Sarraceniat Suomen talvessa

Sarraceniat Suomen talvessa

ViestiKirjoittaja ceadi » 26 Heinä 2011, 18:11

Olen tässä pitkään miettinyt kuinka kestäviä sarraceniat ovat. Sain siihen viime vuonna hieman viitettä, kun olin sijoittanut ne talvehtimis paikkaan, jonka lämpötila oli sen kuukauden ajan kun pidin siinä sarraceniota levolla mukavat -10C - -20C. Ja kuinka ollakkaan kaikki kasvit joilla oli tyvi peitetty turpeella/sammaleella, selvisivät.

Selviytyjät olivat: Sarracenia x micthelliana, S. x catesbaei, S. x swaniana, S. flava var. rubricorpora, S. psittacina sekä S.x readii. Kun en ollut tiennyt tuolloin paikan lämpötilaa sen tietooni saadessani tietenkin pelästyin ja siirsin ne lämpimämpään kellariin, jossa kaikki selvinneet työnsivät pikku tötterön alun, mutta jatkoivat sitten uniaan pimeyden takia. Mutta kellari oli ihanne paikka homeelle --- boom --- kaikki kasvit homeessa. Home siis itse asiassa aiheutti sarrakadon.

No mutta jos nyt löydän jostakin hyväkuntoisen S. purpurean, mieluiten var. purpurean, niin se saakin sitten testata - tyvi turpen seassa ja lumen alla - miltä Suomen talvi tuntuu. Jostaas en löydä sopivaa kasvia minun täytyy jättää testi sille talvelle jona oma purpureahybridini on täysin kunnossa ja hyvissä voinnissa.

Jos joku keksii jotakin joka voi auttaa testissä/on eri mieltä postatkoon tähän topiciin oman mielipiteensä :)
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

Re: Sarraceniat Suomen talvessa

ViestiKirjoittaja Justus » 26 Heinä 2011, 21:41

Olen itse joskus miettinyt samaa, ja kyllähän Sarracenia purpurean ainakin luulisi pärjäävän Etelä-Suomen talven yli. Kasvia tavataan luonnossa mm. Kanadan sisäosissa, joissa talvet ovat usein vielä paljon kylmempiä kuin Suomessa. Yli 30 asteen, jopa 40 asteen pakkaset ovat siellä yleisiä. En siis oikein näe mitään syytä, mikseivät jotkin sarraceniat voisi pärjätä hieman suojattuna (esim jollain kuusenoksilla tai sitten pelkällä lumipeitteellä) Suomenkin talvessa.
Justus

ViestiKirjoittaja Liutti » 27 Heinä 2011, 15:30

Ette ole tekään ainoita, jotka ovat miettineet tätä samaa. Juurikin S. purpurean luulisi olevan melko vahva pakkasen suhteen. Eikös joku ole joskus pitänyt minisuolla S. purpureoita? Itse ajattelin talvettaa purpurean "Suomen oloissa" samaan tapaan kuin suomalaiset kihokitkin, eli ilman purkkia, kasvualusta rahkasammaleeseen käärittynä (tai kokonaan siinä kasvaen) ja maahan upotettuna. Sitten vaan antaa lumen sataa päälle. Voisi tosin vielä vuorata vähän juurikin jollain havuilla, mutta ei varmaan ole pakollinen.

Ceadi, jos sinä et kokeile tätä tänä talvena, minä kokeilen. (;
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja ceadi » 28 Heinä 2011, 16:44

Löydy, purpurea, löydy! :mrgreen: Niin, tosiaan tuo Liutin metodihan on todella hyvä, kun turve ei jäädy sen enempää kuin maakaan...
Ihme etten tuota itse keksinyt 6-luokkalaisen aivoillani :mrgreen: Ja kyllähän mää kokeilen tätä, jos vain löydän purpurean, joka luultavasti tapahtuu seuraavan kerran kun käyn Viherpajassa, sillä siellä on mitä luultavimmin keskikuntoisia purpureaoja, jotka kerkiää vielä tänä kesänä kuntouttaa. Jos ensi talvena onnistuu niin sitä seuraavana voi lentää pihalle vähän enemmänkin kasveja :twisted:

//edit/: Niin tosiaan mä olen ainakin lukenut jostain puutarha.netin että joku olisi onnistunut tässä, viesti taisi olla vuodelta -06, jolloin mun muistaakseni oli hyvin leuto talvi. Harmikseni en löytänyt enää tätä viestiä/topicia. :roll:
ceadi

ViestiKirjoittaja loukkufani » 10 Loka 2011, 09:33

tämäpäs olikin todella kiva ylläri pylläri, kun olen miettinyt laitanko ikkunan väliin sarroja vai en...mut jos ne ny kestää pikkasen pakkastakin niin...kyllä mä uskallan laittaa. 8-)
loukkufani

ViestiKirjoittaja Liutti » 10 Loka 2011, 17:43

loukkufani kirjoitti:tämäpäs olikin todella kiva ylläri pylläri, kun olen miettinyt laitanko ikkunan väliin sarroja vai en...mut jos ne ny kestää pikkasen pakkastakin niin...kyllä mä uskallan laittaa. 8-)

Kestää tai ei kestä. Tietty pientä pakkasta, mutta jos ne kestävät ulkona, niin luultavasti parhaiten (/vain) S. purpurea, sillä se on laajimmalle levinnyt ja eniten pakkasta kestävä sarra. En kyllä muita sarroja edes yrittäisi talvettaa ulkona, ainakaan ennen, kuin kokeilu purpurealla on todettu toimivaksi. (;

En ole kasvikauppoihin osunut, missä sarroja olisi, pitää varmaan mennä vähän etsintämatkalle purpureaa hakemaan. Haluaisin kyllä kokeilla tätä tänä talvena.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja loukkufani » 10 Loka 2011, 22:40

jaahas...se on sitten kylmälaukun oston paikka sitten...mielellään otan sitten varman päälle. :|
loukkufani

ViestiKirjoittaja ceadi » 11 Loka 2011, 14:32

Liutti kirjoitti:En ole kasvikauppoihin osunut, missä sarroja olisi, pitää varmaan mennä vähän etsintämatkalle purpureaa hakemaan. Haluaisin kyllä kokeilla tätä tänä talvena.

Tuolla Paloheinän Kukkatalossa on mukavan kokoisia sarroja (purpureojakin) ainakin kun viimeksi kävin. Tulipa muuten mieleen että kohta puoliin pitäis alkaa ottaa sarrat sisälle.
ceadi

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 13 Loka 2011, 20:09

Hih. Minä olen alusta asti pitänyt tavoitteeenani laittaa loukut ja sarrat jo keväällä kasvamaan ulos johonkin tekaistuun suohon :mrgreen: Mutta tuo ensimmäinen suoprojekti kun heinittyi liiaksi, niin täytyy joskus ehkä vuoden parin päästä rakentaa siis uusi ja parempi. :) Sitten kun elämä vähän vakiintuisi, niin ehtis seuratakkin noita :roll: Mutta talveksi on vielä tarkoitus jättää ulos joskus :D Odotan innolla teitin tuloksia...
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja ceadi » 20 Huhti 2012, 15:57

Ette ikinä arvaa, kuka löytyi tänään hyvissä voinneissa :mrgreen: Nyt vain odottamaan, milloin lähtee kasvuun!! 8-)
ceadi

ViestiKirjoittaja loukkufani » 21 Huhti 2012, 13:53

ceadi kirjoitti:Ette ikinä arvaa, kuka löytyi tänään hyvissä voinneissa :mrgreen: Nyt vain odottamaan, milloin lähtee kasvuun!! 8-)

jottain Sarracenia varmaankin löyty....sä olit kuitenkin ne varmaan hyvin suojannut pakkaselta ettei palellu?....nyt vain toivoa ettei TAKATALVI tuhoa niitä!!!
loukkufani

ViestiKirjoittaja ceadi » 22 Huhti 2012, 09:37

Loukkufani, en ollut kerennyt suojata sitä mitenkään, enkä usko että takatalvi niitä tappaisi.
ceadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 23 Huhti 2012, 08:52

Tänä talvena oli paljon lunta. Se suojaa varmasti tarpeeksi. Mutta tuleeko talvilevosta pihalla liian pitkä? Ja haitanneeko tuo mittään?
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja ceadi » 25 Huhti 2012, 07:58

No nyt se on jo lähtenyt kasvuun :mrgreen: Mukavan nopeaa toimintaa kasvilta ainakin mun puolesta ;)
Ei kukaan muuten tiedä, miten Liutin purpurealla menee?
ceadi

ViestiKirjoittaja najadi » 27 Marras 2012, 17:48

On kulkunu aika monta kuukautta siitä kun tähän ketjuun on viimeks kirjoteltu, mutta siltä varalta että joku vielä pohtii sarrojen talvenkestävyyttä, muutkin kuin minä, niin laitanpa tähän joidenkin sarrojen pakkastietoja joita löysin yhden ranskalaisen puljun sivuilta. Siellä oli koko joukko muitakin sarroja, mutta niiden pakkasraja oli jotain kymmenen asteen luokkaa tai vähemmän.

Purpurea -25'c
rubra ssp gulfensis f. luteoviridis -20'c
rubra ssp wherryi chatom giant -20'c
exellens x readii -20'c
alata -15´c
flava -15´c
purpurea-x-rubra-x-leucophylla -15'c
daniel rudd -15´c
evendine -15´c
farnhamii -15'c
paradisia green form -15´c
paradisia-red-form -15´c
psittiata -15´c
umlauftiana -15´c
wrigleyana -15´c

Minkä tahansa näistä luulis kestävän suomen olosuhteita ympärivuotisesti, ja ainakin neljää ensimmäistä aion tilata itselleni kevään tullen. Katsotaan sitten myöhemmin mitä muuta eksyy sarrapenkkiin. ;)

Hinnat näillä oli noin 15e kahta puolta.
najadi

Seuraava

Paluu Sarracenia-tötterölehdet