kasvatti tuollaisia kiemurtelevia tötteröitä, ja S. x chelsonii teki honteloita tötteröitä.
Ulkoilmassa molemmat saavat komeasti väriä ja tekevät terhakoita tötteröitä.

Keinovalolla sarran kasvattaminen on ainakin mulla ollut vaikeaa.

mä nyt ensiksi kokeilen vaihtaa tuos Osram fluoran pois ja laitan Osram daywhite tilalle....katotaan tapahtuuko mitään...ainakin kirkkaus aste nousi 4000 kelviniin....monella sivulla tuota Osram Sky White on kehuttu....mut en ole vielä löytänyt...varmaan seuraavaksi Sky White kokeilla.Pihalle mun on turha viedä koska asun kerrostalossa ja tuonne ei paista kuin sen about 8 tuntii aurinkoisena päivänä, joten pakko sitten keinovalolla saada toimimaan.Kyllä mulla toi S x chelsonii on kasvanut hyvin samoissa valoissa mitä tämä S x readii....siksi vähän ihmettelenkin tuota valo ongelmaani...mut jotain nyt edes uutta kokeilen ja katotaan sanooko yhtään mitään.Veikkaan että saan ostaa niitä Sky white....mut katotaan... :geek:
loukkufani

ViestiKirjoittaja snowwie » 06 Kesä 2012, 18:52

loukkufani kirjoitti:
Nokkahiiri kirjoitti:
loukkufani kirjoitti:Auttoiko tuo mun laittama kuva yhtään,että mikä tuota sarraani vaivaa?Kiitos vastauksista!!! :?

Selvä tapaus.

miten mä voin vielä parantaa valon saantia/määrää jos se on jo 16 tuntia päällä ja semmoinen akvaario lamppu tuplana....toisessa on Osram fluora ja toinen on Sera blue sky 12000 kelviniä? Alkaa todellakin ihmetyttää...sekin että mä olen nämä putket ostanut tuossa keväällä,ettei nekään ole liian vanhoja....Vielä.

12 000 Kelvinin lamppu on kasville hyödytön. Kokeile 4000 - 6500K. Flora lamppu sen sijaan tuottaa hyvää aallonpituutta. Mulla ainakin keijunmekot ja vesiherneet ovat tykänneet :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 06 Kesä 2012, 19:22

loukkufani kirjoitti:Pihalle mun on turha viedä koska asun kerrostalossa ja tuonne ei paista kuin sen about 8 tuntii aurinkoisena päivänä, joten pakko sitten keinovalolla saada toimimaan

Jos sulla on on parvekkeella mahdollista pitää sarroja, niin kyllä 8 tuntia auringonpaistetta on parempi kuin 16 tuntia keinovaloa.
Ja varjossakin sitä valoa on ulkona aika hyvin, vaikkei uskoisi.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja loukkufani » 06 Kesä 2012, 19:38

snowwie kirjoitti:
loukkufani kirjoitti:
Nokkahiiri kirjoitti:

Selvä tapaus.

12 000 Kelvinin lamppu on kasville hyödytön. Kokeile 4000 - 6500K. Flora lamppu sen sijaan tuottaa hyvää aallonpituutta. Mulla ainakin keijunmekot ja vesiherneet ovat tykänneet :)

aijaa...no täytyy kyllä myöntää ettei se kyllä paljoo ole Sarraani saanut punastelemaan...käytän ny sen kuitenkin loppuu kun oli sen verran arvokas lamppu muutenkin...ja sen takia otan tuon Fluoran pois kun mulla ei ole siellä terraariossa kukkivia kasveja paljo yhtään...
loukkufani

ViestiKirjoittaja loukkufani » 06 Kesä 2012, 19:43

Nokkahiiri kirjoitti:
loukkufani kirjoitti:Pihalle mun on turha viedä koska asun kerrostalossa ja tuonne ei paista kuin sen about 8 tuntii aurinkoisena päivänä, joten pakko sitten keinovalolla saada toimimaan

Jos sulla on on parvekkeella mahdollista pitää sarroja, niin kyllä 8 tuntia auringonpaistetta on parempi kuin 16 tuntia keinovaloa.
Ja varjossakin sitä valoa on ulkona aika hyvin, vaikkei uskoisi.

no joo...mun pitäis vain ostaa sinne parvekkeelle pikku kasvihuone että saisi pysyttyä noi kosteudet kunnossa... :)
loukkufani

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 07 Kesä 2012, 07:47

loukkufani kirjoitti: no joo...mun pitäis vain ostaa sinne parvekkeelle pikku kasvihuone että saisi pysyttyä noi kosteudet kunnossa... :)

Sarra ei tarvitse kasvihuonetta. Parvekkeelle vaan!
Mutta ihan parvekkeen kaiteelle ei kannata jättää. Tuuli heittää korkean sarran aika helposti alas kadulle :)
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja ceadi » 07 Kesä 2012, 08:00

Hyvä, Nokkahiiri että teit nyt tämän asian selväksi. Ja tosiaan laita se ensiksi varjoiseen paikkaan parvekkeella, muuten noin vähän valoa saanut kasvi kyllä palaa( kokemusta mulla on tältäkin vuodelta tuosta :mrgreen: ) Laita se sitten oikeasti varjoiseen paikkaan, en halua että kasvisi palaa. Ja sarra ei tarvitse paljoakaan kosteutta, se on vain inhottava myytti, joka täällä aloittelevien kasvattajien seassa kiertelee.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja loukkufani » 07 Kesä 2012, 12:54

ceadi kirjoitti:Hyvä, Nokkahiiri että teit nyt tämän asian selväksi. Ja tosiaan laita se ensiksi varjoiseen paikkaan parvekkeella, muuten noin vähän valoa saanut kasvi kyllä palaa( kokemusta mulla on tältäkin vuodelta tuosta :mrgreen: ) Laita se sitten oikeasti varjoiseen paikkaan, en halua että kasvisi palaa. Ja sarra ei tarvitse paljoakaan kosteutta, se on vain inhottava myytti, joka täällä aloittelevien kasvattajien seassa kiertelee.

Todellakin Kiertelee täällä!!!!... kuin piru... :twisted: mut joo kiitos ja kumarrus avusta.... :)
loukkufani

ViestiKirjoittaja loukkufani » 07 Kesä 2012, 12:55

Nokkahiiri kirjoitti:
loukkufani kirjoitti: no joo...mun pitäis vain ostaa sinne parvekkeelle pikku kasvihuone että saisi pysyttyä noi kosteudet kunnossa... :)

Sarra ei tarvitse kasvihuonetta. Parvekkeelle vaan!
Mutta ihan parvekkeen kaiteelle ei kannata jättää. Tuuli heittää korkean sarran aika helposti alas kadulle :)

Kiitos ja kumarrus avusta!
loukkufani

ViestiKirjoittaja kitula » 16 Heinä 2012, 18:33

Tarvitseeko Sarrracenia talvilevolla valoa? Minulla on sisävarasto ja siellä vain pieni ikkuna. Ymmärsin keskusteluista, että märkänä kuitenkin olisi hyvä pitää, suokasvi kun on.
Ostin tänään ensimmäisen sarraceniani ja tutkiskelen hoito-ohjeita netistä.
Suureksi yllätyksekseni kasveille on olemassa keskustelupalsta :D Hauska kasvilöytö kaupasta aiheuttaakin
harmaita hiuksia hoitonsa suhteen :roll: , mutta yritän pärjäillä Peto-nimellä ristityn kasvini kanssa.
kitula

ViestiKirjoittaja kitula » 16 Heinä 2012, 18:49

Voiko Sarraceniaa pitää ihan tavallisena huonekasvina? Eli jos kastelee sitä paljon, sumuttelee ja laittaa talvilepoon. Tarvitseeko kasvi terraarion, loistevalot ym. selviytyäkseen?
kitula

ViestiKirjoittaja ceadi » 16 Heinä 2012, 20:01

Ei se oikeastaan tarvitse muuta kuin vettä ja valoa. :mrgreen: Paljon vettä ja valoa Enkä pitäisi sitä huonekasvina, vaan laittaisin kesällä ulos. Eli joo yritä laittaa se mahdollisimman valoisaan paikkaan, sen voi laittaa uloskin, tai jos on kasvihuone niin ehdottomasti sinne. Eikä se talvilevolla niin paljoa tarvitse, itse olen aina talvehdittanut sisällä olevat sarrat jääkaapissa, hyvin tuloksin.
Ja jos voit kuvan laittaa, niin täällä ollaan valmiina tunnistamann ;)
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja kitula » 17 Heinä 2012, 16:01

Kuinkas tänne kuvan saisin...
kitula

EdellinenSeuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet