Kysymyksiä sarrasta

Re: Kysymyksiä sarrasta

ViestiKirjoittaja zyk0in » 15 Marras 2012, 17:07

Kiitokset jälleen kaikille vastauksista. :)
zyk0in

ViestiKirjoittaja zyk0in » 08 Joulu 2012, 18:42

Ehdin jo päättää, että jään odottelemaan kevättä ennenkuin tilaan sarroja. Sitten niitä olikin ilmestynyt paikalliseen Plantageniin, josta hetken mielijohteesta ostin niitä kolme . :oops:

En ollut tekniikan puolesta ehtinyt tähän varautua, mutta nyt on käänteisosmoosilaite tilauksessa ja monimetallilamput odottavat asennusta. Ei kai nämä ota hirvittävästi nokkiinsa, jos joutuvat olemaan loisteputkien alla vesijohtovedellä tilauksen saapumiseen saakka? Orkideat ovat viihtyneet kyllä tässä, mutta Turun vesijohtovesi on sen verran kovaa että kaikki orkideat eivät siihen sopeudu, joten voisin kuvitella, että sarroillakin olisi ongelmia. Pitääkö tässä alkaa lunta sulattelemaan kasteluvedeksi vai mitä tekisi kunnes tilaus saapuu.. :?
zyk0in

ViestiKirjoittaja ceadi » 08 Joulu 2012, 21:14

zyk0in kirjoitti:Ehdin jo päättää, että jään odottelemaan kevättä ennenkuin tilaan sarroja. Sitten niitä olikin ilmestynyt paikalliseen Plantageniin, josta hetken mielijohteesta ostin niitä kolme . :oops:

En ollut tekniikan puolesta ehtinyt tähän varautua, mutta nyt on käänteisosmoosilaite tilauksessa ja monimetallilamput odottavat asennusta. Ei kai nämä ota hirvittävästi nokkiinsa, jos joutuvat olemaan loisteputkien alla vesijohtovedellä tilauksen saapumiseen saakka? Orkideat ovat viihtyneet kyllä tässä, mutta Turun vesijohtovesi on sen verran kovaa että kaikki orkideat eivät siihen sopeudu, joten voisin kuvitella, että sarroillakin olisi ongelmia. Pitääkö tässä alkaa lunta sulattelemaan kasteluvedeksi vai mitä tekisi kunnes tilaus saapuu.. :?

Mhmh, levolla niiden kuuluisi tähän aikaan vuodesta olla ;) Laita ne nyt vain suoraan jääkaappiin (paras talvetuspaikka mielestäni) ja pidä niiden multa kosteana, ei märkänä. Ota ne sitten jossain helmi-huhtikuun välissä sieltä pois, ihan miten itse haluat. Sitten tarvitset yllä kuvailemaasi laitteistoa, joka on muuten kaikki mitä useimpien sarrojen kasvattamiseen tarvitsee.
Ja jos tahdot tietää kasviesi lajit, niin laita vain kuvaa niin saadaan luultavasti tunnistettua. ;)
Ja jos saan kysyä, niin mistä olet nämä monimetallit tilannut? Kun en ehdi itse kaivella noiden myyjiä...
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja zyk0in » 08 Joulu 2012, 21:50

ceadi kirjoitti:Mhmh, levolla niiden kuuluisi tähän aikaan vuodesta olla ;) Laita ne nyt vain suoraan jääkaappiin (paras talvetuspaikka mielestäni) ja pidä niiden multa kosteana, ei märkänä. Ota ne sitten jossain helmi-huhtikuun välissä sieltä pois, ihan miten itse haluat.

Onko ne pakko laittaa "väkisin" levolle? Näyttävät olevan vielä kovin vehreitä ja imevät vettäkin kiitettävästi. Yhdellä yksilöllä yksi tötterö hieman kuivahtanut. Nämä ovat nyt ikkunalaudalla loisteputkien alla jossa on 18 - 20 astetta. Tämän viileämpään en nyt mielelläni niitä laittaisi kun ovat tosiaan niin vihreitä.

ceadi kirjoitti:Ja jos tahdot tietää kasviesi lajit, niin laita vain kuvaa niin saadaan luultavasti tunnistettua. ;)
Ja jos saan kysyä, niin mistä olet nämä monimetallit tilannut? Kun en ehdi itse kaivella noiden myyjiä...

Nämä löytyi itseasiassa purkutavaroina eräästä myymälästä. Ovat kyllä tosin kohdevaloja eli valokeila on todella pistemäinen, joten jossain välissä harkitsen jotain muuta. Katselin että saksalaisista meriveriakvaarioihin erikoistuneista nettikaupoista löytyy suht halvalla RO:n eli käänteisosmoosilaitteiden lisäksi myös monimetalleja. Esim. http://www.aquapro2000.de/ ja http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... ommen&nu=1 . Lisäksi tietysti käytettyinä vaikutti löytyvän suht halvalla kotimaiselta akvaristifoorumilta http://aqua-web.fi/ .

Täytyykin laittaa muuten näistä kuvia huomenissa..

Mutta luuletko että nämä nyt kovasti tykkäävät kyttyrää vesijohtovedestä lyhyellä aikavälillä?
zyk0in

ViestiKirjoittaja zyk0in » 09 Joulu 2012, 15:01

Tässä vielä nämä hankinnat. Osaisiko joku tunnistaa? :)

Sarra 1: https://www.dropbox.com/s/6warcvpvq7andxq/20121202_225930.jpg
- Voisiko S. catesbaei tai purpurea?
Sarra 2: https://www.dropbox.com/s/0lagtxevs0afgvo/20121202_225910.jpg
Sarra 3: https://www.dropbox.com/s/4wj7si18umc600x/20121202_225916.jpg
zyk0in

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 10 Joulu 2012, 10:41

En usko että sarrat tykkäävät pahaa, jos vähän aikaa vesijohtovedellä kastelee. Miten kovaa vesi muuten Turussa on? Eikös sinne tule jo tekopohjavettä jostain Loimaan suunnalta?
Jos innostut muistakin lihiksistä, niin nepenthekset ja meksikolaiset pingut sietävät kovaakin vettä. Niille voisi Turun kraanavesi kelvata :-).

Levolle laittamisen kanssa on vähän niin ja näin. Yhden (peräkkäisen) talvilevon kai voi jättää väliin, mutta jos kasvit yhtään osoittavat kärsähtämisen merkkejä, niin kannattaa tyrkätä levolle. Sarraa ei pidä pakottaa kasvamaan talven yli, jos se ei halua. Voit kokeilla pitää rehuja muutaman päivän jossain viileämmässä ja vähemmässä valossa, ja testaa "kuivahtaako" joku niistä. Jos ei, niin voit tietysti kokeilla pitää niitä talven yli keinovalon alla, ja pistät levolle vasta ensi talveksi.

Mun ensimmäinen lihis oli S. purpurea, ja se "romahti" muistaakseni joulukuun alussa. Lisäsin valoa reippaasti, ja siirsin lämpimämpään, kun en tajunnut että se pyrki levolle. Kasvi kitui mulla muutaman vuoden, mutta ei ikinä enää ruvennut kasvamaan kunnolla.

Noista sun sarroista:
Sarra 1 on varmastikin S. x chelsonii.
Sarra 2 saattaisi olla S. x catesbaei. En oo kyllä varma.
Sarra 3 on S. x readii.

Ykkösestä ja kolmosesta oon 99% varma :D .
... tapani mukaan olen tietysti väärässä :lol:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja zyk0in » 10 Joulu 2012, 15:14

Nokkahiiri kirjoitti:Miten kovaa vesi muuten Turussa on? Eikös sinne tule jo tekopohjavettä jostain Loimaan suunnalta?
Jos innostut muistakin lihiksistä, niin nepenthekset ja meksikolaiset pingut sietävät kovaakin vettä. Niille voisi Turun kraanavesi kelvata :-).

Vesijohtovedessä on sen verran liuenneita mineraaleja, että niistä saostuu kunnon kerrostumat esim. orkideoiden juuriin ja ruukkujen reunoihin yhdessä kesässä. :D Tätä pitää sitten rapsutella pois ja etikan kanssa huuhdella kerta tai pari vuodessa. Vesilaitoksen mukaan pH 8-8,5 paikkeilla, kokonaiskovuus n. 8 dH ja sähkönjohtavuus n. 300. Tällainen vesi olisi merivesiakvaarion omistajalle omiaan. :lol:

Nokkahiiri kirjoitti:Levolle laittamisen kanssa on vähän niin ja näin. Yhden (peräkkäisen) talvilevon kai voi jättää väliin, mutta jos kasvit yhtään osoittavat kärsähtämisen merkkejä, niin kannattaa tyrkätä levolle. Sarraa ei pidä pakottaa kasvamaan talven yli, jos se ei halua. Voit kokeilla pitää rehuja muutaman päivän jossain viileämmässä ja vähemmässä valossa, ja testaa "kuivahtaako" joku niistä. Jos ei, niin voit tietysti kokeilla pitää niitä talven yli keinovalon alla, ja pistät levolle vasta ensi talveksi.

Tuo "Sarra 3" voisi näistä kolmesta eniten vaikuttaa halukkaimmalta talvilevolle, mutta tötteröt ovat edelleen vielä kovin vihreät. Pitääkö ne katkoa ja väkisin laittaa levolle vai katselenko vielä?

Nämä kaikki ovat nyt n. 18 asteen lämpötilassa loisteputkien alla valossa, mikä on varmasti paljon vähemmän kuin mitä oikeasti tarvitsevat. Voisin tehdä niinkin, että katselen tammikuulle asti tapahtuuko muutoksia ja teen ratkaisut sen mukaan. Luulisi, että valon väheneminen ja alhainen lämpötila laukaisisi talvilevon jos näin on tapahtuakseen. Ainakaan eivät täydessä kasvussa ole. Hankalaa näiden kanssa kun näiden rytmi on jo valmiiksi sekaisin.. :?

Nokkahiiri kirjoitti:Noista sun sarroista:
Sarra 1 on varmastikin S. x chelsonii.
Sarra 2 saattaisi olla S. x catesbaei. En oo kyllä varma.
Sarra 3 on S. x readii.

Ykkösestä ja kolmosesta oon 99% varma :D
... tapani mukaan olen tietysti väärässä :lol:

Googletin kuvia ja samoilta näyttivät. Ei tässä mitään botanisteja olla, mutta ehkä näillä tulkinnoilla voisi etsiä kuitenkin hoito-ohjeet. :)

Näinkös nämä nyt menevät?
S. x chelsonii (S. purpurea x S. rubra)
S. x catesbaei (S. flava x S. purpurea)
S. x readii (S. alabamensis subsp. wherryi x. S. leucophylla)
Ajattelinkin että tuossa "Sarra 3:ssa" näkyy S. leucophyllan vaikutus eli tötterössä valkoiset pisteet ja kasvin "olemus".
zyk0in

ViestiKirjoittaja ceadi » 10 Joulu 2012, 15:59

Nokkahiiri kirjoitti:... tapani mukaan olen tietysti väärässä :lol:

Juu eihän tuo kolmonen ole x readii vaan S. x mitchelliana x ? kun kannujen suuaukko on noin leveä sekä "lippa" (mikä sen nimi nyt taas olikaan) on reunukseltaan purpureamainen. :mrgreen:
ceadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 10 Joulu 2012, 16:42

ceadi kirjoitti:
Nokkahiiri kirjoitti:... tapani mukaan olen tietysti väärässä :lol:

Juu eihän tuo kolmonen ole x readii vaan S. x mitchelliana x ? kun kannujen suuaukko on noin leveä sekä "lippa" (mikä sen nimi nyt taas olikaan) on reunukseltaan purpureamainen. :mrgreen:

... ei se oikein musta näytä mitchellianalta, vai meinaatko että se olis monimutkaisempi hybridi, ja sen toinen vanhempi olisi mitchelliana?

Mitchellianan läpän reuna on röpyliäisempi, ja tötterö on ehkä leveämpi ylhäältä, ainakin cpphotofinderin kuvissa:
http://www.cpphotofinder.com/sarracenia ... -3048.html

ehkei se readii:kään ole, mutta jotenkin musta näyttäis enempi siltä:
http://www.cpphotofinder.com/sarracenia ... -3186.html

Että onneksi olkoon vaan zyk0in ja tervetuloa kerhoon - Sarran ylpeänä omistajana et voi ikinä olla 100% varma että mikä sulla ikkunalaudalla on :D :D
(paljonkohan maksaisi geenitesti sarralle :lol: )

EDIT: toi tötterö kyllä levenee yläosasta eri tavalla kuin mun sarrassa, jota yhä luulen readiiksi... mutta sen läppä näytti niin readiiltä :?
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja zyk0in » 10 Joulu 2012, 17:49

Kävin katselemassa noita kuvia Miten voi yhden hybridin sisällä olla näin paljon eri näköisiä kasveja? :shock:

Tuo S. x mitchelliana ei yksistään äkkiseltään muistuttanut tuota minun kasvia (Sarra 3). Ehkä se on mitchellianan ja jonkin toisen hybridi? Kovasti haluaisin ajatella, että leucoa siinä ainakin on taustalla. Toisaalta olosuhteet ilmeisesti vaikuttavat paljon sarran olemukseen, joten voisin kuvitella, että keväällä tämäkin kasvi näyttää ns. todelliset värinsä.
zyk0in

ViestiKirjoittaja ceadi » 10 Joulu 2012, 18:12

Juuri sitä tarkoitin, että siinä olisi mitchellianaa sekä jotain muuta, kun itse readiin ja mitchellianan omistajana sanoisin että läpinäkyvien solukoiden sijainti viittaisi mitchellianaan osana hybridiä, samoin kannujen paksuuntuminen hieman ennen suuaukkoa ja sitten suuaukkoon asti hieman ohentuen, readiissa kannu ei ohennu missään vaiheessa.
Mutta näistä suomalaisten kukkakauppojen klooneista ei voi koskaan sanoa varmasti.
ceadi

ViestiKirjoittaja zyk0in » 11 Joulu 2012, 22:17

Orkideoissa - etenkin Phalaenopsiksissa (perhoskämmekkä) - tämä sama ilmiö on myös nähtävissä. On vaikeaa ellei täysin mahdotonta ilman geenitestejä todentaa mikä on cittarista nimettömän kasvin oikea risteymänimi vaikka suku on yleensä helppo määrittää. :?
zyk0in

ViestiKirjoittaja zyk0in » 08 Tammi 2013, 13:28

Tässä nykyinen tilanne sarrojen osalta:
https://www.dropbox.com/s/gcy4sr5hl026r ... .11.40.jpg

Eli tuo aiemmin S. x chelsoniiksi tunnistettu ilmeisesti pykää kukkaa keskellä talvea? :shock:
Tällä on varmaan vuosirytmi heittänyt ihan härän pyllyä. Miten sen nyt saisi tasapainoon?

https://www.dropbox.com/s/q8ctl6lic6xsp ... .17.48.jpg

Eipä nämä muutkaan ole kauhean innostuneen olosia, mutta ei toisaalta talvilevollisen näköisiäkään.
Piti änkeä nuo kaksi samalle lautaselle että sai enemmän orkideoja samojen valojen alle. :oops:
Ovat nyt 4 x 70 W monimetallien alla ja pidän tuoreena/kosteana käänteisosmoosiveden kanssa.
Eli eivät siis makaa vesilautasella. Luin jostakin että vain kesällä pitäisi olla vettä koko ajan lautasella.

Pahoittelut kuvien huonosta laadusta.
zyk0in

ViestiKirjoittaja zyk0in » 08 Tammi 2013, 19:59

Onpas muuten jännä miten ovat punertuneet monimetallien alla verrattuna loisteputkiin. Esim. S. x chelsoniissa oli enemmän vihreetä kuin punaista ja nyt koko rehu on aivan tummanpunainen. Saavatkohan ne jo liikaa valoa? Voiko sarrat edes saada liikaa valoa?
zyk0in

ViestiKirjoittaja snowwie » 08 Tammi 2013, 20:16

zyk0in kirjoitti:Tässä nykyinen tilanne sarrojen osalta:
https://www.dropbox.com/s/gcy4sr5hl026r ... .11.40.jpg

Eli tuo aiemmin S. x chelsoniiksi tunnistettu ilmeisesti pykää kukkaa keskellä talvea? :shock:
Tällä on varmaan vuosirytmi heittänyt ihan härän pyllyä. Miten sen nyt saisi tasapainoon?

https://www.dropbox.com/s/q8ctl6lic6xsp ... .17.48.jpg

Eipä nämä muutkaan ole kauhean innostuneen olosia, mutta ei toisaalta talvilevollisen näköisiäkään.
Piti änkeä nuo kaksi samalle lautaselle että sai enemmän orkideoja samojen valojen alle. :oops:
Ovat nyt 4 x 70 W monimetallien alla ja pidän tuoreena/kosteana käänteisosmoosiveden kanssa.
Eli eivät siis makaa vesilautasella. Luin jostakin että vain kesällä pitäisi olla vettä koko ajan lautasella.

Pahoittelut kuvien huonosta laadusta.

Valonmäärän lisääntyminen varmaankin osana syytä kukkavarren ilmestymiseen. Suosittelisin leikkaamaan, jottei kasvi siihen turhaan käyttäisi energiaa.

Saanko kysyä minkälaisia lamppuja käytät?

Sarrojen aluslautasella pitää olla kokoajan vettä.
snowwie
Valvoja

EdellinenSeuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet