Utricularia graminifolia -"ruohovesiherne" [Kuvia.

ViestiKirjoittaja Maakari » 17 Joulu 2007, 16:30

Hyvin oot saanu kasvamaan!
Onnitteluja ja taputuksia.
Toivossa on hyvä elää.
Maakari

ViestiKirjoittaja -AquaBotanist- » 17 Joulu 2007, 17:34

Kiitoksia, pohjaan istutettukin on alkanut hiljalleen osoittaa kasvua. Kepissä oleva kyllä on tuuheutunut (kuten näette) todella paljon. Itsekkin huomasin muutoksen suuruuden vasta kun vertasin aiempaan kuvaan.
Siikahan se siellä. Ota siika pois -Kahen kilon siika
Kasviakvaristit
Photobucket -kansioni
Valokuvani
-AquaBotanist-

Re: Utricularia graminifolia -"ruohovesiherne" [Kuvia.

ViestiKirjoittaja Christer » 16 Syys 2008, 12:56

U.graminifoliasta sen verran että itse kasvatan sitä maalla ja se pitää suuresti siitä että vedenpinta välillä "tulvii" hieman pohjamatskun pinnan yläpuolelle. Kasvatan sitä kahdessa muovisessa laatikoissa joissa ei ole reikiä pohjassa. Pohjamatskuna se tuttu 1:1 turve hiekka. Aina kun pohjamateriaali ei enään näytä vetiseltä niin kaadan lisää vettä yllämainittuun tapaan.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Christer » 16 Loka 2008, 18:32

Tein pienen kokeilun ja laitoin muutamia neliösenttejä U.graminifoliaa kasvamaan rapu/omenakotiloaltaaseen. pH 7,5 kieppeillä, KH 4 ja GH 10 tienoilla. Pohjana sorapitoista mustaa hiekkaa. Katsotaan miten lähtee kasvamaan (jos lähtee).

EDIT: Räpsäsin muutaman kuva siitä altaasta. Lisään niitä tänne kunhan oma kone vapautuu.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Christer » 17 Loka 2008, 06:49

Elukat olivat aika hyvin yöllä nostaneet vesiherneen hiekasta. Hautasin sen syvemmälle siinä toivossa että saisi olla rauhassa. Voisi melkeinpä myös kokeilla sitoa palan sitä vesihernettä yhteen akvan juurakoista, jos vaikka siitä lähtisi rehottamaan.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja -AquaBotanist- » 17 Loka 2008, 14:35

Tahtoo kuolla jos hautaa varren maahan.
Siikahan se siellä. Ota siika pois -Kahen kilon siika
Kasviakvaristit
Photobucket -kansioni
Valokuvani
-AquaBotanist-

ViestiKirjoittaja Christer » 17 Loka 2008, 15:37

Pian nähdään onko se liian syvällä. Kyllä niitä yhteyttäviä lehtiä tietenkin näkyy mutta suurin osa "juurista" ovat pohjamatskuun upotettuna.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja snore » 11 Joulu 2008, 17:49

Nooh, miten ovat vesiherneet kasvaneet? :) Millaseen akvaarioon tuota voi laittaa? Voiko ihan tavalliseen seura-akvaarioon? Tuolta lueskelin, ettei lannoitetta saa antaa, joten ei sitten tykkää olla akvassa jossa läträtään nestemmäistä lannoitetta, vai kuinka?
snore

ViestiKirjoittaja Liutti » 11 Joulu 2008, 17:54

Eiköhän seura-akvakin mene, jostain lueskelin joskus että mielellään ei kovin pienien kalojen kanssa samaan altaaseen. En tiedä vesiherneistä juuri mitään, mutta yleisesti mitkään lihansyöjäkasvit eivät kestä lannoitusta; tuskin siis vesihernekään akvaariossa. Ja jos sitä lannotetta laittaa yhtä paljon kuin ohjeissa sanotaan (kuten minä laitan omaan altaaseeni easy carboa 2ml/100l päivittäin ja easylife profitoa 10ml/100l viikottain), uskoisin sen olevan liikaa. Tietenkin riippuu vesiherneestä, uskoisin.

Olikohan musta nyt yhtään apua, en tiedä vesiherneistä juuri mitään, kuten aiemmin jo totesin. :'D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja snore » 11 Joulu 2008, 18:10

Juu, no mä en oikeestaan kova ole käyttämään noita lannoitteita :D N. vuoden on ollut tuo purkki ja aika vähän sitä olen lannoitellut. Alussa tökin niitä tabuja sinne soraan, mutta kun ne sitten loppui niin sitten ostin sen nestemäisen (se Tetran lannote), sitäki tuli "vahingossa" ostettua se pienin pullo, että sekin on nyt loppu (ollut varmaan kohta kuukauden) :D Mutta jos tuota tetran lannotetta laittaa jatkossakin (jos muistaa ostaa sitä ja muistaa heittää sitä veteenkin), niin onkohan se liian voimakas? Annostus taisi olla joku 5ml/20l neljän vkon välein ja mulla on n. 130-litranen tankki.
snore

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Joulu 2008, 18:20

Jotkut vesiherneet kestää lannoitteita paremmin kuin toiset, itselläni ei juuri tuosta graminifoliasta ole akvaariokasvina kokemusta, mutta U.gibbaa olen pitänyt akvassani suurella menestyksellä. Tosin se on kelluva laji, ei pohjassa kasvava kuten graminifolia. Yleensä vesiherneet eivät kuitenkaan siedä lannoitusta.

Tässä muutamia linkkejä, joista olen itsekkin etsinyt tietoa, olettaen että englanti sujuu ;) :
http://www.aquascapingworld.com/forum/a ... folia.html
http://www.tropica.dk/article.asp?type= ... tic&id=731
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja snore » 11 Joulu 2008, 18:43

Luin tuon viestiketjun nopee läpi. Eli tajusinkohan oikein, että tuo U.graminifolia pärjää siis hyvin akvaariossa? Sitä pitää sitten vaan leikellä hieman matalaksi vähän väliä ja sitten pitää käyttää CO2:sta (esim. tabuina)?
snore

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Joulu 2008, 18:46

Juu, U.graminifolia on yksi harvoista niin sanoituista "maanpäällisistä" vesiherneistä, jotka kasvavat hyvin myös veden alla. Uskoisin, että se menisi hyvin sinunkin akvaariossasi, kunhan pidät huolen runsaasta valosta, hiilidioksidista ja suht vähäisestä lannoituksesta. Tabuista en tiedä, enhän minä nyt kuitenkaan mikään akvaario spesialisti ole. :D
Sebulon

ViestiKirjoittaja snore » 11 Joulu 2008, 18:58

Hieno juttu! :D Huomasin tuossa Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilta, että ovat saaneet vihdoin ja viimein (!) tuota U.graminifoliaa, joten voisi kokeilla jos saisi tuon hienon kasvin menestymään akaariossa. Tai jos ei akvaariossa niin sitten mullassa ;)
snore

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Joulu 2008, 19:02

Mä oon ittekkin miettiny, että pitäisköhän kokeilla tilata sitä tuolta lisää, akvaariooni. Postittaakohan ne kasveja näin keskitalvella? Ja pysyisköhän ne elossa sen postituksen.
Sebulon

EdellinenSeuraava

Paluu Utricularia-vesiherneet