Utricularia calycifida

Re: Utricularia calycifida

ViestiKirjoittaja loukkufani » 11 Marras 2011, 15:08

hmmm...mun iki ainoa calycifida poikasen lehti on muuttunut valkoisemmaksi...pitäisköhän mun olla jo huolestunut? se on vielä niin pienikin...vasta kaksi lehteä pukannut.Se on ollut koko ajan valon lähellä alle 15 cm väliä...vettä on melkein seoksen pinnalle asti...silti valkoseksi muuttunut se ainoa iso lehden tynkä. Ettei vain liian lähellä sitten valoa...kosteutta se ei kyl saa kauheasti.pari kertaa päivässä ruiskutan vielä päälle. pitäiskö sen saada enemmän kosteutta vielä? muuttais takaisin värinsä.... :roll: :? ...hmmm asiasta toiseen olipas kiva huomata että näitä U.calycifidaa onkin monta erillaista...eli U. calycifida - pink flower
U. calycifida - ‘Asenath Waite’
U. calycifida - 'Cthulhu' *
U. calycifida - 'Lavinia Whateley' *
U. calycifida - ‘Yog-Sothoth’ ....taas oppi jotain uutta näistä kasveista. :mrgreen:
loukkufani

ViestiKirjoittaja loukkufani » 10 Joulu 2011, 17:43

Christer kirjoitti:U.calycifida kasvaa kuin pieni eläin! Sitä on jo sen verran että lähden jakamaan sitä uusiin purkkeihin. Seuraaviin purkkeihin teen hieman karkeampaa pohjamatskua. Toistaiseksi vain yksi kukkavarsi on ilmestynyt ja kukkinut. Kukinta kesti yllättävän vähän aikaa kun on tottunut U.lividan jatkuvaan kukintaan.

oletko kasvattanut ihan siemenestä asti? meinaa kun mulla toi yksi ei sitten millään ala kasvamaan.Yksi pieni lehti vasta...ja sekin vähän valkoiseksi muuttunut...etten tiedä onko se edes elossa....mä heinäkuussa olen jo laittanu siemenet ja vieläkin on vain yksi pikkunen lehti ja sitten vähän pienempi lehti kasvanut...se on vielä about 15cm valostakin lähellä,että varmasti saa VALOA. vettäkin on tarpeeksi.ei tajuu ei.... :?
loukkufani

ViestiKirjoittaja loukkufani » 14 Huhti 2012, 02:41

On tämä kyllä erikoinen kasvi...ekaksi kasvatti hyvät lehdet ja sitten yhtäkkiää loppuu kasvu nopeasti, vaikka vettä oli hyvinkin ja valoa tulee tarpeeksi sen about 15 tuntia kerrallaan... nyt kun laitoin takasin kuolleena terraarioon niin eiköhän sieltä tullut ihmee kumma yksi uusi lehti näkyville....en mä tiiä mistä se ny tykkäsi niin paljon että uudelleen alko kasvaa vaikka luulin sen kuolleen kokonaan. vaihdoin veden joka oli pienen kasvin alla kauan....sitten suihkutin päälle vähän aikaa että lähti kevyt levä pois ympäriltä...niin että näkyy paremmin juuretkin. nämä tein ja kasvi piristy ja alkoi kasvattaa uutta lehteä... ei mikään ihan heppoinen kasvi olekaan sitten. Jaksaa kuolleestakin HERÄTÄ!! :mrgreen: ...pakko vielä kehua itseeni että hyvä minä kun en vielä heittäny menemään heti. :roll:
loukkufani

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 14 Huhti 2012, 22:06

Minulla on tästä kasvista kaksi eri muotoa. Sebulonilta ostetuista siemenistä kasvatettu U. calycifida 'Gran Sabana' ja bonuksena(muistaakseni) ostossa saatu U. 'Lavinia Whataley'. Jälkimmäinen on kukkinut jo pitkään ja kukkavanakin on venynyt yli 20 senttiseksi ja onhan noita kukkiakin vanassa ollut jo 10 kappaletta eikä loppua näy. Sebulonilta ostetuista siemenistä kasvanut kasvi taas kasvaa mainiosti ja on aloittamassa kukkimistaan.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja loukkufani » 20 Huhti 2012, 12:13

[quote="Jigsaw"]Minulla on tästä kasvista kaksi eri muotoa. Sebulonilta ostetuista siemenistä kasvatettu U. calycifida 'Gran Sabana' ja bonuksena(muistaakseni) ostossa saatu U. 'Lavinia Whataley'. Jälkimmäinen on kukkinut jo pitkään ja kukkavanakin on venynyt yli 20 senttiseksi ja onhan noita kukkiakin vanassa ollut jo 10 kappaletta eikä loppua näy. Sebulonilta ostetuista siemenistä kasvanut kasvi taas kasvaa mainiosti ja on aloittamassa kukkimistaan.[/quote

pidätkö veden pinnan koko ajan samalla tasolla kuin mitä mullan pinta on? kun täälä sanottiin että välillä pitää niin mutta kuinka usein?
loukkufani

ViestiKirjoittaja loukkufani » 27 Huhti 2012, 00:43

luin tuolta jostain sivulta että pitäisi olla kosteus 70-80% terraariossa? Onko kuinka tärkeä tämä kosteus U.calycifidalla? vai onko muilla menestynyt alemmassakin kosteudessa?
loukkufani

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 27 Huhti 2012, 17:09

On mennyt noin 50% kosteudessakin. Tärkeää vain että juuret lilluvat kunnolla vedessä!
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja loukkufani » 16 Tammi 2013, 20:06

ALan olla jo pikkasen epätoivoinen näiden kanssa....Tällaisia ne on ollut jo yli vuoden.MIssä Vika? kellastuvat vaan lehdet....eikä sen enempää kasva ikuna.Vaikuttaisko tuo levä joka pinnalla kasvaa niin kasvin kasvamista eniten? Valon ja kasvin välillä on noin 10 cm ja saa kyllä sen 16 tuntii päivässä.Valona semmoinen violettinen kasvilamppu.Tässä kumminkin siitä kuvat ja pliis auttakaa mua!! Olisin niin onnellinen että saisin nämä kasvamaan paremmin.Koko ajan niillä on vettäkin ihan pinnalle asti. Välillä hakenut pihaltakin vettä...ettei koko ajan vesijohtovettä.En mä tajuu mitä mun pitäis tehdä toisin.Iso kiitos ja kummarrus jo etukäteen avusta.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut loukkufani päivämäärä 16 Tammi 2013, 21:06, muokattu yhteensä 1 kerran
loukkufani

ViestiKirjoittaja snowwie » 16 Tammi 2013, 21:06

Ottaisin heti ton liejun/liman tosta pinnalta tois. Ite oon kaapinnu ne kynsillä pois kun ilmestyvät mun vesiherneiden kippoihin. Oon ajatellu päästä niistä eroon koska ne vievät tilaa kasvilta (kenties...?). Mites toi vesi näyttää noin likaiselta? Bakteereja/ hapenpuutetta?

By the way toi lamppu taitaa olla aika lähellä kasvia, ettei polttais lehtiä (taikka sais lehtivihreän häipymään lehdistä). Mulla on about 20cm päässä valo.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja loukkufani » 16 Tammi 2013, 22:19

snowwie kirjoitti:Ottaisin heti ton liejun/liman tosta pinnalta tois. Ite oon kaapinnu ne kynsillä pois kun ilmestyvät mun vesiherneiden kippoihin. Oon ajatellu päästä niistä eroon koska ne vievät tilaa kasvilta (kenties...?). Mites toi vesi näyttää noin likaiselta? Bakteereja/ hapenpuutetta?

By the way toi lamppu taitaa olla aika lähellä kasvia, ettei polttais lehtiä (taikka sais lehtivihreän häipymään lehdistä). Mulla on about 20cm päässä valo.

Okei...no varmasti on bakteerista vettä jos sille pitää välillä antaa ihan "lätäkkö" vettäkin ettei koko ajan vesijohtovettä että se saisi muutakin ruokaa kuin valoa. Mut tota joo...kokeilen pistää alemmas ja kaavitaan toi lima pinnalta pois....mulla on toisessakin purkissa näitä ...ja siellä ei ole vielä niin limaa mut yhtä hitaasti lähtenyt kasvamaan....samanlainen purkkikin siinä toisessakin on....että varmasti saa nuo juurensa hyvin sieltä reikäpurkista ulos....ja juuria näkyykin molemmissa hyvin ulos tulleen.Ettei ainakaan liian tiivis seos voi olla kyseessä. mut kokeillaan toi lima ja valo läheisyys muuttaa....ja vois tuon vedenkin vaihtaa takaisin happettuneeseen vesijohtoveteen.
loukkufani

ViestiKirjoittaja snowwie » 17 Tammi 2013, 06:50

Mä oon antannu kokoajan suodatettuu hanavettä ja hyvin on kelvannut :) Kyllä niitä eliöitä alkaa kasvamaan ihan kasvualustan toimesta, eikä mun mielestä riipu vedenlaadusta.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Matilda » 17 Tammi 2013, 17:32

Myös toi läpinäkyvä purkki lisää levän kasvua.
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 19 Tammi 2013, 00:24

Ei välttämättä lisää levän kasvua. Itelläni vesiherneet kasvaa karkkilaatikossa olevissa snapsilaseissa mutta levää ei näkyvissään. Kastelen kerralla enemmän, annan veden pinnan painua muutamaan millimetriin ja annan tulvia uudelleen.

Kuva
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja ceadi » 19 Tammi 2013, 10:05

Mikä ihme on toi torvelolehtinen kukka tuolla vasemmassa alareunassa?? Love in first sight :mrgreen:
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 19 Tammi 2013, 12:30

Utricularia pubescens. Suunnilleen vuosi sitten tilasin Puolasta. Helppo hoitaa mutta kukkimaan en ole vielä saanut. :D
Lihislista
Jigsaw

Edellinen

Paluu Utricularia-vesiherneet