Utricularia calycifida

Re: Utricularia calycifida

ViestiKirjoittaja Sebulon » 26 Marras 2008, 22:14

Hieman päivitystä keikin tilasta;

Elikkäs keiki on lähtenyt kasvamaan todella hyvin. Siihen on kasvanut jo yksi uusi lehtikin. Pienihän se on, mutta erittäin terhakan näköisesti sojottaa ylöspäin. Ilmeisesti myös maan-alainen kasvusto on jo runsasta, koska yritin hieman nostaa sitä varovasti hammastikulla, mutta sepä ei hievahtanutkaan. :) Toivottavasti alkaa pian leviämään niillä maan-alaisilla "juurilla", ja kasvattamaan uusia ruusukkeitakin.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Christer » 06 Tammi 2009, 19:58

U.calycifida kasvaa kuin pieni eläin! Sitä on jo sen verran että lähden jakamaan sitä uusiin purkkeihin. Seuraaviin purkkeihin teen hieman karkeampaa pohjamatskua. Toistaiseksi vain yksi kukkavarsi on ilmestynyt ja kukkinut. Kukinta kesti yllättävän vähän aikaa kun on tottunut U.lividan jatkuvaan kukintaan.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Sebulon » 06 Tammi 2009, 22:48

Mullakin kasvaa nopeaa vauhtia, ja kukkiikin runsaasti. Tällä hetkellä 4 kukkavanaa. Olen kans suunnitellut että jakais sen moniin purkkeihin, muttei viitsi kun se nyt kukkii.

Olen kyllä samaa mieltä tuosta kukinnasta, että yksi kukka kestää kyllä todella vähän aikaa verrattuna lividaan, jolla yksi kukka voi kestää parikin viikkoa. Calycifidalla yksi kukka kestää about puolesta viikosta viikkoon. Jännä juttu. :roll:

Olisko sulla tuon kasvin kukasta kuvaa, kun sullahan oli sellasta valko-kukkaista muotoa?
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 07 Tammi 2009, 09:19

Lämpötila vaikuttaa kukkien kestoon ainakin joillakin vesiherneillä. Viileässä kukat kestävät pidempään.
Voisiko olla että calycifida viihtyisi vähän viileämmässä terrassa kuin livida?
... tai sitten se on lajin ominaisuus.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Christer » 07 Tammi 2009, 11:42

Kyllä minulla kuvia jossain on. Täytynee kaivaa ne esiin ja laittaa niitä tänne.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Christer » 07 Tammi 2009, 12:16

Tässä yksi kuva. Ei tee oikeutta kukalle mutta minkäs teet kun on ritsa kamera.

Kuva
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Sebulon » 07 Tammi 2009, 14:17

No tuo kuva on kyllä tosiaan vähän epäselvä, mutta kyllä sen värityksen tuosta jotenkin näkee. :D
Nokkahiiri kirjoitti:Lämpötila vaikuttaa kukkien kestoon ainakin joillakin vesiherneillä. Viileässä kukat kestävät pidempään.
Voisiko olla että calycifida viihtyisi vähän viileämmässä terrassa kuin livida?
Lyhyt kukinta näkyy olevan ihan normaalia tuolle lajille: http://www.sarracenia.com/pubs/focus1.html
Sebulon

ViestiKirjoittaja Sebulon » 01 Helmi 2009, 12:44

Päivittelen vähän "keikin" tilannetta, eli sillä siis pyyhkii edelleenkin todella hyvin. Kasvi on jo kasvattanut muutaman isomman lehden, ja leviää kovaa vauhtia "juurien" kautta. Laitoinkin keikin tuollaiseen akvaariokasvien mukana tulevaan purkkiin, joten "juurien" kehittymistä on hauska seurailla kun purkin rei'istä alkaa pukkaamaan pieniä lehtiä ja näitä "juuria". :)
Kuva
Kuva
Kuva
Sebulon

ViestiKirjoittaja Christer » 01 Helmi 2009, 13:48

Minä olen istuttanut U.calycifidaa kahteen eri kohtaan isossa vivaariossa. Toinen kohta on hieman hämärämpi ja kuivempi kuin toinen. Kummassakin on muutaman sentin rahkasammalpeite jonka alla vivaarion noku pohjamatsku. Saas nähdä mitä niille käy.

Laitoin myös pienen palan omaan ruukkuun hieman karkeampaan pohjamatskuun. Voi sitten verrata viihtyvyyttä.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Justus » 07 Elo 2010, 12:37

Tilasin U. nephrophyllan, mutta se oli kaupasta loppu, ja tilalle tuleekin calycifida. Onkohan tämä minkä verran vaikeampi hoidokki verrattuna nephrophyllaan? Maanpäällinenhän calycifida taisi olla, joten menisikö se suunnilleen samanlaisella hoidolla ja kasvualustoilla kuin nephrophylla tai peräti livida?
Justus

ViestiKirjoittaja Sebulon » 20 Syys 2010, 14:58

Justus kirjoitti:Tilasin U. nephrophyllan, mutta se oli kaupasta loppu, ja tilalle tuleekin calycifida. Onkohan tämä minkä verran vaikeampi hoidokki verrattuna nephrophyllaan? Maanpäällinenhän calycifida taisi olla, joten menisikö se suunnilleen samanlaisella hoidolla ja kasvualustoilla kuin nephrophylla tai peräti livida?
U.calycifida on helpohko trooppisen terraarion vesiherne. Lämpötilan ei tarvitse laskea yöksi ja se saa muutenkin olla korkeahko, ~25 astetta on sopiva. Valoa saa antaa paljon, mitä enemmän valoa sitä kauniimman kuvioinnin lehdet saavat ja kasvi kukkii helpommin. Kastelu samanlaista kuin muillakin maanpäällisillä vesiherneillä: vedenpinta saa olla korkealla, välillä jopa ruukun pintaan asti, eli ei ainakaan omien kokemusten perusteella kuole märkyyteen. Ainut poikkeavuus on hieman ilmavahko kasvualusta, itse käytän jonkin sortin orkideamulta, turve, rahkasammal seosta. Mutta hyvin tuntuu kasvavan pelkässä turpeessakin, on nimittäin kova leviämään siemenillä muihin purkkeihin... :!:

Itse pitäisin U.nephrophyllaa hieman vaikeampana, mutta molemmat kuuluvat hyviin aloittelijan kasveihin. Nephrophyllakin sietää monenlaiset olosuhteet, itse siirsin sen trooppisesta yli-kosteasta terraariosta yökönlehtien seuraan suurempaan valoon ja pienempään ilmankosteuteen --> räjähtävä kasvu spurtti. Olen ällikällä lyöty, kaikki säännöt tuntuvat menevän uusiksi jos valoa vaan on tarjolla tarpeeksi. Alunperin oli siis 36w terrassa suuressa ilmankosteudessa ja siirsin sen 63w matalaan ilmankosteuteen. Myös U.geminiloba siirtyi samaa vauhtia pinguterraan, ja kasvu on ilmiömäistä. Suosittelen kaikille, että panostatte valaistukseen!

Tässä hieman mielipiteitäni pitkästä aikaa. :mrgreen: Ja sitten takaisin armeijan harmaisiin... Yritän viestitellä aina kun kerkiän, nyt kun on muutama viikonloppu taas lomaa.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Justus » 20 Syys 2010, 19:38

Sebulon kirjoitti:Tässä hieman mielipiteitäni pitkästä aikaa. :mrgreen: Ja sitten takaisin armeijan harmaisiin... Yritän viestitellä aina kun kerkiän, nyt kun on muutama viikonloppu taas lomaa.

Mukavaa, että sinustakin kuulee pitkästä aikaa ;) Itse olen pitänyt calycifidaani neppiterrassa, eikä se ole edes syvällä aluslautasella, vaan se terran pohjassa oleva vesi näyttää riittävän ja kasteluksi riittää sumuttelu. Todella nopeakasvuinen kasvi, ja lehdet ovat isot, pienen yökönlehden kokoluokkaa. Vesiherneeksi todella isot siis. Minulla kasvi on turve-hiekka-rahkasammal -seoksessa.
Justus

ViestiKirjoittaja loukkufani » 13 Heinä 2011, 16:25

Sebulon kirjoitti:Mun tilaus ei oo vieläkään saapunu, mutta päätin sekoittaa multaseokset ja tämmöset jo ennakkoon. Sitten kun kasvit saapuvat, niin saan suoraan tökätä ne purkkeihinsa ja heittää terraarioon.

Selailin tässä ajan kuluksi tuon U.calycifidan hoito-ohjeita. Yllätyin huomatessani, että monet ovat kasvattaneet sitä pelkässä rahkasammalessa tai multaseoksessa joka sisältää hyvinkin paljon rahkasammalta. Piti sitten laittaa omakin multaseos uuteen uskoon. Päädyin tällaiseen seokseen: 3/6 rahkasammal, 1/6 turve, 1/6 perliitti ja 1/6 orkideammulta, lisäksi pikkusen hiekkaa.

Tällainen varoituksen sana löytyi monelta sivulta, että vaikka U.calycifida onkin maanpäällinen laji, niin se tykkää tosi ilmavasta mullasta. Liian tiiviissä mullassa sen kasvuvoima tyrehtyy.

Kun se Rahkasammal kasvaa kerta nopeasti ja ei sovi vesiherneille kuten olet sanonut niin mitähän lajin rahkasammalta sitten käytät seoksessa? Olis todella kiva tietää...kun noita lajia on niin monia...ja ostitko kaupasta sitä vaiko löysit luonnosta?
loukkufani

ViestiKirjoittaja Sebulon » 13 Heinä 2011, 17:09

loukkufani kirjoitti:Kun se Rahkasammal kasvaa kerta nopeasti ja ei sovi vesiherneille kuten olet sanonut niin mitähän lajin rahkasammalta sitten käytät seoksessa? Olis todella kiva tietää...kun noita lajia on niin monia...ja ostitko kaupasta sitä vaiko löysit luonnosta?
Itse olen vain poiminut luonnosta ihan random rahkasammalia. Osa kasvaa nopeammin, osa hitaammin. Osa ei taida edes olla rahkasammalta.. :lol:

Kannattaa käyttää kuollutta rahkasammalta siemenistutuksille. Annat sen sammalen ensin kuivua ihan rutikuivaksi, sitten silppuat hienoksi ja kastelet. Saat sellaista mössöä, johon siemenet on hyvä istuttaa. Kun taimet ovat kasvaneet, voi laittaa elävää rahkasammalta uuten seokseen samalla vaihtaa isompaan purkkiin.

Elävää rahkasammalta käytän itse lähinnä epifyyeille, muille hyvin pienissä määrin. U.calycifida tosin kasvaa aika nopeasti, ja tuskin jää kakkoseksi rahkasammaleelle.
Sebulon

ViestiKirjoittaja loukkufani » 07 Loka 2011, 20:29

Nyt vasta ymmärrän vähän paremmin tätä kasvia...kukaan ei ollut vielä tällaista kuvaa laittanut niin miepä laitan...ymmärrän hyvin miksi pitää olla ilmava seoskin.Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. :mrgreen:

Kuva

pakko vielä jatkaa tätä....ostin Sebulonilta näiden siemenii...ja minkään ei itänyt..mut en tiedä onko mulla onnea matkassa ollut niin löysin ihmeen kumma yhen vesiherneen alun...sanotaan että en ole vielä ihan varma onko se se...koska se tuli TODELLA myöhässä...ja olin jo menettäny toivon aikaa sitten että niitä tulisikaan.Varmaan tämä herne itää aikaa hitaasti? Ei ole mitään tietoo kasvunopeudesta. Yksi lehti vasta näkyy pinnalla...voi olla rikkakasvi tai sitten se "onni" joka oli matkassa tämä kasvin suhteen....koska vain yksi ainostaan heräs eloon.Eletään mielenkiintoisia aikoja joo..Isoin kysymys on että onko se U. Calycifida gran sabana vaiko rikkakasvi.....toivotaan parasta pelätään pahinta!Voisin kuitenkin ihan virallisesti nimetä tämän ainokaisen onniksi...koska sitä se on jos se lähtee tuosta kasvamaan....ja se on se vesiherne.Pitäkää peukkui!!!
loukkufani

EdellinenSeuraava

Paluu Utricularia-vesiherneet