Utricularia nephrophylla

Utricularia nephrophylla

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 02 Huhti 2012, 18:15

Kasvatan kyseisen kasvin Brasilian Serra dos Orgaosista alkuperäisin olevaa valkokukkaista muotoa. Valkoisen muodon lisäksi kasvista on myös muoto jolla on pinkit kukat. Kasvi saapui minulle sormenpään kokoisena jakopalana syyskuussa 2011 ja kasvi lähti nopeasti kasvamaan ja valloitti pian koko ruukun. Ilmankosteuden ollessa lhaisempi kasvi yritti kukkia, mutta kukkavarret kuihtuivat muutaman sentin pituisina. Saatuani ilmankosteuden kohoamaan kasvoi kukkavarsikin tähän pituuteen asti:

Ennen
Kuva

Nyt
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Megamanin 15W kasvilamppu loistaa noin 20cm päästä kasveista ja ilmankosteus on vakiintunut 60%. Lämpötila on koko ajan 21-24*C ja kasvualustana rahkasammal ja styrox rouhe. Helppo kasvi ja kukkii suhteellisen pienellä vaivalla. Kukkavarren pituus noin 15 cm ja kukan läpimitta noin 1,2 cm.

Suosittelen lämpimästi ensimmäiseksi lajiksi jokaiselle joka haluaa kokeilla kasvattaa epifyyttisiä vesiherneitä!
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

Re: Utricularia nephrophylla

ViestiKirjoittaja snowwie » 01 Helmi 2013, 21:16

Suhteellisen pitkä kukkavarsi noin pienellä kasvilla ;)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 02 Helmi 2013, 20:28

Niin sillä on. Mikään epifyyttinen vesiherne ei minulla kuki kuin U. nephrophylla, joka kasvattaa nyt kahta vartta. Ilmeisesti tämä alkaa olla merkkinä siitä että terraariossa on viimeinkin tarpeeksi valoa että kasvi menestyy. Nyt kun noi muutkin epifyyttiset tajuaisivat alkaa kukkimaan niin ois mukavaa. :)
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 03 Helmi 2013, 21:36

Mitähän tuo styroxrouhe tekee kasvualustalle? Muovihan on neutraalia, että siitä ei pitäisi liueta mitään, mutta ei kai se lisää ilmavuuttakaan, kun muovi ei hengitä. Ehkä se estää rahkasammalta tiivistymästä ruukun pohjalle...?
Hieno kukka.
Olisikohan nephrofylla helpompi kuin U. calycifida? Mä nimittäin sain oman calycifidani tapettua, vaikkeise ollut mikään pieni pistokas :|
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 04 Helmi 2013, 11:19

Styroxilla oikeastaan juuri hain sitä että sen avulla kasvualusta ei paakkuuntuisi niin pahasti vaan pysyisi ilmavampana.

En osaa oikein niiden helppoutta vrtailla, koska ne menestyvät minulla erilaisissa olosuhteissa. U. calycifida kasvaa minulla turve-hiekka seoksessa, lämpimässä hieman lowland tyyppisessä terraariossa, jossa vesiherneitä kastelen täyttämällä aluastian täydeksi vedellä niin että kasvien ruukkujen yläreunat peittyvät. U. nephrophylla kasvaa styrox-rouheen, turpeen ja rahkasammal seoksessa ja viileämmässä terraariossa, jossa vettä menee terraarion pohjalle niin että kosteus haihtuu ruukkuihin.

Kohtahan tämä kasvi kukkii minulla taas ja toivottavasti saan nyt parempia kuvia kukasta
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 18 Marras 2014, 21:31

Miltä Jigsaw sun kasvi näyttää tänä päivänä?:)
Mun sulta saatu jakopala on jo kasvanut ruukun täyteen ja se pitäisi ruukuttaakin uudelleen.. Kukkavarsia oli ainakin 2 kpl.
snowwie
Valvoja

Paluu Utricularia-vesiherneet