Myydäänkö vesiherneitä Suomessa?

Re: Myydäänkö tätä missään??

ViestiKirjoittaja Sebulon » 02 Kesä 2009, 08:23

Utricularia gibba on helppo kelluslehtinen vesiherne, kasvaa siis kokonaan vedessä. Itelläni menee hyvin akvaariossa, vaikka vaativammat kasvit eivät siellä tykkääkkään yhtään olla. :roll:

Itsekkään en ole vielä löytänyt sandersoniita, että en voi kuin onnea toivottaa yritykseen.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 02 Kesä 2009, 10:04

Kiitokset Sebulonille! Pitää alkaa metsästämään U. gibbaa. ;)
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 02 Kesä 2009, 10:07

snore kirjoitti:
Hohhoi kirjoitti:Mistäs sais Utriculariaa? Varmaan jo tiedätte, että Lahdesta pitää saada, muualle en lähde. :mrgreen:

Uskoisin että muiltaki harrastajilta saa pistokkaita/jakotaimia ;) Ei muuta kuin Ostetaan -osioon ilmoitus. :)

Niin, kävishän se noinkin, mutta haluan aikuisen kasvin ;) Nuohan ovat tavallaan "keskenkasvuisia" :mrgreen: Ja postimaksutkin tulee.
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Liutti » 02 Kesä 2009, 10:24

Hohhoi kirjoitti:Kiitokset Sebulonille! Pitää alkaa metsästämään U. gibbaa. ;)

U. gibba on monilla akvaarioharrastajilla kasvanut lähes riesaksi asti, joten myös aqua-webistä voi löytää myydään-ilmoituksista ko. lajia. Ja tietty voi laittaa myös ostetaan-ilmoituksen. ;D Myös akvaariokaupoista voi löytää U. gibbaa.

Vesiherneistä annetaan usein ns. "pala" aikuista kasvia, ainakin näissä maalla elävissä. Eli kasvi on kyllä aikuinen, muttei välttämättä ihan niin suuri. Harrastajilta saa myös _paljon halvemmalla kuin kaupasta, vaikka pitääkin itse istuttaa.

Sebulon kirjoitti:Utricularia gibba on helppo kelluslehtinen vesiherne, kasvaa siis kokonaan vedessä. Itelläni menee hyvin akvaariossa, vaikka vaativammat kasvit eivät siellä tykkääkkään yhtään olla.

Meinaatko vaativammilla kasveilla muita akvaariokasveja? Voi olla lannoituksen puutetta, kun vesiherne pärjää, mutta muut eivät. :mrgreen: .. tai sitten ei.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 02 Kesä 2009, 10:32

Ai jaa, jos se "pala" on kuitenkin aikuinen, niin pitää sitten laittaa osto-ilmoitus. Ehkä. :roll: Mutta sitten tuli vielä mieleen että palaako U. gibba tai U. livida helposti auringossa? Ja tarviiko U. gibba talvilepoa?
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Liutti » 02 Kesä 2009, 10:36

Hohhoi kirjoitti:Mutta sitten tuli vielä mieleen että palaako U. gibba tai U. livida helposti auringossa? Ja tarviiko U. gibba talvilepoa?

Pihalleko sä olet niitä laittamassa? Terraarioon vesiherneet, ja vedessä elävät tietty veteen. Eikä vedessä elävä nyt mihinkään pala. ;D Mutta en kyllä tosta palamisesta osaa sanoa.. :/
U. gibba ei tarvitse talvilepoa.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 02 Kesä 2009, 10:44

Joo, pihalle ajattelin, ei ainakaan oo valonpuutetta. :) Terraario on helppo laittaa sinne joten... Palaminen on ainut huono puoli, joten pitää miettiä vielä.
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Liutti » 02 Kesä 2009, 15:12

Pihalla oleva terraario kuumenee hetkessä auringossa, ja talveksi se pitää joka tapauksessa siirtää sisälle. :/ Ja kun sen siirtää sisälle, pitää joka tapauksessa hommata lamput/hyvä valaistus.
Kyllä mä pitäisin suosiolla terrat sisällä.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 02 Kesä 2009, 15:16

Ok. No tehdään niin, ei ongelma kun ne on nytkin sisällä ;) Vaan että paremman valaistuksen saan vasta elokuussa yhdeltä tutulta. :|
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Justus » 29 Tammi 2010, 09:24

Nyt on herännyt ajatus jonkin vesiherneen hankkimisesta kokoelmiin keväällä. Kuulema noissa plantageneissakin voi törmätä yleisimpiin vesiherneslajeihin, mutta kuinka usein niitä Suomen kaupoissa näkee verrattuna esim. kihokkeihin, kärpäsloukkuihin tai yökönlehtiin? Itse en muista törmänneeni. Ulkonäöltäänhän vesiherneet ovat melko vaatimattomia, elleivät sitten kuki, niin on ymmärrettävää, etteivät kaupat hanki niitä yhtä mielellään valikoimiinsa kuin noita näyttävämpiä lihansyöjiä. Eli todennäköisesti joutuu ulkomailta tilaamaan?

Mitä muita helppoja lajeja on, kuin sandersonii tai livida? Jokin isoin, violetein kukin kukkiva, maalla kasvava ja helppohoitoinen laji kiinnostaisi.
Justus

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 29 Tammi 2010, 12:11

En ole Suomessa nähnyt missään myytävän vesiherneitä. Akvaariokaupoista kai löytyy ainakin ruohovesihernettä (U. graminifolia), mutta sitäkään en ole itse kaupassa bongannut ;).
Helppoja maanpäällisiä vesiherneitä on varmaan paljonkin, mutta vesiherneet ovat yleensä pieniä. Isokukkaisista vesiherneistä tulee mulle lähinnä mieleen epifyytit, eli "orkidea-vesiherneet", mutta ne taitavat olla lihiksistä sieltä vaikeammasta päästä.
Sebulla taitaa olla useampikin orkideavesiherne. Oletko Sebulon joutunut näkemään paljon vaivaa olosuhteiden säätämiseen?
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 29 Tammi 2010, 15:05

Nokkahiiri kirjoitti:En ole Suomessa nähnyt missään myytävän vesiherneitä. Akvaariokaupoista kai löytyy ainakin ruohovesihernettä (U. graminifolia), mutta sitäkään en ole itse kaupassa bongannut ;).
Helppoja maanpäällisiä vesiherneitä on varmaan paljonkin, mutta vesiherneet ovat yleensä pieniä. Isokukkaisista vesiherneistä tulee mulle lähinnä mieleen epifyytit, eli "orkidea-vesiherneet", mutta ne taitavat olla lihiksistä sieltä vaikeammasta päästä.
Sebulla taitaa olla useampikin orkideavesiherne. Oletko Sebulon joutunut näkemään paljon vaivaa olosuhteiden säätämiseen?
Oikeita epifyyttejä minulla on ainoastaan Utricularia asplundii, mutta Orchidioides ryhmän lajeja minulla on yhteensä 5 ja yksi risteymä. Utricularia neprophylla on ryhmästä ylivoimaisesti helpoin hoitaa, sillä sitä voi kasvattaa lähes kuten mitä tahansa terrestriääristä vesihernettä, vaikka se onkin litofyytti eli se kasvaa luonnossa jatkuvasti kosteilla kivillä ym. pinnoiilla esimerkiksi vesiputousten lähellä. Sen kukat ovat ryhmän edustajiin verrattuna paljon pienimmät, mutta näistä se on paras aloittelijalle ja ovathan kukat sentään terrestriäärisiin vesiherneisiin verrattuna isot. :)

Orkidea vesiherneet ovat sinänsä aika helppoja kasvattaa, mutta ne on todella vaikea saada kukkimaan vääränlaisissa olo-suhteissa, sen olen saanut huomata. Normaali huonelämpötilassa ne kasvattavat ainoastaan lehtiä, mutteivat kuki. Sopivissa, viileissä oloissa ne voivat kukkia useamman kerran vuoden aikana, mutta koska minulla ei ole kunnon jäähdytysjärjestelmää, joutuvat ne sietämään hieman krokeampaakin lämpöä, varsinkin kesäisin. Jos kasvini kukkivat, ne tekevät sen syksyllä tai talven aikana, kun lämpötila on siinä 18-20 celsiuksen paikkeilla. Esimerkiksi U.'Jitka' -muodolle sopivaksi keskilämpötilaksi annetaan 18 celsiusta. Eli lämpötila ei mieluusti saisi kohota yli kahdenkymmenen ja minulla nuo olo-suhteet ovatkin hieman pielessä, mutta stipendiä ja jäähdytysjärjestelmää odoteltaessa.. :)

Itsekkään en ole koskaan löytänyt suomesta vesiherneitä, joten en panisi korttejani sen varaan. Ehkä jos kauppaa pyytäisi tilaamaan, niin voisi saada. Helsingin Akvaariokeskuksesta saa tilattua U.graminifoliaa ja U.gibbaa, mutta ne ovat siellä super kalliita. Kyselin heiltä joskus graminifoliaa ja sanoivat että noin 7 senttiä halkaisijaltaan oleva pala maksaa 20€. :shock: Gibba on halvempaa, mutta sen hinnasta en tiedä.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Justus » 03 Helmi 2010, 12:48

Kiitos edellisille vastauksista.

Tuon Utricularia nephrophylla:n hankkimista voisi harkita, jos sen hoidosta kerran aloittelijakin voisi selvitä. Näyttää olevan EP:n valikoimissakin. Menisikö se neppien kanssa samassa terraariossa? Vai vaatiiko se neppejä enemmän valoa? Entä meneekö se samassa turve-hiekka -seoksessa kuin muutkin maalla kasvavat vesiherneet?
Justus

ViestiKirjoittaja Sebulon » 03 Helmi 2010, 14:17

Justus kirjoitti:Kiitos edellisille vastauksista.

Tuon Utricularia nephrophylla:n hankkimista voisi harkita, jos sen hoidosta kerran aloittelijakin voisi selvitä. Näyttää olevan EP:n valikoimissakin. Menisikö se neppien kanssa samassa terraariossa? Vai vaatiiko se neppejä enemmän valoa? Entä meneekö se samassa turve-hiekka -seoksessa kuin muutkin maalla kasvavat vesiherneet?
Itse olen kasvattanut sitä hiekka/turve/rahkasammal -seoksessa. Runsaasta valosta se tuntuu pitävän. Uskoisin, että menestyy hyvin neppi terraariossa.
Sebulon

Edellinen

Paluu Utricularia-vesiherneet